۱۴۰۰-۰۷-۲۷ - ۱۰:۳۴

تولید ۳ میلیون خودرو در ۱۴۰۴ اتفاق تازه ای نیست

صادقی نیارکی گفت: در افق ۱۴۰۴ قرار بود ۳ میلیون خودرو تولید شود که مطلب جدیدی نیست اما باید ظرفیت ساخت داخل را در نظر گرفت که اکنون نیاز به سرمایه گذاری دارد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛ مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت در پنجمین میز ساخت داخل قطعات خودرو ، با اشاره به وضعیت تولید کشور، گفت: یک رشد در سال ۹۹ ۸.۱ درصدی در صنعت کشوری داشتیم. در سه‌ ماه امسال ۵.۵ درصد رشد داشته است.

او بیان کرد: پروانه بهره برداری رشد ۲ درصدی داشته و اشتغال آنها ۲۰ درصد رشد داشته است. سرمایه گذاری نیز رشد ۱۵۰ درصدی داشته است. در وضعیت صادرات و واردات رشد ۳۰ درصدی داشته ایم. واردات نیز رشد داشته ایم.

صادقی نیارکی تشریح کرد: خودرو سواری ۴۴۱ هزار دستگاه تولید، اتوبوس رشد ۱ درصدی، کامیون ۶۶ درصدی رشده‌ است و ۲ برابر افزایش تولید داشته ایم. یکس‌از پروژه ها در سال ۹۸ رونمایی شد نهضت ساخت داخل بود که برگزار شد و در سال ۹۹ برش استانی در آن زدیم.

معاون امور صنایع وزارت صمت تشریح کرد: یک عملکرد ۷۰ درصدی برنامه ساخت داخل را در سال ۹۹ داشته ایم. گزارش اولیه ای که اخذ شده تاکنون ۲ میلیون گزارش شده است و نیاز به بررسی دارد.

صادقی نیارکی گفت: برنامه‌ وزارت صمت همین برنامه سازمان گسترش در ۱۰ سال پیش بوده است؛ در افق ۱۴۰۴ قرار بود ۳ میلیون خودرو تولید شود که مطلب جدیدی نیست. باید دید ظرفیت ساخت داخل را داریم که اکنون نیاز به سرمایه گذاری دارد.

او گفت: برای سرمایه گذاری نیاز است اقتصاد صنعت خودرو درست شود، مگر می شود بدون اقتصاد درست توقعات زیادی داشته باشیم؟ نیاز است اقتصاد مورد بازسازی و نوسازی قرار گیرد.

صادقی نیارکی گفت: قدم اول نیاز است روابط بین قطعه ساز و خودروساز درست شود، نیاز به مداخله است تا ارتباط خودروساز با قطعه ساز درست شود؛ اکنون ۹ پروژه در برنامه تحول صنعت خودرو درست شده که یکی اصلاح قیمت گذاری و اصلاح ساختار اقتصاد صنعت خودرو است.

معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: در دنیا پلتفرم ها مشترک ساخته‌ می شود و باید به سمت آنها حرکت کنیم؛ اصلاح ساختار مالکیتی و توسعه صادرات و نوسازی را داریم؛ اکنون به کمتر از ظرفیت‌ موجود فعالیت می کنیم در صورتی که نیاز به افزایش تولید است.

صادقی نیارکی گفت: در حوزه مشوق ها، برخی نیاز به قانون دارد؛ مالیات و … دست مجلس است و دست وزارت صمت نیست. صنعت نیاز به حمایت دارد، اکنون یک پلتفرم جدید توسط ۲ خودروساز رونمایی شده است.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=24228
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما