۱۴۰۰-۰۷-۲۸ - ۱۱:۱۶

گام مهم اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای تسهیل فضای کسب و کار

تسهیل فضای کسب و کار برای صنوف یکی از اهداف اصلی تشکیل اتحادیه‌های کشوری بوده است و بر این اساس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز چند سالی است که فعالیت های خود را آغاز کرده است. این اتحادیه توانسته در این مدت در خدمات دهی به تولید کنندگان و سرمایه گذاران و تسهیل در صدور مجوزها گام های موثری بردارد.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛ واقعیت این است که با وجود اقتصاد دولتی در ایران، نهادهای صنفی در اقتصاد کشور طی  سالیان اخیر تا حدودی از انفعال خارج شده و در حال باز تعریف نقش خود برای اعضا در راستای بهبود قانون کسب وکار هستند .

این درحالیست که وجود و فعالیت نهادهای غیر دولتی و سازمان‌های مردم نهاد و فراهم بودن بسترهای مناسب قانونی برای انجام فعالیت‌های هدف، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه یافتگی یک سیستم سیاسی- اجتماعی و از ضروریات تحقق رشد و توسعه همه جانبه جامعه است.
هنگامی که یک سیستم حاکمیتی، وجود و فعالیت نهادهای غیردولتی مختلف را به رسمیت شناخته و مسیر فعالیت آنها را هموار می سازد در حقیقت به پذیرش مشارکت با این نهادها و دخالت دادن آنها در روند تصمیم‌گیری‌ها اذعان می کند.
خارج شدن فرآیند ها از تمرکز و تقسیم آن در بین نهادهای مختلف غیردولتی به همان اندازه که مشارکت اجتماعی و در نتیجه احساس تعلق اجتماعی را گسترش می‌دهد می‌تواند موجب کاهش هزینه‌های مادی و انسانی در روند تصمیم‌گیری‌ها و صرفه جویی در وقت به عنوان بزرگترین سرمایه انسانی و در نهایت، دستیابی به نتیجه‌های مفید و موثر شود.
در این رابطه اتحادیه‌ها یکی از مهم‌ترین نهادهای غیردولتی هستند که توانسته‌اند در کشورهای توسعه یافته، نقش و کارکرد خود را تعریف کرده و در امور مربوط به صنف خود، ضمن تبادل آراء با اعضاء اتحادیه و رسیدن به یک اجماع نظر پیرامون اهداف و مصالح خود، با دولت به عنوان نهاد تصمیم‌گیر و سیاست‌گذار اصلی جامعه به یک فهم مشترک و تفاهم چند سویه که برآورده کننده منافع دولت، مردم و اعضاء اتحادیه است، برسند.
یکی از ‌مهم‌ترین معضلاتی که اصناف کشور سال‌هاست با آن گرفتار هستند، موانع بسیار فضای کسب و کار و کاغذبازی‌های مرسوم در نظام اداری است که صنوف مختلف برای کسب مجوزهای لازم باید آن‌ها را انجام دهند، در این باره اما عملکرد اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای مثال نقض این قضیه است.
 زیرا با بررسی عملکرد این اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیر های مشخص می‌شود، فروشگاه‌های زنجبره‌ای بخصوص برندهای مشهور این صنف که گستره فعالیت‌ها آن ها ‌در سراسر ایران است، با استفاده از ظرفیت‌های اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای توانسته‌اند، خیلی سریع‌ مجوزهای مربوطه به فعالیت خود در شهرهای مختلف کشور را اخذ کرده و در این رابطه با مشکلات کمتری روبرو باشند و در کوتاه‌ ترین فرصت کسب و کارخود را در شعب مختلف آغاز کنند.
گسترش کسب و کار فروشگاه‌های زنجیره‌ای در اقصی نقاط کشور یکی از مهم‌ترین اهداف و برنامه های برندهای مطرح در این حوزه است، به تبع با توجه به تعدد قوانین، اگر قرار باشد، که مدیران کسب وکار ها برای افتتاح هر شعبه به ادارات آن شهر مراجعه کند و مجوزهای متعدد را بگیرد، این مسئله مستلزم صرف وقت و هزینه‌ زیادی است و معطلی فراوانی دارد.
 اما در این رابطه اتحادیه کشوری فروشگا‌ه‌های زنجیره ای در این باره کار را برای اعضای خود راحت‌ کرده و با درخواستی که آن‌ها به اتحادیه می‌دهند، می‌توانند برای افتتاح شعب و گسترش کسب و کار خود از اتحادیه مجوزهای لازم را اخذ کرده و دیگر نیاز نباشد که به ادارات مختلف شهرهای گوناگون مراجعه کنند.
به بیان دیگر تسهیل فضای کسب و کار برای صنوف که یکی از اهداف اصلی تشکیل اتحادیه‌های صنفی است، توسط اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای دنبال شده و این اتحادیه توانسته مراحل صدور مجوز و اعطای آن به متقاضیان این موضوع را به خوبی تسهیل کرده و آن را در کمترین زمان ممکن انجام دهد که این مسئله از اهمیت بسزایی برخوردار است. همچنین پشتیبانی و گسترش کسب و کار فروشگاه‌های زنجیره‌ای از دیگر اهدافی است که این اتحادیه صنفی توانسته به خوبی آنها را دنبال و اجرایی کند.
منبع: تیتر ۲۰
لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=24295
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما