۱۴۰۱-۰۵-۲۶ - ۱۳:۰۳

کاهش ۸ هزار و ۱۰۴ واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش ۸ هزار و ۱۰۴ واحد همراه شد.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛بورس اوراق بهادار تهران آخرین روز هفته با با یک روند نوسانی پشت سر گذاشت، به گونه‌ای که در پایان معاملات شاخص کل بازار با عقب‌نشینی ۸ هزار و ۱۰۴ واحد نسبت به روز قبل به رقم یک میلیون و ۴۵۱ هزار و ۳۹۶ واحد رسید.

اما شاخص کل با معیار هم‌وزن، امروز ۴۵۲ واحد رشد کرد و به رقم ۳۹۹ هزار و ۷۵ واحد رسید.

ارزش بازار ناشی از ارزش شرکت‌های بورسی امروز به بیش از ۵ میلیون و ۴۸۲ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از ۸.۵ میلیارد سهم یا اوراق بهادار درقالب ۳۹۴ هزار فقره معامله و به ارزش ۴ هزار و ۳۲۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی – ارزشی ۵۶ صدم درصد کاهش یافتند. این دو شاخص با معیار هم‌وزن ۱۱ صدم درصد رشد کردند.

شاخص آزاد شناور ۴۷ صدم درصد افت کرد. شاخص بازار اول بورس ۵۳ صدم درصد و شاخص بازار دوم بورس ۵۹ صدم دصد کاهش یافت.

امروز نمادهای پتروشیمی خلیج فارس، پالایش بندرعباس، پتروشیمی پردیس، پالایش نفت اصفهان، گل‌گهر، پالایش نفت تهران و فولاد مبارکه به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز با ۵۷ واحد عقب‌نشینی نسبت به روز قبل به رقم ۱۹ هزار و ۴۴ واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و ۵۰ هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه فرابورس افزون بر ۳۳۸ هزار میلیارد تومان شد.

معامله‌گران امروز بیش از ۲.۲ میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۱۵۷ هزار فقره معامله و به ارزش ۸ هزار و ۷۲۴ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای بیمه پاسارگاد و نیروی برق دماوند بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند و در طرف دیگر، پتروشیمی زاگرس، آریا ساسول، پالایش نفت لاوان، پالایش نفت شیراز و سنگ‌آهن گوهرزمین بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

امروز همچنین عرضه دو نوع خودروی خارجی در بورس کالا از سر گرفته شد و از قرار معلوم قیمت کشف شده در بورس کمتر از قیمت بازار بوده است و این نشان می‌دهد بازار سرمایه یک بازار شفافی است که در جهت کشف قیمت واقعی تلاش می‌‌کند. سرمایه‌گذاری در بورس همراه با ریسک و نوسان است و باید با مطالعه و مشورت با افراد خبره انجام گیرد.

 امروز واحدهای سرمایه‌گذاری دارایکم بعد از مدتی منفی بودن، رو  به رشد قرار گرفت به گونه‌ای که در پایان معاملات با ۱.۳ درصد افزایش به هر واحد آن به ۱۰ هزار و ۱۵۸ تومان رسید. یعنی دارندگان این واحدها بعد از دو سال صبر در حد ۱۵۸ تومان در هر واحد ۱۰ هزار تومانی سود کردند. دولت برای تأمین مالی پروژه‌های عمرانی خود باید اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کند، از جمله واحدهای دارایکم و پالایش یکم که در سال ۹۹ از سوی دولت به مردم ارائه شد، باید سود حداقل به اندازه تورم برای مردم به همراه داشته باشد تا از این پس اگر دولت خواست در اجرای پروژه‌های عمرانی خود از وجوه مردمی کمک بگیرد، مردم اعتماد کنند.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=39501
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما