۱۴۰۰-۰۷-۲۲ - ۹:۳۹

افزایش ۸۲ درصدی مصرف گاز با ورود موج سرما

به گفته مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، مصرف خانگی و تجاری گاز در هفته‌ای که گذشت به ۳۱۰ میلیون متر مکعب در روز رسید که نسبت به هفته قبل از آن رشدی ۸۲ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛دمای هوا با اولین موج سرما به کشور کاهش محسوسی داشته است. به دلیل همین تغییرات دمایی، اغلب افراد، وسایل گرمایشی خود را در منازل و حتی محل کار روشن کرده‌اند.

این موضوع افزایش مصرف گاز را پیش از شروع فصل سرما در کشور به دنبال داشته است. تجربه نشان داده حتی اگر دمای هوا افزایش نسبی هم داشته باشد، اما خاموش کردن وسایل گرمایشی تا بهار سال بعد زمان می‌برد.

به همین دلیل مصرف گاز در هفته جاری در بخش خانگی، تجاری و صنایع عمده، آن‌گونه که مدیر دیسپچینگ (کنترل و مدیریت شبکه) شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده به ۳۱۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده است.

«محمدرضا جولایی» ا با اعلام این موضوع تاکید کرد: در حالی که روز یکشنبه هفته گذشته میزان مصرف گاز در همین بخش، ۱۷۰ میلیون متر مکعب در روز بوده است اما در این مدت میزان آن به ۱۴۰ میلیون متر مکعب یعنی رقمی معادل ۸۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

امسال اگرچه در ۶ ماهه اول سال آن‌گونه که مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده، مصرف گاز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود یک درصد کاهش داشته اما با اولین نسیم پاییزی و خنک‌شدن نسبی هوا در اغلب نقاط کشور، مصرف گاز نیز افزایشی شده است.

آمارهای شرکت ملی گاز ایران نشان می‌دهد که در روز ۱۳ مهر امسال، مجموع مصرف گاز به ۵۸۱ میلیون متر مکعب در روز رسیده است. این در حالی است که سال گذشته در همین روز، ایرانی ها ۵۶۷ میلیون متر مکعب گاز مصرف کرده‌اند.

ادامه روند افزایشی مصرف گاز در کشور، علاوه بر آنکه می‌تواند سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها را با مشکل رو به رو کرده و پایداری شبکه برق را به خطر بیاندازد، در ادامه ممکن است به قطع گاز برخی از مناطق کشور در روزهای سرد سال بیانجامد.

  وزیر نفت نیز پیش از این با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۱۶۰ میلیون متر مکعب در بعضی از روزهای فصل سرد به خصوص در استان‌های شمال و شمال شرق کشور کسری گاز داشتیم، گفت: امسال پیش‌بینی می‌کنیم که با روند رشد مصرف در کشور که بین ۸ تا ۱۰ درصد است، در فصل سرد تا ۲۰۰ میلیون متر مکعب در روز کسری گاز داشته باشیم، به همین خاطر جلسات تامین سوخت زمستانی را شروع کردیم.

از همین رو ارسال حداکثری سوخت مایع به نیروگاه‌ها با اولویت منطقه شمال شرق، استفاده حداکثری از نفت کوره در نیروگاه‌ها و مدیریت تأمین گاز برای مهم‌ترین مراکز تولید برق در کشور، از اصلی‌ترین موضوع‌های مورد توجه است.

با این حال کمبود گاز در زمستان بسیار جدی است. در سال‌های گذشته نیز اگرچه دیگر قطعی گاز بخش خانگی به‌ویژه در استان‌های شمالی اتفاق نیفتاد، اما نیروگاه‌ها با کاهش گاز رسانی در زمستان دست به گریبان بودند.

این موضوع در کنار پایین‌بودن بازده نیروگاه‌های کشور، زنگ خطری برای قطعی برق در زمستان است.

 

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=23976
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما