۱۴۰۰-۰۹-۱۱ - ۷:۲۷
رئیس سازمان توسعه تجارت مطرح کرد:

حمایت از بخش خصوصی در مسیر تجارت با سوریه

پیمان پاک گفت: به منظور توسعه روابط اقتصادی با کشور سوریه باید فضا را برای حضور بیشتر بخش خصوصی فراهم کنیم.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛  پیمان پاک رئیس  سازمان توسعه تجارت در خصوص وضعیت روابط اقتصادی با کشور سوریه گفت: در سفر اخیر وزیر صمت به سوریه برای توسعه روابط اقتصادی،  بیشتر بخش خصوصی را درگیر کردیم. بیش از ۳۰ مجموعه بخش خصوصی در این سفر همراه بودند که   ۱۰ مجموعه به توافقاتی رسیدند.

او در برنامه تیتر امشب ادامه داد: اگر فضا را برای حضور بیشتر بخش خصوصی  فراهم می کردیم، اکنون سهم بیشتری از تجارت کشور سوریه داشتیم. کشور سوریه جنگ زده است، اما  در این کشور بخش خصوصی ثروتمندی وجود دارد که می تواند تامین مالی مناسبی داشته باشد.

پیمان پاک در خصوص چالش حمل و نقل در مسیر توسعه تجارت با سوریه گفت: حمل و نقل به سوریه از دو مسیر امکان پذیر است. نخست مسیر دریایی که در کشور خط دریایی منظمی نداریم در این خصوص  می توانیم از محل سود کشتیرانی یارانه بدهیم  تا مشکلات این خط حل شود.

او ادامه داد: مسیر زمینی اقتصادی تر است اما  برای ایران قسمتی  از این مسیر در عراق نا امن است و  آمادگی وجود دارد تا امنیت برقرار شود در این صورت هزینه انتقال کالا از ایران به سوریه کاهش می یابد.

این مقام مسئول در خصوص مسائل و مشکلات بانکی توضیح داد: دو مسئله در این بخش وجود دارد نخست، ایجاد شبکه بانکی بین دو کشور است که  در این خصوص اقداماتی صورت گرفته است.  ایجاد بانک مشترک دوباره پیگیری می شود  و این امر می تواند مدیریت منابع کند و مشکل ارزی سوریه هم حل می شود.

پیمان پاک گفت: بحث بعدی این است که به ازای صادرات ما به سوریه،  مقداری هم  به کشور ثالث صادر شود چراکه اواخر امسال سوریه به اتحادیه عرب برمی گردد و این فرصتی برای تولیدکنندگان ما به شمار می رود که محصولات خود را از سوریه به سایر کشورها هم صادر کنند.

رئیس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: در خصوص مسئله تعرفه ها ، وزیر صمت قبل از سفر چندین جلسه با سایر وزرای اقتصادی داشتند که تعرفه ها را حذف کنیم تا تجارت ایران و سوریه به صورت تجارت آزاد برقرار شود.

الزام تسهیل گری دولت برای رونق صادرات

در ادامه تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: دولت باید در بازارهای هدف، حضور حداقلی داشته و تمهیدات لازم را برای حضور حداکثری بخش خصوصی فراهم کند.

او افزود: از ظرفیت سفارتخانه ها در کشورهای مختلف برای جذب سرمایه گذار می توان استفاده کرد. به دنبال ایجاد هماهنگی های لازم بین دولت و مجلس در این زمینه هستیم.

تالار پشتی تصریح کرد: دولت باید تدابیری بیندیشد تا بخش خصوصی در این زمینه فعال شود. دولت باید راه را برای بخش خصوصی باز کند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: دولت باید در بازار‌های هدف، حضور حداقلی داشته باشد و تمهیدات لازم را برای حضور حداکثری بخش خصوصی فراهم کند.

مشکلات حمل و نقل، انتقال پول و تعرفه بر سر راه توسعه تجارت

در ادامه کاشفی رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه هم گفت: دولت توقع دارد که بخش خصوصی کشورمان در سوریه فعال باشد از طرفی بخش خصوصی هم توقع دارد تا مشکلات آن‌ها در این کشور با توجه به روابط خوب سیاسی، حل و فصل شود.

او افزود: در بخش حمل و نقل مشکلاتی داریم. انتقال پول هم با توجه به تحریم دو کشور از معضلات تجارت است. به این مشکلات باید مشکلات تعرفه‌ای را هم اضافه کنیم.

رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه درباره پیشنهاد تهاتر با کشور سوریه هم گفت: کالایی باید در سوریه باشد تا تهاتر انجام شود. پنبه یکی از صادرات سوریه در سال‌های گذشته بوده است و ما هماهنگی‌هایی انجام دادیم تا در این زمینه تهاتر انجام شود، اما این زمانبر است.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=26738
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما