۱۴۰۰-۰۸-۲۹ - ۱۰:۰۸

واکاوی دلایل نوسانات قیمت زعفران

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: کاهش تولید و دپوی محصول توسط دلالان برای عرضه با نرخ‌های بالاتر از دلایل التهاب قیمت در بازار این محصول استراتژیک است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛زعفران به عنوان یکی از کالاهای استراتژیک در خراسان‌رضوی محسوب می‌شود و ازآنجا که این محصول جهانی در تمام طول سال مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد، بنابراین بسیاری از دلالان و حتی خود کشاورزان این محصول را دپو می‌کنند تا با افزایش قیمت بیشتری به فروش برسانند. همین موضوع سبب شده در حال حاضر قیمت زعفران نه تنها نوسان داشته باشد بلکه با وجود فعالیت این محصول در بورس بازهم شاهد قیمت‌های نجومی این محصول باشیم.

غلامرضا میری، نایب رئیس شورای ملی زعفران در همین راستا اظهار داشت: در حال حاضر قیمت هر کیلو زعفران دسته ۲۰میلیون تومان و زعفران پوشال ۲۳میلیون به فروش می‌رسد ضمن اینکه زعفران نگین ۲۸میلیون و نگین سوپر ۳۰ تا ۳۲ میلیون تومان است که تنها با ۱۰ درصد سود در خرده‌فروشی‌ها باید عرضه شود اما متاسفانه در بعضی از استان‌ها شاهد افزایش قیمت این محصول بالاتر از نرخ اعلام شده هستیم.

وی ادامه داد: متولیان باید نسبت به گرانفروشی زعفران  و التهابی که در بازار این محصول استراتژیک به وجود آمده است، اقدام کنند چرا‌که متاسفانه در بسیاری از خرده‌فروشی‌ها هر کیلو زعفران به قیمت ۴۰ تا ۴۵ میلیون به فروش می‌رسد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران خاطرنشان کرد: کاهش تولید یکی از دلایل‌ گرانی زعفران است و از اردیبهشت ماه بارها هشدار دادیم با توجه به شرایط خشکسالی، کمبود بارش و عدم انگیزه تولیدکنندگان نسبت به قیمت، تولید کاهش یافته است. ضمن اینکه کاهش تولید و دپوی محصول توسط دلالان برای عرضه با نرخ‌های بالاتر از دلایل التهاب قیمت در بازار این محصول استراتژیک است.

بهزاد صادقی، رئیس بنیاد زعفران پایدار ایران نیز اظهار داشت:  توسعه کشت زعفران ارزان‌قیمت در چین و افغانستان از مشکلات و التهابات بازار جهانی زعفران است که تاثیر بسیار زیادی در قیمت زعفران دارد که اگر این روند ادامه پیدا کند و در ایران برنامه ریزی برای این محصول نداشته باشیم در آینده نزدیک سهم ایران از بازار جهانی این محصول کاهش بیشتری خواهد یافت.

وی افزود: در حال حاضر در اروپای شرقی ۵ هزار هکتار کشت زعفران انجام می‌شود و در اسپانیا و هندوستان هم به دنبال اجرای طرح‌های تشویقی برای تولید این محصول هستند کشور ایتالیا نیز وام ۳۵ میلیون یورویی برای تولید زعفران در اختیار ازبکستان قرارداده است.

صادقی تصریح کرد:  محصول زعفران نباید در تمام شهرها تولید شود همانطور که برخی محصولات زراعی و باغی، از جمله برنج مربوط به استان‌های دارای آب فراوان است و خرما در جنوب کشور برداشت می‌شود بنابراین کشت زعفران هم خاص مناطق گرم و خشک و کم‌آب مانند خراسان‌رضوی و جنوبی است و این موضوع سبب شده در استان‌هایی که خواستگاه زعفران بودند کاشت این محصول کاهش پیدا کند و این موضوع تولید و بازار این محصول را در کشور تهدید می‌کند.

 

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=26010
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما