۱۴۰۰-۰۸-۰۱ - ۱۳:۰۵

ریزش ۲۸۶۸۸ واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز در یک روند ریزشی با کاهش ۲۸ هزار و ۶۸۸ و احد روبه‌رو شد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛بورس اوراق بهادار تهران امروز در اولین روز کاری هفته روی دور ریزش قرار گرفت، به گونه‌ای که شاخص کل بورس در پایان معاملات شاخص کل با ریزش ۲۸۶۸۸ واحد به رقم یک میلیون و ۴۰۷ هزار و ۶۶۸ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با کاهش ۹ هزار و ۱۸۳ واحد به رقم ۳۸۸ هزار و ۷۸ واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۵ میلیون و ۶۲۰ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از ۶.۸ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۴۴۰ هزار فقره معامله و به ارزش ۵ هزار و ۸۱۹ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

ارزش معاملات امروز فرابورس هم به بیش از ۹ هزار و ۷۹۱ میلیارد تومان رسید با این حساب ارزش معاملات دو بازار بورس و فرابورس امروز از ۱۵.۵ هزار میلیارد تومان فراتر رفت.

همه شاخص‌های بورس امروز به رنگ قرمز بودند که نشان از کاهش نسبت به روز قبل دارد. بگونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی دو واحد کاهش یافتند و این دو شاخص با معیار هموزن ۲.۳۱ درصد افت کردند.

شاخص آزاد شناور ۱.۷ درصد عقب نشست، شاخص بازار اول بورس ۲.۳۱ درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس ۱.۶ درصد کاهش یافت.

امروز نماد فولاد مبارکه بیشترین اثر تقویتی در شاخص بورس را داشته و برعکس نمادهای گسترش نفت و گاز پارسیان، پتروشیمی پارس، پتروشیمی پردیس، سرمایه‌گذاری غدیر، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین و ملی صنایع مس ایران بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل با کاهش ۲۹۰ واحد به رقم ۱۹ هزار و ۹۵۷ واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۱۱۴ هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه هم به بیش از ۳۶۵ هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز بیش از ۲.۱ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۳۰ هزار فقره معامله و به ارزش ۹ هزار و ۷۹۴ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد فولاد هرمزگان جنوب به تنهایی بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشته و نمادهای پلیمر آریاساسول، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی تندگویان، صبا تأمین، توسعه ملی مهر آیندگان بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

 با توجه به اینکه صندوق پالایشی یکم در ابتدای شهریور سال گذشته با تخفیف ۳۰ درصدی به مردم ارائه شد قرار بود خریداران این واحد سود ببرند، اما با گذشت بیش از ۱۳ ماه هنوز خریداران پالایشی با ۳۲ درصد زیان از اصل سرمایه همراه هستند.

هر واحد صندوق پالایشی یکم که از سوی دولت ارائه شد در سال گذشته ۱۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد که قیمت امروز آن ۶ هزار و ۸۰۷ تومان معامله می‌شود یعنی خریداران بعد از ۱۳ ماه به جای اینکه سود ببرند با ۳۲ درصد زیان از اصل سرمایه هم همراه هستند.

این در حالی است که بارها وزیر اقتصاد قبلی اعلام کرده خریداران سهام از دولت از جمله پالایشی یکم سود خواهند کرد همچنین در جلسه سران سه قوه تصویب شده بود که زیان خریداران سهام دولتی و پالایشی با سهام جایزه یا سهام جدید جبران می‌شود.هنوز این امر محقق نشده است.

از طرفی امینی‌خواه رئیس هیأت مدیره کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت با بیان اینکه ارزش سهام عدالت در برخی استان‌ها حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است، گفت: یکی از دلایل عمده این کاهش این است که با وجود اینکه طبق مصوبه سازمان بورس ۲ هزار میلیارد تومان از منابع شرکت‌های سرمایه‌گذاری مربوط به سهام عدالت برداشته شده و در صندوق توسعه و تثبیت بازار واریز شد اما متأسفانه بازارگردانی سهام عدالت انجام نشده و یکی از دلایل ریزش سهام عدالت استانی همین عدم بازاریابی این سهام توسط صندوق توسعه بازار است که باعث زیان سهامداران عدالت شده است.

برچسب‌ها:,

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=24439
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما