۱۳۹۹-۰۸-۲۶ - ۷:۵۰

کرونا، تهدید یا فرصتی برای مشاغل

واکنش کسب‌و کارهای مختلف به شیوع کرونا متفاوت بود، برخی متاثر از محدودیت‌های اعمال شده، کرکره‌های خود را پایین کشیدند و تعطیل شدند و بخشی هم این تهدید را به فرصتی برای رونق و پیشرفت تبدیل کردند و راه چندساله را در چند ماه سپری کردند.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛ بیش از  هشت ماه از فراگیری ویروس کرونا در جهان و کشور می‌گذرد و دگرگونی‌های عمیقی در شیوه تولید، عرضه و تقاضا به دلیل محدودیت‌های اجباری پدید آمده و ادامه فعالیت کسب‌وکارها را با چالش مواجه کرده است.

اعمال سیاست‌های محدودسازی اجتماعی و فعالیت‌های اقتصادی تاثیر قابل توجهی بر فرآیند کسب و کارها داشته و موجب آسیب دیدن بخش زیادی از مشاغل و افراد درگیر با آنها شده است.

پژوهش‌های مرکز آمار درباره میزان فعالیت‌ کل کسب‌وکار اقتصادی در زمان شیوع ویروس کرونا نشان می‌دهد که ۳۸ درصد کسب‌وکارها در اسفندماه و فروردین‌ماه فعالیتی نداشتند که این آمار در اردیبهشت‌ماه به ۲۱ درصد رسیده است. در مقایسه با ماه‌های اسفند و فروردین فعالیت کسب‌وکارها در اردیبهشت‌ماه ۱۷ درصد افزایش یافته است.

همچنین بنابر اعلام سازمان بین‌المللی کار، ‌این بیماری مرگ‌بار که بدترین بحران از زمان جنگ جهانی دوم به شمار می‌آید،  تاکنون خسارت‌های مالی فراوانی را در پی داشته و می‌تواند موجب نابودی ۲۴۵ میلیون شغل در سراسر جهان شود.

کسب و کارها متضرر از شیوع کرونا 

پیش از این، کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا اعلام کرده بود که ۱۲ رسته فعالیت در دوران کرونا دچار آسیب جدی شده و فعالان آنها در دوران تعطیلی از کار بیکار شدند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی، مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها و مراکز بوم‌گردی، مراکز تفریحی، حمل‌ونقل عمومی مسافر برون شهری اعم از هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی و حمل‌ونقل عمومی مسافر درون شهری، تولید و توزیع پوشاک، کیف و کفش، باشگاه‌ها و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی، مجتمع‌های فرهنگی، آموزشی و هنری رسته‌هایی هستند که در دوران پاندومی کرونا و اعمال محدودیت‌ها متضرر شدند.

بازار داغ تولید و فروش لوازم بهداشتی در کرونا

اگرچه شیوع کرونا به اقتصاد کل جهان آسیب جدی وارد کرده، اما تغییراتی که در الگوی زندگی اکثر مردم ایجاد شده موجب رونق گرفتن برخی کسب‌وکارها شده است.

با شیوع بیماری کرونا و اعمال قرنطینه و محدودیت‌های تردد، مردم به ناچار مجبور شدند الگوی زندگی و چگونگی خرید و مصرف خود را تغییر دهند. این تغییر موجب رونق برخی کسب‌وکارهای اینترنتی شد. با توجه به اینکه در این دوران مردم بیشتر تمایل دارند که کالاهای اساسی مورد نیاز خود را در درب منزل تحویل بگیرند و حتی‌المقدور از خانه‌های خود خارج نشوند، در نتیجه فروشگاه‌های اینترنتی و شرکت‌هایی که در کار ارسال کالا درب منزل فعال هستند، بیشترین سود را از شرایط فعلی می‌برند و حتی با درج آگهی اقدام به جذب نیروی انسانی در این زمینه کرده‌اند.

به گزارش دویچه وله، درآمد آمازون در سه ماه گذشته در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال ۲۰۱۹ میلادی با ۳۷ درصد افزایش به  ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صعود کرده است.

البته این موضوع درباره فروشگاه‌های اینترنتی فعال در داخل کشور نیز صدق می‌کند و روابط عمومی یکی از این فروشگاه‌ها در فروردین‌ماه اعلام کرده بود که ظرفیت ارسال سفارش‌های این فروشگاه ۲۰ الی ۳۰ درصد افزایش یافته و روزانه ۳۰۰ هزار کالا برای مشتریان ارسال شده است.

علاوه بر رونق کسب‌وکارهای اینترنتی، بازار تولید اقلام مقابله با کرونا نیز در این ایام سکه شده و بسیاری از بنگاه‌های تولیدی اقدام به تولید مواد ضدعفونی کننده همچون الکل و ژل دست کردند. همچنین برخی از کارگاه‌های تولید پوشاک که در این ایام دچار کرد بودند، تغییر رویه دادند و اقدام به تولید ماسک، گان و لباس‌های یک‌سره مخصوص پزشکان کردند.

براساس آخرین آمارها  از اسفندماه سال گذشته تا ابتدای تیرماه، یک میلیون و ۵۳ هزار و ۳۱۲ عدد لباس یک‌سره توسط ۱۹ شرکت، ۸۵۲ هزار و ۱۶ عدد شیلد صورت پزشکی توسط دو شرکت، ۳۰ میلیون و ۱۳۶ هزار و ۶۸۴ لیتر الکل (اتانول) طبی توسط ۳۳ شرکت، یک میلیون و ۷۵ هزار و ۳۷۳ کیلوگرم ضدعفونی کننده اشیا (به جز آب ژاول) توسط ۲۵ شرکت و ۱۹ میلیون و ۶۵۴ هزار و ۸۴۱ کیلوگرم ژل و محلول ضدعفونی کننده دست توسط ۱۷۷ شرکت تولید شد.

همچنین چهار واحد تولیدی، ۶ میلیون و ۶۴۷ هزار و ۹۰۰ جفت دستکش جراحی، چهار واحد تعداد ۳۸۱ میلیون و ۸۹۹ هزار و ۷۰۵ عدد دستکش معاینه تولید کردند؛ ۱۵۴ میلیون و ۶۸۸ هزار و ۸۹۱ عدد دستکش یک بار مصرف پلاستیکی نیز توسط ۱۲ واحد دیگر تولید شد.

شیوع کرونا علاوه بر بحران بهداشتی، مشکلات و آسیب‌های فراوانی را به بخش اقتصاد و کسب و کارها وارد کرده، اما نکته قابل توجه این است که  بسیاری از فعالان بازار کار و کسب‌وکارها این تهدید را به فرصت تبدیل کرده و از این آب گل‌آلود ماهی گرفتند.

 

منبع: ایرنا

برچسب‌ها:,

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=11336
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما