۱۴۰۰-۰۹-۲۸ - ۹:۳۵
عضو فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس:

فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید حمایت شوند

فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور نقش قابل توجهی در تامین و توزیع کالا‌های اساسی برای مصرف‌کنندگان و مردم دارند، اما نقش آن‌ها در افزایش قیمت‌ها کاملا صفر است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛ صد‌ها فروشگاه زنجیره‌ای در سراسر کشور در حال فعالیت هستند که جدای از خدمات‌رسانی به مردم، برای بیش از ۴۰ هزار نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی کرده‌اند. این مدل فروشگاه‌ها با عرضه کالا‌های اساسی و مورد نیاز مردم با قیمت و‌کیفیت یکسان در سراسر کشور، توانسته‌اند در بحران‌ها تاثیرگذار و از عوامل مهم برقراری عدالت اجتماعی باشند.

 عضو فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس شورای اسلامی، در همین زمینه می‌گوید: «ثبات قیمت کالاها، نظارت دقیق و آسان و سهولت دسترسی مردم به کالا و خدمات از جمله آثار مثبت فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای است که با حمایت از این حوزه باید شاهد توسعه فعالیت‌ها و کاهش آسیب‌ها در این بخش باشیم.»

جلال رشیدی کوچی با اشاره به ضرورت حمایت از فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای بیان می‌کند: «فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سطح کشور به سالیان قبل باز می‌گردد و برخی از این فروشگاه‌ها از مدت‌ها قبل در سطح کشور فعالیت داشته و به مردم خدمات‌رسانی می‌کنند. امروز نیز شاهد گسترده‌تر شدن فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سطح کشور هستیم.»

وی در ادامه اظهار کرد: «نکته مهم و مثبت فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بحث عدالت قیمت کالا‌هایی است که در این فروشگاه‌ها به مصرف کننده عرضه می‌شود. مثلا اگر قیمت یک رب گوجه فرنگی نیم کیلویی در فروشگاه زنجیره‌ای در تبریز ۲۰ هزار تومان باشد، این کالا در فروشگاه زنجیره‌ای چابهار نیز با همین قیمت به مصرف کننده عرضه می‌شود.»

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی، تصریح می‌کند: «تثبیت قیمت کالا‌ها در این فروشگاه‌ها بسیار مفید و حائز اهمیت است. ما بعضا شاهد هستیم که در مغازه‌های کوچک‌تر نظارت کمتری بر قیمت کالا‌ها اعمال می‌شود و حتی قیمت یک کالا در یک مغازه با مغازه ای دیگر متفاوت است. مسئله مثبت دیگر در فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای، نظارت بر عملکرد آنان است که هم اعمال نظارت راحت‌تر بوده و هم دقیق‌تر صورت می‌گیرد.»

وی تاکید می‌کند: «به واسطه سیستم فروش این فروشگاه‌ها و اینکه به طور گسترده‌تر در مظهر عموم قرار دارند نظارت بهتری بر روی فعالیت این فروشگاه‌ها می‌شود و اگر تخلفی صورت گیرد نهاد‌های نظارتی به سرعت می‌توانند شناسایی و به موضوع ورود کنند. از سوی دیگر توسعه فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای باعث ارتقای فرهنگ شهرنشینی و فرهنگ خرید شده و سهولت بیشتری را برای دسترسی مردم به کالای مورد نظر خود ایجاد کرده است.»

رشیدی کوچی افزود: «امروز مردم با مراجعه به فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانند سبد خرید کاملی متناسب با نیاز‌های خود داشته باشند. اما در کنار آثار مثبت طبیعتا آثار منفی نیز به وجود آمده که باید تلاش شود این آسیب‌ها به حداقل کاهش یابد. با نظارت بیشتر و پایبندی به قانون می‌توان این آسیب‌ها را کنترل کرد.»

وی در ادامه با اشاره به شایعاتی در خصوص چانه زنی فروشگاه‌ها با تولید کننده‌ها به منظور کاهش کیفیت و کمیت کالا و قیمت آن، بیان کرد: «دولت در این زمینه می‌تواند به عنوان یک ناظر قوی عمل کند. ما هرچقدر شاهد افزایش تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای و توسعه فعالیت آنان باشیم در حقیقت این دغدغه غلط که در ذهن برخی ایجاد شده که مثلا یک فروشگاه زنجیره‌ای به دلیل قدرتی که دارد می‌تواند با تولید کننده چانه زنی کند و کیفیت و قیمت کالا را بالا یا پایین ببرد، مرتفع می‌شود. چنین مسائلی اصلا امکان‌پذیر نیست و هیچ یک از تولیدکنندگان به خاطر فروشگاه‌های زنجیره‌ای به برند خود آسیب نمی‌زند.»

این نماینده مجلس در پایان گفت: «از طرفی از نظر بنده صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای اصلا به این سطح از قدرت دسترسی ندارند که بخواهند بر روی تولیدکنندگانی که بعضا کالا‌های صادراتی نیز تولید می‌کنند، تاثیر بگذارند. باید از این حواشی فاصله گرفته و در مسیر ارتقای خدمات رسانی این فروشگاه‌ها به مردم حرکت کنیم.»

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=27673
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما