۱۴۰۱-۰۵-۱۹ - ۱۲:۳۹

چقدر از قطعات لوازم خانگی تولید داخل است؟

رئیس انجمن قطعه‌سازان لوازم خانگی گفت که برآورد می‌شود در حال حاضر ۹۰ تا ۹۵ درصد از آغاز فرآیند مواد اولیه تا تبدیل به قطعات نهایی لوازم خانگی داخلی است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛مرسل صدیق با بیان اینکه برخی کشورها تکنولوژی برتر را دارند، بنابراین امکان داخلی سازی ۱۰۰ درصدی قطعات وجود ندارد، تصریح کرد: حتی آمریکا هم برخی قطعات را وارد می‌کند. بنابراین مهم تکمیل یک فرآیند و محصول قابل عرضه است. از طرف دیگر واردات برخی قطعات باعث مقایسه و بهبود کیفیت تولیدات داخل می‌شود.

به گفته وی برآورد می‌شود در حال حاضر ۹۰ تا ۹۵ درصد از آغاز فرآیند مواد اولیه تا تبدیل قطعات نهایی لوازم خانگی داخلی است و واردات قطعات لوازم خانگی مقدار کمی است. بازخورد کارخانه‌ها نیز حاکی از رضایت تولیدکنندگان محصول نهایی از قطعات است.

چرا همچنان مجوز واردات شیرآلات داده می‌شود؟

وی با بیان اینکه در حالی که تولید در شرایط خوبی قرار دارد و مواد اولیه هم داخلی است، نباید اجازه واردات داده شود، تصریح کرد: اما شاهد هستیم در حال حاضر وزارت صمت اجازه واردات شیرآلات و مشعل‌های گازی را می‌دهد. این در حالی است که این محصولات با کیفیت جهانی در کشور تولید می‌شود. از طرف دیگر در کشورهای خارجی به دلیل داشتن تکنولوژی بالا، هزینه دستمزد و در نتیجه قیمت تمام شده پایین است و تولیدکننده داخلی نمی‌تواند با آن‌ها رقابت کند. طبق قانون هم واردات کالای مشابه داخلی ممنوع است.

صدیق با بیان اینکه در گذشته تولید شیرآلات و مشعل‌های گازی به اندازه کافی نبوده، گفت: اما الان که تولید داخل به اندازه کافی و حتی صادرات انجام می‌شود، معنی ندارد که وارد کننده این محصول هم باشیم.

وی همچنین درباره مبدا قطعات وارداتی لوازم خانگی گفت: قطعات وارداتی با کیفیت بالا عمدتا از آلمان، ایتالیا، اسپانیا و قطعات کم‌کیفیت‌تر از چین به ایران وارد می‌شود که این قطعات کم کیفیت عمدتا به صنایع آسیب می‌زند.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=39042
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما