۱۳۹۹-۱۰-۱۴ - ۹:۳۹
معاون وزیر صمت اعلام کرد:

جزییات مشوق‌های صادراتی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در جلسه با صادرکنندگان استان آذربایجان شرقی به بیان جزییات مشوق های صادراتی پرداخت.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛حمید زادبوم در جلسه بررسی مشکلات صادرکنندگان آذربایجان شرقی در محل اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه اقتصاد قوی نیازمند بخش خصوصی قوی است، افزود: برای بخش خصوصی قوی نیز نیازمند اتاق قوی هستیم.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت آشنایی تجار به مقررات تجارت بین الملل گفت: فروش ریالی یکی از مشکلات حوزه صادرات است. صادرات وقتی محقق می شود که ارز خارجی به کشور بیاورید، اگر در برابر صادرات، ریال دریافت کنید ارزشی در پی نخواهد داشت.

معاون وزیر صمت اضافه کرد: بارها از صادرکنندگان خواسته ایم که از صادرات ریالی خودداری کرده و آن ها را به صورت ارزی به فروش برسانند تا برای کشور، ارز آوری داشته باشند.

زادبوم، ادامه داد: مدت چهار ماه برای رفع تعهدات ارزی مصوب شده است اما اگر هر کدام از صنف ها در این خصوص مشکل داشتند، می توانند موضوع را با ما در میان بگذارند.

جزییات مشوق های صادراتی

وی با اشاره ای به مشوق های صادراتی نیز گفت: در این زمینه کمک صندوق توسعه ملی به بانک ها مطرح است که به هر میزانی که انجام گیرد، به همان میزان نیز باید بانک ها، اقدام به ارائه تسهیلات کنند که از آنجایی که عملکرد بانک توسعه صادرات سال گذشته بسیار مناسب بوده، پیشنهاد شد که نصف کمک ارائه شده توسط صندوق را به این بانک بدهیم.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص روش های اخذ این تسهیلات نیز، بیان کرد: در این زمینه، صادرکنندگان می توانند با مراجعه به سیستم بهین یاب و ثبت نام در آن، تقاضای دریافت این مشوق ها را داشته باشند تا ما نیز این درخواست را ارزیابی کرده و پیشنهاد خود را به بانک ارائه دهیم اما ارزیابی نهایی برای میزان تسهیلات بر عهده بانک است.

مشوق های مروط به مشارکت در تکمیل زیرساخت های مرزی

وی در خصوص نوع دوم مشوق ها نیز گفت: نوع دوم نیز مربوط به زیرساخت های مرزی است که اگر بخش خصوصی در این راستا اقدام کرده و طرح مورد نظر نیز به تصویب کارگروه توسعه صادرات استان برسد، سازمان توسعه تجارت مشوق هایی را در نظر خواهد گرفت.

زادبوم ادامه داد: دریافت ۵۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض یکی از این مشوق ها است. نوع دوم نیز به این نحو است که اگر از ابتدای سال ۹۹ تا پایان ۹۹ یکسری اقساط بانکی داشته باشید، تا چهار درصد از نرخ بهره را از طریق بانک توسعه صادرات به شما باز می گردانیم.

کارت بازرگانی را نمی توانیم به طور کامل حذف کنیم

وی در خصوص موضوع حذف کارت های بازرگانی نیز گفت: ما نیز علاقمندیم مانند بسیاری از کشورها از کارت بازرگانی به کد بازرگانی برسیم. اما به هر حال بحث کارت بازرگانی یک قانون است و ما نمی توانیم با حذف کارت بازرگانی، این قانون را نقض کنیم. اما علاقه مند هستیم که یک مرحله پا پیش گذاشته و به سمت دریافت شماره بازرگانی قدم برداریم.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=13327
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما