۱۴۰۰-۰۴-۲۸ - ۸:۱۸

صادرات بیش از ۱۶ میلیون دلار خاویار و گوشت ماهیان خاویاری

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: سال گذشته میزان صادرات خاویار و گوشت ماهیان خاویاری به صورت تجاری و مسافری از مرز ۱۶ میلیون دلار گذشت.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛«عیسی گلشاهی» در ششمین همایش ملی و نمایشگاه خاویار و صنایع وابسته که به مناسبت روز خاویار ایرانی در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد، افزود: از مجموع حدود ۱۲ تن خاویار تولیدی کشور در سال گذشته، ۴.۵ تن خاویار به ارزش بیش از ۶ میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شده است.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران اظهار داشت: همچنین سال گذشته سه هزار و ۵۰۰ تن گوشت ماهیان خاویاری در کشور تولید شد که از این میزان یک هزار تن به ارزش بیش از ۱۰ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده است.

وی تصریح کرد: در واقع آمارها نشان می دهد که تقریبا ۴۵ درصد خاویار تولیدی برای صادرات و ۵۵ درصد به مصارف داخلی می رسد که از این میزان بخشی به مصرف خوراکی و خاویار درجه دو و سه به مصارف بهداشتی و آرایشی می رسد.

گلشاهی گفت: اکنون قیمت هر کیلوگرم خاویار پرورشی ایران استحصالی از فیل ماهیان تحت عنوان بلوگا در مزارع پرورشی ۱۰ میلیون تومان است و متوسط قیمت صادراتی آن از حدود ۷۰۰ دلار شروع و در برخی موارد یک هزار و ۵۰ یورو بر مبنای قُطر خاویار، کیفیت و بسته بندی است.

۶۵ درصد صادرات خاویار ایرانی به اتحادیه اروپا 

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران افزود: آمارها نشان می دهد که بین ۶۰ تا ۶۵ درصد خاویار ایرانی وارد بازارهای اتحادیه اروپا می شود.

وی با بیان اینکه روسیه یکی از متقاضیان بزرگ گوشت ماهیان خاویاری ایران است، اظهارداشت: اکنون خاویار و گوشت ماهیان خاویاری ایران به کشورهای هدف از جمله کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس همچون امارات، قطر، عمان و کویت، روسیه، آذربایجان، ارمنستان، خاوردور، مالزی، چین و ژاپن صادر می شود.

ممنوعیت صید ماهیان خاویاری در سال ۲۰۲۱ برای کشورهای حاشیه دریای خزر 

گلشاهی درباره ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری کشورهای حاشیه دریای خزر در سال ۲۰۲۱  برای حفظ ذخایر ژنتیکی گفت: در آخرین نشست کشورهای حاشیه دریای خزر، ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری برای سال ۲۰۲۱  تمدید شد که امیدواریم در نشست بعدی برای سال‌های آتی این ممنوعیت ادامه یابد.

وی با تاکید بر اینکه صدمه ذخایر ژنتیکی دریای خزر امری اجتناب ناپذیر است، اضافه کرد: به دلیل بین المللی بودن این توافق اصولا کشورهای حاشیه دریای خزر به منظور حفظ ذخایر، ممنوعیت را رعایت می کنند زیرا هیچ کشوری نمی خواهد که این ذخایر بیش از این صدمه ببینند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: اکنون همه کشورهای حاشیه دریای خزر به دلیل پرورش در محیط تحت کنترل، سود اقتصادی مناسب به همراه کشش بازارهای داخلی و صادراتی، در مسیر تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری در مزارع پرورشی قرار دارند زیرا طی سال‌های اخیر ذهنیت بازارهای جهانی به سمت مصرف خاویار پرورشی به جای خاویار وحشی است.

وی با بیان اینکه صید غیرمجاز ماهیان خاویاری هنوز صفر نشده است ادامه داد: اما افزایش مصرف خاویار پرورشی در دنیا کاهش قاچاق و صید غیرمجاز را به دنبال داشته است.

ششمین همایش ملی و نمایشگاه خاویار و صنایع وابسته با محوریت گرامی‌داشت روز خاویار ایرانی، تولید ماهیان خاویاری در ایران و جهان، صادرات بازارهای هدف و چالش‌ها، مدیریت بهداشت بیماری و تغذیه، استانداردسازی در صنعت خاویاری، تقلب، قاچاق خاویار، خاویار فراوری و تضمین کیفیت و سازمان کورهای صادرکننده خاویار در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد.

در این همایش از تمبر یادبود روز خاویار ایرانی رونمایی شد.

 

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=19823
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما