۱۴۰۰-۰۴-۳۰ - ۹:۵۹

ظرفیت تجارت ۶۰ میلیارد دلاری بین ایران و چین

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه تجارت با این کشور هیچ‌گاه تحت تاثیر شرایط سیاسی نبوده است، گفت: ظرفیت تجارت سالانه دو کشور تا قبل ازتحریم‌ها در حدود ۶۰ میلیارد دلار بود و با برداشته شدن محدودیت‌ها، رسیدن به این ارقام بسیار راحت است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛تجارت کالایی با جهان یکی از مهمترین چالش های کشور بعد از انقلاب بوده تا وابستگی به نفت کاهش پیدا کند و با ایجاد یک فضای رقابتی، تولید افزایش و صادرات کالایی به جهان گسترش یابد.

در این میان برخی از کشورها به طور مداوم خریدار کالاهای ایرانی بوده‌اند و در دهه های گذشته با کمی تغییر در رده های نخست تجارت با کشور قرار گرفته اند. این مقاصد صادراتی، اقلام مورد نیاز کشور را تامین و در ازای آن محصولات ایرانی را خریداری می کنند.

چین به عنوان یکی از پیشروترین اقتصادهای دنیا،  یکی از اصلی ترین کشورهایی است که طی چهار دهه گذشته روابط تجاری و اقتصادی خود را با ایران حفظ کرده است و در ۱۰ سال گذشته در صدر لیست مبادلات ایران قرار داشته است.

«مجیدرضا حریری» رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۶ ظرفیت ۱۰ ساله تجارت دو کشور ۶۰۰ میلیارد دلار اعلام شد، تصریح کرد: بر این اساس دو کشور توان صادرات و واردات سالانه حدود ۶۰ میلیارد دلار را با یکدیگر دارند.

وی با بیان اینکه تجارت دو کشور ۵۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار را تجربه کرده است، اظهار داشت: در صورت کاهش تحریم ها و برداشته شدن موانع تجاری، دستیابی به این ارقام برای ایران و چین بسیار راحت است.

حریری در خصوص کاهش تجارت ایران و چین در بهار سال جاری، خاطرنشان کرد: ارزیابی واردات و صادرات با یک کشور باید در طول یکسال بررسی شود زیرا تغییر در قیمت های جهانی روزانه و ماهانه برخی کالاها، موجب نوسان آمارها می شود.

وی با بیان اینکه پتروشیمی و محصولات معدنی قیمت جهانی دارد، تاکید کرد: در بازه های زمانی کاهش قیمت در ارزش تجاری دو کشور تاثیر گذار است اما در ماه های بعد نیز امکان افزایش قیمت و رشد آمار نیز وجود دارد.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با بیان اینکه تجارت این دو کشور تحت تاثیر تغییرات در دولت و شرایط سیاسی نیست، خاطرنشان کرد: در تمام سال های گذشته واردات و صادرات ایران و چین رو به افزایش بوده و در یک دهه گذشته پکن با وجود تمام مشکلات، به عنوان شریک نخست تجاری با کشور قرار داشته است.

وی با تاکید بر اینکه روابط ایران و چین پایه اقتصادی دارد نه سیاسی، اظهار داشت: در صورت برداشته شدن تحریم ها که بزرگترین مانع تجاری با این کشور محسوب می شود می توانیم بار دیگر ارزش مبادلات اقتصادی دو کشور را به طور چشمگیری افزایش دهیم.

براساس اعلام گمرک مجموع تجارت خارجی ایران در بهار سال‌جاری ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بوده است که ۳۰ میلیون تن کالا به ارزش ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از گمرکات کشور به نقاط مختلف جهان صادر و هشت میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار وارد کشور شد.

در این دوره زمانی هفت میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار به چین در جایگاه نخست صادراتی قرار گرفت و با ۶۸۳ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار جایگاه دوم واردات به ایران را از آن خود کرد.

 

منبعک ایرنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=19912
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما