۱۴۰۰-۰۷-۲۸ - ۸:۱۳

افزایش ۶۲ تا ۲۸۷ درصدی صادرات فولادی‌ها

طبق آمار، طی شش ماهه نخست امسال بالغ بر هفت میلیون صادرات فولادی از شمش فولاد تا انواع مقاطع، محصولات فولادی و آهن اسفنجی صادر شده است. این در حالیست که علیرغم صفر شدن واردات آهن اسفنجی، به ترتیب ۵۱ هزار تن مقاطع طویل فولادی، ۳۶۱ هزار تن مقاطع تخت فولادی، ۴۱۲ هزار تن محصولات فولادی و ۳۰۰۰ تن شمش فولاد (برابر شش ماهه ابتدایی ۱۳۹۹) وارد کشور شده است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛بر اساس آماری که توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در اختیار این خبرگزاری قرار گرفت،  از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه، سه میلیون و ۴۹۵ هزار تن انواع شمش فولادی (شامل اسلب، بلوم و بیلت) صادر شده است که به نسبت دو میلیون و ۵۶۷ هزار تن صادر شده در نیمه ابتدایی سال ۱۳۹۹ افزایش ۳۶ درصدی داشته است.

کل مقاطع طویل فولادی صادر شده در شش ماه نخست سال جاری به یک میلیون و ۳۱۳ هزار تن رسیده که نسبت به ۷۷۰ هزار تن صادر شده در مدت مشابه سال گذشته، ۷۱ درصد رشد داشته است. همچنین صادرات کل مقاطع تخت فولادی صادر شده در مدت مذکور سال جاری برابر ۳۰۷ هزار تن است که در مقایسه با ۱۹۰ هزار تن صادر شده در شش ماه نخست سال گذشته، ۶۲ درصد بیشتر شده است.

همچنین از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه،  یک میلیون و ۶۲۰ هزار تن انواع محصولات فولادی (تیرآهن، میلگرد، ناودانی، انواع ورق، نبشی و غیره) صادر شد. این آمار در مدت مشابه سال گذشته ۹۶۰ هزار تن ثبت شده است و بر این اساس امسال میزان صادرات آن ۶۹ درصد افزایش داشته است.

بیشترین درصد افزایش نیز متعلق به آهن اسفنجی است که با رشد ۲۸۷ درصدی صادرات در شش ماهه نخست ۱۴۰۰ به نسبت مدت مشابه سال گذشته به ۶۷۳ هزار تن رسیده است. از ابتدای فروردین تا پایان شهریور ماه ۱۳۹۹، ۱۷۴ هزار تن آهن اسفنجی صادر شده بود.

بیشترین میزان واردات فولادی‌ها، مختص کل مقاطع طویل فولادی 

همچنین در مجموع شش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، میزان واردات به کشور در مقاطع طویل فولادی (۳۴ درصد)، مقاطع تخت فولادی (یک درصد) و محصولات فولادی (پنج) درصد افزایشی بوده است و این درحالیست که برای شمش فولاد میزان واردات در مدت مذکور سال جاری برابر همان میزان وارد شده در نیمه نخست سال گذشته بوده و همچنان از واردت آهن اسفنجی بی‌نیاز هستیم.

بیشترین میزان واردات فولادی طی شش ماهه امسال محصولات فولادی معادل ۴۱۲ هزار تن بوده است که البته نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۳۹۴ هزار تن) تنها پنج درصد افزایش واردات داشته است.

پس از آن میزان مقاطع تخت فولادی وارداتی نیز در شش ماهه نخست امسال معادل ۳۶۱ هزار تن ثبت شده است که از میزان واردات آن در مدت مشابه سال گذشته، ۵۰۰۰ تن بیشتر و یک درصد افزایش یافته است.

در مجموع شش ماهه ابتدایی امسال ۵۱ هزار تن مجموع مقاطع طویل فولادی وارد شده است که نسبت به همین مدت در سال گذشته ۳۴ درصد افزایش یافته و از ۳۸ هزار تن به ۵۱ هزار تن رسیده است.

طبق آمار، واردات شمش فولادی (فولاد میانی شامل اسلب، بیلت و بوم) در مدت مذکور سال جاری نسبت به واردات آن طی شش ماهه ابتدایی سال گذشته تغییری نکرده و همان ۳۰۰۰ تن باقی‌مانده است.

همانطور که اشاره شد، کشور از واردات آهن اسفنجی بی‌نیاز است و همچنان واردات این محصول معدنی صفر است.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=24272
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما