۱۴۰۱-۰۵-۲۰ - ۱۱:۴۴

تب صعودی قیمت نفت فروکش کرد

قیمت نفت پس از افزایش بیش از یک دلاری که شب گذشته داشت، در معاملات روز پنج شنبه بازار آسیا پس از کاهش نگرانی‌ها نسبت به اختلالات عرضه و جست و جوی بازار برای شواهدی از بهبود تقاضا برای سوخت، کاهش پیدا کرد.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛بهای معاملات نفت برنت با ۱۸ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش، به ۹۷ دلار و ۲۲ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۲ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش، به ۹۱ دلار و ۷۱ سنت در هر بشکه رسید.

به گفته تحلیلگران شرکت هایتونگ فیوچرز، نفت در تلاش برای یافتن یک مسیر قیمت است که نشان می‌دهد سرمایه گذاران هنوز درباره دورنمای عرضه و تقاضا به توافق نرسیده‌اند.

طبق آمار منتشره از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر نفت این کشور هفته گذشته به میزان ۵.۵ میلیون بشکه رشد کرد و عرضه محصولات بنزینی طی همین مدت، به ۹.۱ میلیون بشکه در روز افزایش یافت اما آمار تقاضا در چهار هفته گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال میلادی گذشته، شش درصد کاهش نشان می‌دهد.

تفاوت نرخ معاملات وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه آتی نسبت به قراردادهای شش ماه آینده، روز پنج شنبه به چهار دلار و ۳۸ سنت در هر بشکه رسید که پایین‌ترین اختلاف قیمت در چهار ماه گذشته به شمار می‌رود و نشانه تسهیل محدودیت عرضه فوری است.

ازسرگیری جریان نفت در خط لوله دروژبا از روسیه به اروپا، نگرانی‌های بازار درخصوص عرضه جهانی را تا حدودی آرام کرد. شرکت خط لوله نفتی دولتی “ترانس‌نفت” روسیه جریان نفت از مسیر جنوبی این خط لوله را از سرگرفت. اوکراین از ابتدای ماه میلادی جاری، جریان نفت این خط لوله به بخشهایی از اروپایی مرکزی را به دلیل تحریمهای غربی که دریافت هزینه ترانزیت از مسکو را دشوار کرد، مسدود کرده بود.

آمار شرکت دولتی سوموی عراق نشان داد عراق در ژوئیه ۴.۵۸۴ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است که ۶۹ هزار بشکه در روز در مقایسه با ژوئن افزایش پیدا کرده است. آمار تولید عراق بالاتر از سهمیه تولید ۴.۵۸۰ میلیون بشکه در روز این کشور تحت توافق اوپک پلاس است.

بر اساس گزارش رویترز، منابع ثانویه اوپک تولید نفت عراق را ۳۴ هزار بشکه در روز پایین‌تر از سهمیه تولید این کشور در سه ماهه دوم و ۷۵ هزار بشکه در روز کمتر از سقف تولید ژوئن برآورد کردند.

در این بین، قیمت معاملات فیزیکی نفت در سراسر جهان همسو با معاملات آتی رو به کاهش گذاشته است که نشان می‌دهد نگرانی‌ها نسبت به اختلالات عرضه ناشی از جنگ روسیه در اوکراین فروکش کرده است و در عین حال، نگرانی‌ها نسبت به کندی اقتصاد جهانی تشدید شده است.

برچسب‌ها:,

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=39097
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما