۱۴۰۰-۰۲-۱۸ - ۱۲:۲۳

متاسفانه معدن جزو اولویت های کشور نیست

  نماینده مردم شهرستان فسا در مجلس شورای اسلامی گفت: ایران در حوزه معدن جزو کشورهای پرظرفیت هم به لحاظ گستردگی معادن و هم از حیث تنوع معادن جزو کشورهای نادر جهان است که هم از حیث میزان و هم نوع معدن تنوع زیادی دارد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛ دکتر حجت الله فیروزی افزود: از حیث سرزمینی به لحاظ پهناوری، ایران کشوری با معادن گسترده ایی است. البته بعضی استان های ما در حوزه معادن بیشتر شناخته تر از بعضی استان ها هستند. از سنوات گذشته به جهت عدم اهتمام به حوزه معادن، در حقیقت در حوزه اکتشافات خوب عمل نکردیم و معدن جزو اولویت های کشور ما در سال های گذشته نبوده به نوعی هزینه زیادی در اکتشافات یا برنامه ریزی مناسبی در حوزه اکتشاف نداشتیم به گونه ایی که منحصرا تعدادی معادن شناخته شده ایی داریم که شاید این تعداد معادن از تعداد انگشتان دست ما بیشتر نباشد، لذا در این حوزه کمتر کار شده است.

فیروزی با اشاره به هشدارها و تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت های معادن ،معدن باید جایگزین نفت شود که هم آسیب پذیری مان در حوزه نفت در عرصه جهانی کمتر شود و هم یک درآمد قابل اتکا تری داشته باشیم، تصریح کرد: در کشور اهتمام به حوزه معدن مناسب نبوده و بایستی این حوزه فعال تر شود هر چند که تلاشهاکمی بیشتر شده است.

وی همچنین از افزایش تلاشها در وزارت صعت برای اکتشافات جدید در حوزه معدن خبر داد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در بخش دیگری از این مصاحبه به عملکرد کمیسیون صنایع و معدن اشاره کرد و گفت: در حقیقیت سه محور اساسی اگر بخواهیم برای فعالیتهایی که مجلس در حوزه معادن انجام داده مطرح کنیم می توانیم به  تعاملات گسترده ایی که با وزارتخانه در حوزه توسعه اکتشافات و پیگیری اکتشافات جدید داشتیم و دوم موضوع اصلاح قانون معادن که اکنون در دستور کار کمیسیون صنایع و معادن است و در حال اصلاح قانون معادن هستیم که هم قانون رو متناسب با شرایط فعلی اصلاح کنیم و هم موانعی که احیانا وجود داشته را در حوزه فعالیت های معدنی بتوانیم برطرف کنیم و پشتیبانی هایی که می توانیم در حمایت از فعالین بخش معدن داشته باشیم انجام بدیم و موضوع سومی که در حقیقیت با وزارت صنعت معدن و تجارت تعامل داشتیم و به یک توافق و اجماع رسیدیم، این است که معادن راکد را فعال کنیم و شیوه اجرا به این صورت است که وزارتخانه یک فرصت مشخصی به کسانی که پروانه بهره برداری دارند و یا معدن به نام خودشان ثبت کردند داده شود که آنها در یک زمان بندی مشخص اگر فعال نکردند معدنشان از آنها گرفته و آن پروانه باطل شود و معدن به شخص توانمندی که بتواند آن را در چارچوب قانون فعال کند واگذار کنند.

وی ادامه داد: این مواردی است که در حال پیگیری است و اهتمام خوبی در وزارت صنایع برای فعال سازی معادن، برای حمایت از معدن داران و برای اکتشاف های جدید و یافتن پهنه های جدید وجود دارد که امیدواریم مجموع این تلاش ها به این موضوع منجر و منتهی به این شود که بخش معادن بتواند فعال تر از گذشته حرکت کند و ما بتوانیم خیلی زود این بخش اقتصادی کشور را که بخش پر ظرفیتی است از حیث منابع و جذب دارایی و هم از  حیث اشتغال فعال تر به جلو ببریم.

فیروزی با انتقاد از خام فروشی در حوزه معادن گفت: یک ایرادی که در بخش معادن وجود دارد خام فروشی است که در این موضوع هم باید دقت بیشتری شود، به نظرم در سال های اخیر کمی حرکت ها بهتر شده ولی کافی نیست. ما باید حتما به سمتی حرکت کنیم که خام فروشی را کنار بزاریم و به سمت تکمیل زنجیره ارزش پیش برویم که بتوانیم درآمدهایی که کشورمان استحقاق آن را دارد در حوزه معادن را بتوانیم جذب کنیم.

 

منبع: آوای صنعت

برچسب‌ها:,

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=17376
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما