۱۴۰۰-۰۵-۰۲ - ۸:۵۵

زیان ۷۰۰ تومانی مرغداران در فروش هر کیلو تخم مرغ

رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران گفت: وزارت جهاد قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ را ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرد، درحالیکه قیمت تمام شده بالای ۱۸ هزار تومان است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران درباره آخرین تحولات بازار تخم مرغ اظهار کرد: هم اکنون متوسط قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان معادل شانه ای حداکثر ۳۴ هزار تومان است.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ  را ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان به ستاد تنظیم بازار اعلام کرد، درحالیکه بنا به اعتقاد ما قیمت تمام شده بالای ۱۸ هزار تومان است که با این وجود مرغداران در فروش هر کیلو تخم مرغ حداقل ۷۰۰ تومان متحمل زیان هستند.

نبی پور بیان کرد: بنابر آمار قیمت تمام شده نسبت به سال قبل ۱۴۰ درصد افزایش یافته است. به عنوان مثال سال گذشته قیمت مرغ پولت حداکثر ۳۲ هزار تومان بود که امروز به ۷۰ هزار تومان رسیده است که این موضوع در کنار افزایش ۱۴۰ درصدی قیمت جوجه، نرخ تمام شده تولید را بسیار افزایش داده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه از روند کاهشی تولید تخم مرغ دی ماه سال گذشته خبر داد و گفت: گرچه برآورد می شد که طی ماه های تیر و مرداد، تعداد جوجه ریزی افزایش یابد، اما به علت اینکه مرغ مادر از خارج وارد می شود، تولید صرفه اقتصادی ندارد، این موضوع اتفاق نیفتاده است.

وی با بیان اینکه تولید روزانه ۲ هزار و ۶۰۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ تن تخم مرغ واقعیت ندارد،‌گفت: تولید تخم مرغ خطی است و پیش بینی می شود که تا اواخر بهمن و اسفند مشکل تولید داشته باشیم.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار قیمت تخم مرغ را تابع عرضه و تقاضا دانست و گفت: گرانی تخم مرغ هیچ ارتباطی به مرغدار ندارد و دولت اجازه داده که ماهانه ۱۰ میلیون مرغ تو لک رود تا در ۶ ماهه دوم بازار تخم‌مرغ متشنج شود.

نبی پور با بیان اینکه صادرات تخم مرغ کماکان ممنوع است، گفت: بنابر آمار امسال ۶۰ هزار تن تخم مرغ به بازارهای هدف صادر شده که طی ۲ تا ۳ ماه اخیر دولت برای تنظیم بازار داخل، صادرات تخم مرغ را متوقف کرده است.

وی در واکنش به عدم‌ بارگیری نهاده و توزیع به مرغدار بیان کرد: در شرایط فعلی نهاده در بنادر موجود است، اما کامیون نیست و از طرفی پشتیبانی امور دام رای تخلیه بار خود، اجازه تخلیه به واردکنندگان را نمی‌دهد که این امر فاجعه است؛ چرا که مرغدار ناچار به تامین نهاده از بازار آزاد با قیمت‌های بالاست که این امر در هزینه تمام شده تولید تاثیر بسزایی دارد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار در پایان در واکنش به مشکلات سامانه بازارگاه تصریح کرد: علی رغم گذشت ۲ ماه از خرید نهاده توسط مرغداران از سامانه بازارگاه، اما هنوز ذرت و کنجاله در اختیار مرغدار قرار نگرفته است، ضمن آنکه کیفیت نهاده های تولیدی تعریفی ندارد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=19952
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما