۱۳۹۹-۰۹-۲۴ - ۸:۲۶

کووید -۱۹، بلای جان اقتصاد جهان

همه گیری کرونا به غیر از بحران جهانی و تلفات سنگین انسانی که به بار آورده، اقتصاد جهان را با افزایش تعداد بیکاران در کشورها، کاهش بهای نفت، تعطیلی بخش های تولیدی، گردشگری و هوانوردی، کاهش اعتماد مصرف کننده و سایر عوامل با رکود بی سابقه ای مواجه کرده است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛همه گیری کرونا بیشترین ضربه را به اقتصاد آمریکا از زمان رکود بزرگ تاکنون وارد کرده است. تولید ناخالص داخلی این کشور ۳۲.۹ درصد کاهش یافته است که بیشترین کاهش از زمان از سال ۱۹۴۷ تاکنون است.

در هفته های منتهی به ژوئیه گذشته ۳۰.۲ میلیون نفر در این کشور بیمه بیکاری دریافت کرده اند.

به گزارش تارنمای ورد اکونومیک فروم ، همه گیری کووید-۱۹باعث کاهش قیمت نفت شده و به کاهش عمیق تولید نفت شل در آمریکا و اخراج کارگران منجر شده است. بعلاوه سرمایه گذاری در ساختارهایی همچون اکتشافات معدنی، چاه های نفت و گاز را کاهش داده است.

کرونا به غیر از اقتصاد آمریکا، چشم انداز اقتصاد جهان را نیز در معرض آسیب قرار داده است.

تارنمای کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل موسوم به انکتاد درگزارشی در زمینه تاثیر کرونا بر صنعت گردشگری جهان نوشت: کرونا دستکم ۱.۲ تریلیون دلار بر صنعت گردشگری جهان هزینه خواهد داشت که این امر تاثیر چشمگیری بر بیکاری بر جای خواهد گذاشت.

این گزارش افزود، گردشگری پایه و اساس اقتصاد بسیاری از کشورها را تشکیل می دهد و نقش حیاتی در زندگی میلیون ها نفر در جهان دارد. این صنعت در ۲۰ سال گذشته ارزشی سه برابر پیدا کرده و از ۴۹۰ میلیارد دلار به ۱.۶ تریلیون دلار رسیده است. اما کووید -۱۹ این صنعت را متوقف کرده و تبعات اقتصادی شدیدی را برای اقتصاد جهان داشته است.

کشورهای در حال توسعه ممکن است بیشترین و عمیق ترین کاهش تولید ناخالص داخلی را داشته باشند برخی از مقاصد گردشگری از جمله کنیا، مصر و مالزی ممکن است بیش از ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را از دست بدهند.

اما بخش گردشگری در بسیاری از کشورهای ثروتمند نیز تحت فشار است.

آنکتاد پیش بینی کرده مقاصد گردشگری در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی از جمله فرانسه، یونان، ایتالیا، پرتغال، اسپانیا و آمریکا ممکن است میلیاردها دلار را به دلیل کاهش چشمگیری در امد بخش گردشگری در سطح بین المللی از دست بدهند.

از ابتدای سال ۲۰۲۰ بسیاری از کشورهای جهان در واکنش به شیوع ویروس کرونا مرزهای خود را بسته اند و این امر ضمن تاثیر بر کاهش گردشگران باعث شده پروازهای بین المللی کاهش یابد.

کاهش پروازهای بین المللی در کنار محدود شدن سفرهای داخلی به دلایل قرنطینه و محدودیت های اجتماعی ترددها را کاهش داده و به لغو بسیاری از پروازها منجر شده که این امر تاثیر بسزایی بر کل صنعت هوانوردی در جهان گذاشته است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد غول‌های حمل و نقل هوایی جهان از جمله ایرباس و لوفتهانزا بیش از سایر شرکت‌های فعال در این حوزه با بحران مالی شدید روبرو شده‌اند و به منظور جبران خسارت‌های خود تصمیم دارند منابع انسانی خود را کاهش دهند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد غول‌های حمل و نقل هوایی جهان از جمله ایرباس و لوفتهانزا بیش از سایر شرکت‌های فعال در این حوزه با بحران مالی شدید روبرو شده‌اند و به منظور جبران خسارت‌های خود تصمیم دارند منابع انسانی خود را کاهش دهند.

کرونا همچنین بر بازار بورس جهان تاثیر داشته است. بی بی سی فارسی در گزارشی در این زمینه نوشت:

با افزایش شمار مبتلایان به کووید، همه بازارهای شاخص بورس در جهان، از جمله داو جونز، فوتسی و نیکی، شاهد افت شدید بوده اند.

سهام داو جونز و فوتسی از سال ۱۹۸۷ تاکنون، بیشترین افت را در سه ماه اول سال ۲۰۲۰ داشت.

در پاسخ به این افت شدید، بانک های مرکزی در بسیاری از کشورها نرخ سود بانکی را کاهش داده اند.

بازارهای جهانی با دخالت دولت ها اکنون در وضعیت بهتری هستند، ولی بعضی از تحلیلگران می گویند که به دلیل نگرانی از موج دوم شیوع ویروس، بازارها هنوز شکننده اند.

کرونا شمار بیکاران را افزایش داد. طبق اعلام صندوق بین المللی پول، در آمریکا درصد بیکاران به بیش از ۴ درصد رسیده است. این وضعیت، نشان می دهد دوره رشد و گسترش یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان پایان یافته است.

نحوه ارائه اطلاعات در این زمینه، در کشورها متفاوت است، مثلاً فرانسه، آلمان و ایتالیا، آمار درخواست های کاری را منتشر می کنند ولی بریتانیا شمار کسانی که برای دریافت کمک های دولتی ثبت نام کرده اند، اعلام می کند.

بی بی سی درباره وضعیت کارکنان در اروپا نوشت:

نشانه هایی از بهبود وضعیت بازار کار در جهان به چشم می خورد.

طبق گزارش سایت لینکدین ( LinkedIn)، در چین و فرانسه با برداشته شدن محدودیت های وضع شده به دلیل کرونا، اکنون میزان استخدام نیروی کار بیشتر شده است.

بعضی از کارشناسان هشدار داده اند که ممکن است سال ها طول بکشد تا وضعیت استخدام نیروی کار به حالت قبل از همه گیری بازگردد.

بی بی سی فارسی با استناد بر گزارش صندوق بین المللی پول اعلام کرده که اقتصاد جهان در سال جاری میلادی سه درصد کوچکتر شده است. به گفته این نهاد، رکود فعلی از زمان رکود بزرگ سال ۱۹۳۰ تاکنون، بدترین است.

صندوق بین المللی پول پیشتر گزارش داده بود بحران فعلی «مثل هیچ بحران دیگری نیست» ولی انتظار دارد که رشد جهانی در سال آینده به ۸.۵ درصد برسد، البته در صورتی که شیوع ویروس در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ کاهش یابد.

بر اساس گزارش بی بی سی با خانه نشینی مردم، تعداد مشتریان مراجعه کننده به واحدهای تجاری به طرز بی سابقه ای کاهش داشته است.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف کنندگان هنوز هم نسبت به بازگشت به فروشگاه ها نگران هستند.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارش جدید خود به نقل از بانک مرکزی اروپا هشدار داد به رغم چشم انداز تولید واکسن و محرک های اقتصادی منطقه یورو انتظار می رود که بحران اقتصادی ناشی از کرونا در اتحادیه اروپا همچنان تا سال ۲۰۲۲ ادامه یابد.

بانک مرکزی اروپا قصد دارد نرخ تورم را نزدیک دو درصد نگه دارد اما انتظار نمی رود چند هدفی در آینده نزدیک محقق شود. این بانک پیش بینی کرده که تورم در سال ۲۰۲۳ به ۱.۴ درصد برسد.

دانشگاه کمبریج در تحقیقی اعلام کرد اقتصاد جهان در بدترین سناریو، به دلیل شیوع کرونا ممکن است حدود ۸۲ تریلیون دلار خسارت داشته باشد.

این تحقیقات نشان داد در صورتی که بهبود اقتصادی جهان با سرعت بیشتری پیش برود «زیان اقتصادی» در حالتی خوشبینانه احتمالاً ۳.۳ تریلیون دلار خواهد بود.

این پیش بینی بر اساس حجم تولید ناخالص داخلی کشورها در سال ۲۰۱۹ برای ۱۹ اقتصاد برتر جهان است.

 

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=12485
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما