۱۴۰۰-۰۴-۳۱ - ۱۴:۰۱
مکاتبه گمرک با وزارت جهاد کشاورزی؛

تکلیف واردات موز را فورا مشخص کنید

به دنبال جریان پیش آمده در رابطه با واردات موز، گمرک ایران از وزارت جهاد کشاورزی خواسته که تکلیف واردات موز را فورا مشخص کند چرا که در حال حاضر حجم زیادی از این کالا فسادپذیر در گمرک وجود دارد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛ در تازه‌ترین مکاتبه گمرک ایران با وزارت جهاد کشاورزی، جریان اعلام موضع  وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در مورد نحوه واردات موز و همچنین مصوبه سال قبل که واردات این کالا را مشروط به صادرات سیب دانسته بود، مورد توجه قرار گرفته است.

در این مکاتبه از سوی جمال ارونقی (معاون فنی گمرک ایران) به گیلان پور (معاون صنایع تبدیلی و کسب و کارهای وزارت جهاد کشاورزی) اعلام شده  که معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت طی نامه ای به گمرک ایران اعلام کرده است که «از نظر این معاونت واردات موز با مکانیسم ها و مقررات ابلاغی صادرات و واردات بلامانع بوده و ضروری است با توجه به قانون انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی، موضوع از سوی وزارت جهاد کشاورزی کسب تکلیف شود.» بر این اساس معاون فنی گمرک در ادامه با اشاره به حجم چند هزار تنی موز موجود در گمرک، از معاون وزارت جهاد کشاورزی خواسته تا با توجه به فسادپذیر بودن کالا و وضعیت جوی که در گمرکهای جنوبی وجود دارد موضوع بررسی و به قید فوریت نتیجه اطلاع داده شود.

ماجرای مکاتبات ‌و واردات موز در مقابل صادرات سیب
این ماجرا به مصوبه سال گذشته ستاد تنظیم بازار برمی گردد که در رابطه با واردات موز مصوب کرد  واردات این کالا به شرط صادرات سیب و با انجام ثبت سفارش و دریافت کد رهگیری بانک انجام شود.
اما چندی پیش بود که گمرک ایران طی مکاتبه ای با وزارت صمت اعلام کرد آن چه که اکنون اتفاق می‌افتد این است که جریان ثبت سفارش و تامین ارز واردات موز  از سوی دستگاه های مربوطه از جمله وزارت صمت و بانک مرکزی صورت می گیرد، در حالی که صادرات سیب به ازای آن اتفاق نیفتاده است؛ از این رو درخواست شده بود تا تکلیف واردکنندگان موزهایی که صادرات سیب انجام نداده‌اند، مشخص شود.

به دنبال آن معاونت داخلی وزارت صمت به گمرک اعلام کرده بود که این مصوبه در راستای تشویق صادرات سیب و از سویی تنظیم بازار موز در پایان سال قبل بوده و در حال حاضر زمان عرضه سیب درختی سپری شده و از این مصوبه هم گذشته است، بنابراین فرآیند تجارت صادرات سیب درختی و واردات موز باید طبق مقررات جاری صادرات و واردات انجام شود.

اما معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت که در اعلام خود به نوعی تاکید داشت که از نظر این وزارتخانه  و در شرایط موجود امکان واردات موز بدون صادرات سیب وجود دارد، باز هم از گمرک خواسته بود که در این رابطه از وزارت جهاد کشاورزی استعلام گرفته و تکلیف را مشخص کند.

براین اساس در حالی اکنون گمرک ایران از وزارت جهاد کشاورزی درخواست تعیین تکلیف فوری دارد که در حال حاضر حدود ۳۰۰۰ تن موز در گمرک دپو شده یا در حال حمل و رسیدن به کشور است؛ در حالی که با وجود ثبت سفارش و تعیین منشا ارز ، صادراتی به ازای سیب انجام نشده است.

معاون فنی گمرک پیش از این گفته بود چون این کالاها ثبت سفارش شده و منشا ارز آن تایید و از تخفیف استفاده نکرده است، گمرک می تواند نسبت به ترخیص کالا به جهت ممانعت از فسادپذیری آن اقدام کند.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=19926
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما