۱۴۰۰-۰۵-۰۲ - ۱۲:۵۰

پیش‌بینی افزایش قیمت تخم مرغ در مرداد

عضو هیات مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن پیش بینی کرد در مرداد ‌پیش‌رو بازار تخم مرغ با افزایش قیمت مواجه شود.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛ ناصر نبی‌پور  با اشاره به افزایش قیمت مولفه‌های تولید تخم مرغ، اظهار کرد: از آذر ماه سال گذشته تا کنون قیمت ۱۷ تا ۱۸ قلم از مولفه‌های تولید تخم مرغ افزایش زیادی داشته است.

وی‌ ادامه داد: از جمله این مولفه‌ها که رشد قیمتی زیادی را تجربه کرده است، مکمل‌های خوراکی مانند: متیونین و لیزین هستند.

نبی‌پور با تاکید بر اینکه مرغداران با تاخیر در دریافت نهاده‌های دولتی نیز مواجه هستند، افزود: نهاده‌های دامی ذرت و سویا دو قلم نهاده هستند که با نرخ دولتی برای مرغداران در نظر گرفتن شده‌اند، اما این دو‌ نهاده با تاخیر زیاد به دست مرغداران می‌رسند.

به گفته وی؛ حدود ۲ ماه طول می‌کشد تا پس از ثبت درخواست نهاده‌های دولتی ذرت و سویا به دست مرغداران برسد.

نبی پور افزود: در این مدت مرغدار به اجبار این نهاده‌ها را با قیمت بسیار بالاتر از بازار تامین می‌کنند.

وی قیمت آزاد هر کیلوگرم ذرت را ۶ هزار تومان و هر کیلوگرم سویا را ۸ هزار تومان اعلام کرد در حالی قیمت دولتی هر کیلوگرم از آن‌ها به ترتیب یک هزار و ۹۰۰ و ۳ هزار و ۴۰۰ تومان است.

نبی پور از دیگر مشکلات مرغداران را مربوط به حمل نهادها دانست‌ و گفت: دولت امسال کرایه حمل را ۴۰ درصد افزایش داد، اما کامیون داران به آن راضی نیستند ‌و از مرغداران مبلغ بیشتری را طلب می‌کنند به طور مثال کرایه حمل هر تن نهاده تا سال قبل ۳۲۰ هزار تومان بود که امسال به ۵۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: علاوه بر گرانی حمل، مرغداران با کمبود کامیون نیز روبه‌رو هستند و‌ در بیشتر مواقع روزها زمان می‌برد تا کامیونی را برای حمل نهاده به مرغداری پیدا کنند.

نبی پور با بیان اینکه در حال حاضر هزینه تمام شده تولید هر کیلوگرم تخم مرغ به ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده، افزود: به رغم افزایش هزینه‌های تولید تخم مرغ با قیمت مصوب آذرماه سال گذشته یعنی هر کیلوگرم ۱۴ از مرغداران خریداری می‌شود که زیان انباشته برای آن ها به دنبال داشته است.

وی همچنین از افزایش قمیت جوجه مرغ تخمگذار خبر داد و گفت: قیمت هر قطعه پولت( جوجه ۳ ماهه مرغ تخمگذار) از ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان و قیمت هر قطعه مرغ آماده تخمگذاری( ۵ ماهه) از ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان به ۹۵ تا ۱۰۵ هزار تومان افزایش یافته است.

نبی پور نتیجه این مشکلات در صنعت مرغ تخم گذار را کاهش جوجه ریزی و کاهش عرضه تخم مرغ برشمرد.

این عضو هیات مدیره اتحادیه مرکزی مرغ تخمگذار میهن یادآور شد: در دی ماه سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن حدود ۱۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در مرغداری‌های مرغ تخمگذار کاهش داشته است.

نبی پور پیش بینی کرد: بازار در مرداد پیش‌رو با کاهش عرضه و افزایش قیمت تخم مرغ مواجه شود.

 

منبع: ایلنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=19961
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما