۱۴۰۰-۰۶-۲۵ - ۷:۵۳

اوضاع تجارت ایران با ۵۰ کشور اسلامی

ایران در سال جاری حدود ۱۷.۱ میلیارد دلار با کشورهای اسلامی تجارت داشته است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛ تازه‌ترین گزارش لطیفی-سخنگوی گمرک ایران- از وضعیت تجارت خارجی در پنج ماه ابتدایی امسال نشان از رشد ۴۰ درصدی صادرات و ۵۴ درصدی واردات از این کشورها دارد، این در حالی است که مجموع تجارت ایران با این کشورها در این دوره ۳۴.۵میلیون تن به ارزش ۱۷.۱ میلیارد دلار بوده است.

بر اساس این گزارش، ایران  در پنج ماه نخست امسال به ۵۰ کشور اسلامی کالا صادر کرده است که حجم این صادرات ۲۷.۳میلیون تن به ارزش ۹.۱میلیارد دلار بوده است.

۲۲.۷میلیون تن کالای  ایرانی به ارزش ۶.۵میلیارد دلار در مدت مشابه سال قبل(۵ماه نخست سال ۹۹) به ۴۶ کشور اسلامی صادر شده  بود که این میزان در پنج ماهه امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل از  لحاظ وزنی ۲۰ درصد و از لحاظ ارزشی ۴۰ درصد رشد را در صادرات به این کشورها نشان می دهد.

در خصوص مقاصد اصلی صادرات کالاهای ایرانی در کشورهای اسلامی نیز بیشترین میزان صادرات به عراق با  ۳.۱ میلیارد دلار، امارات متحده عربی ۱.۹ میلیارد دلار، ترکیه۱.۱ میلیارد دلار و افغانستان ۸۵۵ میلیون دلار بوده است که این چهار کشور همواره در سال های اخیر در بین پنج کشور اصلی صادرات کشورمان به کل دنیا بوده‌اند.

بعد از آن، میزان صادرات به اندونزی ۴۵۸ میلیون دلار، پاکستان۴۲۱ میلیون دلار،عمان ۲۲۸ میلیون دلار،ازبکستان ۱۷۴ میلیون دلار،آذربایجان ۱۶۱ میلیون دلار،ترکمنستان ۱۱۷ میلیون دلار، سوریه ۸۶ میلیون دلار،الجزایر۶۶ میلیون دلار،قزاقستان۶۳ میلیون دلار،قطر ۵۸ میلیون دلار،کویت ۵۲ میلیون دلار و مالزی ۴۲ میلیون دلار بوده است.

در رابطه با میزان واردات از کشورهای اسلامی نیز در پنج ماه نخست سال گذشته میزان واردات  از کشورهای اسلامی  برابر با ۴.۸ میلیون تن کالا به ارزش ۵.۲ میلیارد دلار بوده، این درحالی است که در این دوره  سال جاری میزان واردات از این کشورها، ۷.۲ میلیون تن به ارزش هشت میلیارد دلار را نشان می دهد  که  رشد ۵۰ درصدی  واردات از لحاظ وزنی و ۵۴ درصدی از نظر ارزشی را داراست.

امارات با ۵.۴میلیار دلار در صدر واردات پنج ماهه کشور در بین همه کشورهای اسلامی و غیر اسلامی قرار دارد و ترکیه نیز با حدود ۱.۸میلیارد دلار در رتبه دوم کشورهای اسلامی و رتبه سوم کشورهای دنیا در تامین نیازهای کشور قرار دارد.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=22545
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما