۱۴۰۰-۰۵-۰۲ - ۷:۲۵

جلوگیری از فروش نفت ایران به چین

خبرگزاری رویترز اعلام کرد آمریکا در حال تصویب طرحی برای جلوگیری از فروش نفت ایران به چین در صورت عدم بازگشت کشورمان به توافق هسته‌ای است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛ خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت آمریکا در حال بررسی طرح جلوگیری از فروش نفت ایران به چین است؛ چرا که این احتمال وجود دارد که تهران  به مذاکرات هسته‌ای بازنگردد و یا خط مشی سخت تری را برای بازگشت به این توافق اتخاذ کند.

این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «واشنگتن در اوایل سال جاری به پکن اعلام کرد که هدف اصلی آن احیای توافق هسته‌ای ایران است. با فرض بازگشت به موقع ایران به این توافق، نیازی به مجازات شرکت‌های چینی که با خرید نفت خام ایران تحریم‌های آمریکا را نقض میکنند، نیست.»

این مقام در ادامه بیان کرد که این موضع آمریکا با توجه به عدم اطمینان در مورد اینکه ایران چه زمانی ممکن است مذاکرات وین را از سر بگیرد و اینکه آیا رئیس جمهور بعدی ایران حاضر است مذاکرات وین را از جایی که به پایان رسیده، آغاز کند یا خیر، در حال تغییر و تحول است.

این مقام آمریکایی در ادامه با اشاره به اینکه ایران شرط بازگشت به برجام را برداشتن تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران دانسته است، مدعی شد: که ایران در خصوص مقاصد خود در برجام شفاف نیست.

او همچنین در ادامه اظهارات خود بیان کرد: «اکنون در موقعیتی هستیم که به نظر می‌رسد امکان بازگشت ایران به برجام وجود ندارد. پس باید موضعمان را با آن سازگار کنیم.»

پیش‌تر نیز وال استریت ژورنال مدعی شد که واشنگتن در حال بررسی اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران به ویژه علیه چین که به طور متوسط ۵۵۷ هزار بشکه نفت خام از ایران می‌خرد، است.

روزنامه وال استریت ژورنال در خبر خود مدعی شده بود مقامات آمریکا به نقل از برخی منابع خبری می‌گویند ایران دیگر برای ادامه مذاکرات هسته‌ای تمایلی ندارد؛ از این رو کاخ سفید قصد دارد از اهرم فشار برای به نتیجه رساندن این گفتگو‌ها استفاده کند.

همچنین در خبر این روزنامه آمده بودکه مقامات آمریکایی در حال آماده سازی طرح تحریم‌های جدید علیه فروش نفت ایران به چین هستند.

رابرت آینهورن، تحلیلگر موسسه بروکینگز درباره این اقدامت آمریکا گفت: «این احتمالاً ارسال سیگنال به رئیسی است که اگر ایرانی‌ها  به برجام برنگرد، باید منتظر عواقب آن باشد و هزینه خواهند داد.»

این در حالی است که به گفته سخنگوی دولت ایران، کشور‌های غربی برای نشان دادن صداقت خود در گفتگو‌های هسته‌ای باید بدون هیچ پیش شرطی به این توافقنامه بازگردند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=19944
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما