۱۳۹۹-۱۱-۲۸ - ۱۵:۲۴

دستیابی به صرفه‌جویی ۳۵۰ میلیون دلاری در صنعت فولاد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه امسال در بخش فولاد ساخت، تامین قطعات و تجهیزات به ارزش ۹۱۷ میلیون دلار هدف‌گذاری شده که در نیمه نخست ۹۹ به میزان ۳۵۰ میلیون دلار تحقق یافت.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛ «وجیه‌الله جعفری» پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) در مراسم گشایش نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی قطعات و تجهیزات در محل شرکت ملی فولاد ایران، افزود: فولاد مبارکه در سال‌های گذشته تاکنون ۱۰۰ هزار قطعه را بومی‌سازی کرده و امسال برنامه صرفه‌جویی ۳۲۰ میلیون دلاری دارد.

وی اضافه‌کرد: شرکت چادرملو (یزد) ۲۲ هزار قطعه را داخلی‌سازی کرده و برای امسال ۲۰ میلیون دلار ساخت قطعات و تجهیزات پیش‌بینی کرده است.

جعفری، سهم پیش‌بینی شده شرکت گل گهر سیرجان در زمینه ساخت داخل قطعات و تجهیزات را ۱۶۰ میلیون دلار ذکر کرد و گفت: نگرش بلندمدت در چارچوب سیاست بومی‌سازی یک ضرورت جدی برای تحقق اهداف نظام محسوب می‌شود.

بومی‌سازی ۶۵ درصدی در صنعت فولاد

رییس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان‌کرد: متوسط بومی‌سازی صنعت فولاد ۶۵ درصد بوده و لازم است در این زمینه سالیانه سهم مربوطه را افزایش دهیم.

وی با اشاره به بومی‌سازی ۸۵ درصدی صنعت سیمان در گذشته، یادآور شد: امروز کل مجموعه ساخت و بهره برداری این صنعت در داخل انجام می‌شود.

جعفری تاکید کرد: ایمیدرو در قالب برنامه داخلی‌سازی، نیازمند طراحی یک ساختار است و برنامه آن هم توسط وزارت صنعت به مجموعه‌های تابعه باید ابلاغ شود.

 هدف‌گذاری بومی‌سازی در افق ۱۴۰۴

وی توضیح داد: برای افق ۱۴۰۴ باید قالب مشخص در زمینه بومی‌سازی تعریف شود که به کجا خواهیم رسید؟ این مهم با بهره‌گیری از توانمندی و ظرفیت سازمان توسعه ای مانند ایمیدرو باید به مورد اجرا گذاشته شود و صنعت فولاد یک جزء از مجموعه تحت پوشش به حساب می‌آید.

سامانه جامع بومی‌سازی

رییس هیات عامل ایمیدرو ضمن اشاره به راه‌اندازی «سامانه جامع بومی‌سازی» گفت: تاکنون ۲۳ هزار قطعه برای داخلی‌سازی شناسایی و ثبت شده اند و انتظار می‌رود همه بتوانند از این قابلیت بهره‌گیری کنند و نیازها ثبت و ضبط شود.

وی، موضوع فعالیت صندوق پژوهش و فناوری فولاد ایران را که با سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومانی ثبت شده، یادآور شد و گفت: این صندوق با هدف حمایت از بومی‌سازی شکل گرفته که ابتدا برای فولاد و بعد برای سایر بخش‌ها می تواند نقش اثرگذار داشته باشد.

برنامه ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت توضیح داد: براساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد پیش‌بینی شده و علاوه بر آن، در جنوب کشور در منطقه چابهار هم ۲۰ میلیون تن فولاد جدا از سند چشم انداز برنامه‌ریزی شده است.

وی گفت: اکنون نیازمند برنامه بومی‌سازی با سرعت بیشتر و بهره‌گیری از بخش‌های مختلف هستیم که اهداف توسعه اقتصادی کشور با توانمندی داخلی شکل اجرایی به خود بگیرد.

جمهوری اسلامی دهمین فولادساز جهان محسوب می‌شود و امسال پیش بینی شده به تولید ۳۰ میلیون تنی در این بخش دست یابیم.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=14988
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما