۱۴۰۰-۰۴-۳۰ - ۱۰:۱۱

آینده نامعلوم تولید قارچ کشور

دبیر انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی ایران از افزایش ۶۰۰ تا ۷۰۰ درصدی قیمت برخی از مواد اولیه بستر تولید قارچ از ابتدای سال تا کنون خبر داد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛نیما باغبانی با بیان اینکه انتظار می‌رفت تولید قارچ در سال ۱۴۰۰ به ۲۰۰ هزار تن برسد، اظهار کرد: با توجه به پروانه‌های صادره جهت تولید قارچ و همچنین توسعه واحدهای قدیمی انتظار می‌رفت تولید قارچ در کشور به ۲۰۰ هزار تن برسد، همچنین پیش‌بینی ما برای تولید بستر قارچ در سالجاری ۸۵۰ تا ۹۵۰ هزار تن بود.

وی ادامه داد: اما در عمل این میزان تولید قارچ و بستر محقق نشد، چراکه از ابتدای سال با افزایش قابل توجه قیمت مواد اولیه روبه‌رو شدیم.

باغبانی یکی از این مواد اولیه که نقش مهمی در تهیه بستر قارچ دارد را کلش گندم عنوان کرد و افزود: با آغاز فصل برداشت گندم قیمت هر کیلوگرم کلش گندم با رشد ۶۰۰ تا ۷۰۰ درصدی از ۴۰۰ تا یک هزار تومان به ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار تومان افزایش یافت.

وی افزود: با افزایش قابل توجه مواد اولیه، تولیدکنندگان بستر قارچ با حجم زیادی از نیاز به نقدینگی برای تولید مواجه شدند که امکان تامین آن را نداشتند، نتیجه آن شد که تولید بستر قارچ ۵۰ درصد تولید کاهش یافت.

باغبانی با بیان اینکه برای تولید هر کیلوگرم قارچ نیاز به ۵ کیلوگرم بستر قارچ داریم، اظهار کرد: سال گذشته روزانه ۴۷۰ تن قارچ تولید و به بازار عرضه می‌شد، اما امسال حداکثر ۳۰۰ تن قارچ در روز تولید می‌شود.

دبیر انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی ایران تصریح کرد: مشکلات تامین و گرانی بستر موجب شده شاهد تعطیلی واحدهای کوچک و سنتی باشیم و تنها واحدهای توان ادامه تولید داشته باشند که یا از منابع مالی کافی برخوردار هستند یا به شکل صنعتی فعالیت می‌کنند.

باغبانی عدم دسترسی و گرانی بستر قارچ و عدم تناسب بین هزینه تمام شد تولید و درآمد را دلایلی دانست که آینده نامعلومی را برای تولید قارچ کشور رقم زده است.

 

 

منبع: ایلنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=19914
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما