۱۴۰۰-۰۶-۲۵ - ۱۷:۴۸

چراغ صنعت برق در فصل سرد روشن می‌ماند؟

سخنگوی صنعت برق گفت: نیاز مصرف زمستان امسال در صنعت برق معادل ۴۳ هزار مگاوات و ۵ درصد بیشتر از اوج بار سال گذشته برآورد می‌شود.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق  با اشاره به این مسئله کسری میزان گاز ورودی به نیروگاه‌های کشور گفت: ما در ۳ ماه سرد آذر، دی و بهمن ماه با کسری میزان گاز ورودی به نیروگاه‌های کشور مواجه هستیم که سال گذشته این ناترازی به طور میانگین بین ۸۰ تا ۱۱۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی بود.

سخنگوی صنعت برق در بیان اینکه نیاز مصرف زمستان امسال در صنعت برق معادل ۴۳ هزار مگاوات برآورد می‌شود، تاکید کرد: با توجه به افزایش اوج بار، نیاز به گاز طبیعی نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و در زمستان سال جاری نیروگاه‌های کشور با احتساب طرح‌های مدیریت مصرف به حداقل ۲۲۷ میلیون متر مکعب گاز در طول روز نیاز دارند.

*توان تامین ۴۸ درصد سوخت نیروگاهی در فصل سرد با استفاده از گاز طبیعی وجود دارد

وی در تشریح توافقات صورت گرفته بین وزارت نیرو و نفت به منظور تامین سوخت در فصل زمستان گفت: بر این اساس وزارت نفت قول تامین ۱۱۰ میلیون متر مکعب گاز  در روز معادل ۴۸ درصد از نیاز نیروگاه‌های کشور را داده و بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون متر مکعب گاز مورد نیاز روزانه نیروگاه در فصل سرد تامین نمی‌شود.

رجبی مشهدی در پاسخ به این مسئله که میزان کسری سوخت ناشی از کسری تامین گاز طبیعی از چه منابعی تامین می‌شود، گفت: به منظور کسری ناترازی تامین سوخت گاز طبیعی باید از منابع سوخت مایع استفاده کنیم تا از اوج بار فصل زمستان بدون مشکل عبور کنیم.

*نیاز ۱۱۷ میلیون لیتری صنعت برق به سوخت مایع در زمستان

سخنگوی صنعت برق، با اشاره به اینکه مخازن ذخیره‌سازی سوخت مایع نیروگاه‌های کشور ۲۵ درصد کمتر از مقدار مشابه سال گذشته است، گفت: در شرایطی که گاز طبیعی مطابق توافق به نیروگاه برسد، صنعت برق به روزانه ۱۱۷ میلیون لیتر گازوئیل نیاز دارد تا ناترازی سوخت خود را تامین کند.

این مقام مسئول، با اشاره به اینکه در حال حاضر توافق شده که روزانه ۳۰ تا ۳۵ میلیون لیتر گازوئیل به طرفیت مخازن سوخت مایع نیروگاه اضافه شود، گفت: ظرفیت کل مخازن سوخت مایع نیروگاه‌های کشور ۳.۶ میلیارد لیتر است که در حال حاضر ۱.۷ میلیارد متر مکعب از این ذخایر با سوخت مایع پر شده است. در شرایطی که روند افزایش روزانه ۳۰ تا ۳۵ میلیون لیتر گازوئیل ادامه داشته باشد، این مخازن ظرف ۲ ماه آینده تکمیل شده و مشکلات صنعت برق تا حد زیادی بهبود پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه هر مخزن سوخت مایع باید در مدت فصل سرد ۲.۵ مرتبه پر شود، ادامه داد: به نظر می‌رسد، در بازه زمانی فصل سرد نیروگاه‎های کشور به استفاده از سوخت نفت کوره تا حد ۳۵ میلیون لیتر در روز مجبور شود.

 منبع: فارس

برچسب‌ها:,

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=22586
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما