۱۴۰۰-۰۹-۱۳ - ۱۱:۰۷

طرح اشتغال روستایی چندنفر را سر کار برد؟

بر اساس گزارش عملکرد سه ماهه وزارت کار از روند اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری در دولت سیزدهم، ۱۶۴۳ طرح از محل منابع و تسهیلات اشتغال روستایی بهره‌مند شده و طی این مدت برای بیش از ۴۸۹۰ نفر فرصت شغلی به وجود آمده است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛ ‌طرح اشتغال روستایی به دنبال مجوز مجلس در برداشت ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد طرح‌های اشتغال در مناطق روستایی و عشایری به اجرا درآمد و مقرر شد معادل ریالی آن نیز از محل منابع داخلی بانک‌ها به حساب موسسات عامل واریز شود.

در قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری به منظور تحقق اهداف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد با هدف ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با تصویب هیأت امنای صندوق، معادل ریالی یک میلیارد و ۵۰۰ ‌میلیون دلار از منابع صندوق را به صورت قرض الحسنه نزد بانک‌های کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی سپرده‌گذاری کند تا این منابع صرف اعطای تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی برای ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت با اولویت روستاها و شهرهای واقع در مناطق مرزی و مناطق عشایری شود.

در ۱۰۰ روز دولت سیزدهم بیش از ۱۶۴۰ طرح موفق به دریافت تسهیلات طرح اشتغال روستایی شده و برای بیش از ۴۸۹۰ نفر فرصت اشتغال به وجود آمده است.

بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از گزارش عملکرد سه ماهه این وزارتخانه در دولت سیزدهم، ۱۶۴۳ طرح از تسهیلات اشتغال روستایی طی این مدت بهره‌مند شده‌اند.

در این گزارش اجرای قانون حمایت از اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی به عنوان یکی از فعالیتهای معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار عنوان شده است. عملکرد اشتغال پایدار روستایی و عشایری از سامانه کارا به صورت تجمعی است و این طرح مستمر و ادامه دار برای مدت ۹ سال پیش بینی شده است.

مطابق آمار گرفته شده، از نیمه مرداد ۱۴۰۰ تا پایان آبان ماه سال جاری، ۱۶۴۳ طرح از تسهیلات اشتغال روستایی بهره‌مند شدند؛ همچنین مبلغ تسهیلات پرداخت شده از محل اشتغال پایدار روستایی ۴۹۰۶ میلیارد ریال بوده است؛ میزان فرصتهای شغلی ایجاد شده از محل پرداخت تسهیلات در مدت زمان مذکور، ۴۸۹۱ نفر بوده است.

بر اساس آمارها منابع تخصیص داده شده در قانون اشتغال روستایی توسط صندوق توسعه ملی تاکنون در پنج مرحله صورت گرفته است.

بنابر اعلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان منابع برای مرحله ششم پرداخت تسهیلات طرح با همکاری دستگاههای اجرایی عملیاتی می شود تا روند اجرای طرح‌های اشتغال روستایی سرعت بگیرد و از این طریق بهره وری و کارآمدی در حوزه اشتغال روستایی افزایش یابد.

رامین اسدی ـ مدیر پروژه سرمایه‌گذاری طرح‌های اشتغال فراگیر و روستایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ در گزارشی از وضعیت پرداختهای این بخش از سوی موسسات عامل  می‌گوید: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان مردادماه حدود ۲۹۴۸ طرح و از شهریور ماه تا کنون ۱۵۱۲ طرح  مصوب شده و پیگیری آنها صورت گرفته است.

۸۷ درصد دیپلمه‌ها از طرح اشتغال روستایی استقبال کرده و مردان با ۶۶ درصد بیشترین میزان تسهیلات طرح اشتغال روستایی را دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به وضعیت طرح های اشتغال روستایی به تفکیک دستگاههای اجرایی می گوید: وزارت جهاد کشاورزی ۵۹ درصد، وزارت صمت ۱۴ درصد و وزارت میراث فرهنگی نیز ۱۱ درصد طرح‌ها و به لحاظ مبلغ، وزارت جهاد کشاورزی ۶۱ درصد این منابع را به خود اختصاص داده اند.

آنطور که اسدی در خصوص وضعیت تحصیلی دریافت‌کنندگان تسهیلات می‌گوید: ۸۷ درصد دیپلمه‌ها از این طرح‌ استفاده کرده‌اند و مقاطع تحصیلی بالاتر مثل کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به دلیل کافی نبودن زیرساخت‌هایی چون نداشتن ضمانت و مهارت نتوانستند در این طرح‌ها مشارکت فعالی داشته باشند.

به گفته مدیر پروژه سرمایه‌گذاری طرح های اشتغال فراگیر و روستایی وزارت کار،  ۶۶ درصد مردان و ۳۴ درصد زنان از تسهیلات اشتغال روستایی بهره مند شده‌اند و چنانچه نقدینگی به این سیستم تزریق شود ۵۵ هزار طرح دیگر با مبلغ ۳۸ هزار میلیارد تومان قابل اجرا و مدیریت است.

در این طرح، نرخ بهره تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری برای مناطق روستایی ۶ درصد و مناطق مرزی ۴ درصد پیش‌بینی شده است؛ حداکثر مدت بازپرداخت این تسهیلات نیز ۹ سال است که دو سال برای ساخت وساز، یک سال تنفس و شش سال برای بازپرداخت تسهیلات درنظر گرفته شده است.

قانون اشتغال پایدار روستایی وعشایری در سال ۱۳۹۶ از تصویب مجلس گذشت و با ابلاغ آیین نامه اجرایی آن از سوی هیات وزیران به مرحله اجرا درآمد. طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری با هدف کاهش نرخ بیکاری در مناطق محروم و کم برخوردار روستایی با اذن مقام معظم رهبری در برداشت ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی و قرار دادن معادل ریالی این اعتبار در اختیار موسسات عامل توزیع کننده تسهیلات از جمله بانک کشاورزی، بانک توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید روند عملیاتی خود را تاکنون دنبال می‌کند.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=26830
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما