محققان در گزارش سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اظهار کردند فتوولتائیک خورشیدی اکنون از نیروگاه‌های زغال سوز و گازسوز در اکثر کشورها ارزان‌تر است. هزینه‌های ارزان‌تر به همراه تلاش دولت‌ها برای کاهش آلایندگی و مقابله با تغییرات جوی، زغال‌سنگ را از شبکه‌های نیرو خارج خواهد کرد و تجدیدپذیرها ۸۰ درصد بازار تولید برق جدید را تا سال ۲۰۳۰ تصاحب می‌کنند.

این یافته‌ها نشان‌دهنده تغییر گرایش چشمگیر در تامین انرژی در شرایطی است که دولت‌های سراسر جهان به‌دنبال راه‌هایی برای مهار انتشار گازهای گلخانه‌ای عامل گرمایش جهانی هستند. نیروگاه‌های برق آبی بزرگ‌ترین منبع نیروی تجدیدپذیر خواهند بود و انرژی خورشیدی هم به دلیل کاهش هزینه تولید و نصب پنل‌های خورشیدی، به سرعت محبوبیت پیدا می‌کند.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی در این باره گفت: خورشیدی به سلطان جدید بازارهای برق جهان تبدیل می‌شود. بر مبنای سیاست‌های فعلی، استفاده از انرژی خورشیدی پس از سال ۲۰۲۲ هر سال رکورد جدیدی خواهد زد.

پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی بر مبنای سناریوی سیاست‌های تایید شده است که فرض را بر این گذاشته که کووید-۱۹ تا سال میلادی آینده به‌تدریج تحت‌کنترل قرار می‌گیرد و اقتصاد جهانی به وضعیت پیش از شیوع پاندمی برمی گردد. این سناریو دربرگیرنده تصمیمات و اهدافی است که در حال حاضر اعلام شده‌اند و اقدامات مفصلی برای این برنامه‌ها قرار است اجرایی شوند.

همچنین این آژانس پیش بینی کرده که تقاضا برای گاز طبیعی در کشورهای توسعه یافته به خصوص در اروپا آهسته شده و استفاده از زغال‌سنگ در همه جا کاهش پیدا می‌کند. حدود ۲۷۵ گیگابایت ظرفیت زغال سوز در سراسر جهان که معادل ۱۳ درصد ظرفیت سال ۲۰۱۹ است، تا سال ۲۰۲۵ تعطیل خواهد شد که عمدتا در آمریکا و اتحادیه اروپا روی می‌دهد و افزایش تقاضا برای زغال‌سنگ در اقتصادهای در حال توسعه آسیا را کاملا جبران می‌کند.

سهم زغال‌سنگ از تولید جهانی برق از ۳۷ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۲۸ درصد در سال ۲۰۳۰ کاهش پیدا می‌کند و تا سال ۲۰۴۰، سهم این سوخت که زمانی برای نیروگاه‌ها اساسی بود برای نخستین بار از زمان انقلاب صنعتی به پایین ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت. اگر دولت‌ها روند کربن زدایی را تسریع کنند، افول زغال‌سنگ از این هم سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

البته این فرضیات مستلزم سرمایه‌گذاری در شبکه‌های برق است که باید ارتقا پیدا کرده و تامین انرژی را از منابع مختلفی که تنها در زمان درخشش آفتاب یا وزش باد کار می‌کنند، دریافت کنند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، سرمایه‌گذاری برای مدرنیزه شدن، توسعه و دیجیتالی شدن شبکه برق باید به ۴۶۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۳۰ برسد که دو سوم بیشتر از هزینه سال گذشته است. این هزینه به احداث ۲ میلیون کیلومتر خط انتقال برق و ۱۴ میلیون کیلومتر شبکه‌های توزیع که ۸۰ درصد بیشتر از میزان اضافه شده در ۱۰ سال گذشته هستند، کمک می‌کند.

منبع: ایسنا