۱۴۰۰-۰۷-۲۷ - ۸:۱۵

صنعت خودرو را با لوازم خانگی مقایسه نکنید!

سخنگوی انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی گفت: طرفدار‌های واردات ما را متهم به انحصار می‌کنند در حالی که با وجود هزار و ۵۰۰ تولید کننده داخلی انحصاری وجود ندارد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی درباره سند تحول صنعت لوازم خانگی و طرح ارائه شده توسط این انجمن، گفت: کره‌ای‌ها زمانی که شروع به تولید لوازم خانگی کردند ژاپنی‌ها همین حرف‌هایی که امروز می‌شنوید را در رسانه‌ها منتشر کردند که این‌ها به دنبال ایجاد انحصار هستند. امروز هم همین حرف‌ها را درباره سند تحول می‌زنند و ما را متهم به ایجاد انحصار می‌کنند. مادام صنعت خودرو را که یک اقتصاد دولتی ورشکسته است به عنوان نماد تولید داخل بر سر هر تولید کننده‌ای که به دنبال داخلی سازی است می‌زنند.

او با تاکید بر این که مقایسه صنعت لوازم خانگی با صنعتی مثل صنعت خودرو از ریشه اشتباه است، بیان کرد: ما خودمان با ساز و کار فعلی رایج در صنعت خودرو مخالفان چرا که آنجا تنها دو تولید کننده وجود دارد و به نوعی انحصار در این حوزه ایجاد شده است، اما در صنعت لوازم خانگی با اوضا متفاوتی مواجهیم. خودروساز تنها دو شرکت دولتی است، اما لوازم خانگی ۱۵۰۰ تولید کننده خصوصی وجود دارد. این انحصار نیست بلکه تنها یک جریان سازی رسانه‌ای است که با خرج کردن ایجاد شده و موفق نبودن صنعت خودرو هم به عنوان نماد عدم موفقیت بر سر هر صنعت و تولید کننده‌ای می‌کنند.

 

او با اشاره این که رقابت کافی در بازار داخل و بین تولید کنندگان داخلی وجود دارد کفت: ما می گوییم برای بهبود تولید و صنعتی شدن باید به تولید انبوه برسیم و برای تولید انبوه نیاز به بازار داریم؛ اگر بازار را به واردات اختصاص بدهیم چطور باید انتظار رشد از صنعت داشت. با این تفکر ما به پیشرفت و بهبود کیفیت نمیرسیم چرا که سرریز سودی وجود ندارد که در بخش تحقیق و توسعه به کار گرفته شود.

غزنوی بیان کرد: هر صنعتی که می خواهد رشد کند نظام توزیع و سایر بخش‌ها در آن سهم خواهی می‌کنند. ما ۵ تشکل رسمی در بخش صنعت داریم که با اختلاف نظر‌های بسیاری که دارند می‌توانند برای این صنعت تصمیم گیری کنند. برخی که به دنبال واردات بودند و به همین دلیل با برخی تصمیمات مخالفت می‌کنند. این سند هنوز کارشناسی کامل نشده و نیاز به پرداخت دارد، اما کلیت آن به تایید همه رسیده است. بخش‌هایی از این سند راهبردی به کارشناسی و پردازش بیشتر نیاز دارد.

 منبع: باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=24208
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما