۱۳۹۹-۰۷-۲۲ - ۹:۲۹

انتقاد از عملکرد ضعیف ایران در حوزه صادرات زعفران

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان زعفران خراسان جنوبی ضمن ابراز امیدواری از بهبود صادرات در شش ماه دوم سال جاری، با اشاره به صادرات زعفران ایرانی از کشور‌های دیگر، بر لزوم استفاده از تمام بازار‌های جهانی تاکید کرد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛علی حسینی در خصوص وضعیت فروش زعفران در بازار‌های داخلی با بیان اینکه، صادرات زعفران در این مدت طبق انتظار ما نبوده است، گفت: دلیل کاهش زعفران در ماه‌های اخیر شیوع بیماری کروناست که بر همه بازار‌های جهانی تاثیر گذاشته است.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در فصل برداشت زعفران قرار داریم، در صورت بهبود شرایط شیوع بیماری در ماه‌های آتی، نسبت به بهتر شدن صادرات در شش ماهه دوم سال ابراز امیدواری کرد و افزود: زعفران ایرانی یک برند قابل اعتماد و معتبر در دنیا است که علی‌رغم وجود رقبای مختلف در بازار‌های جهانی، مشتریان خودش را دارد.

 

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان زعفران خراسان جنوبی با انتقاد از عملکرد ضعیف ایران در حوزه صادرات زعفران، حمایت‌های دولتی و تلاش صادرکنندگان را لازمه حفظ و توسعه بازار جهانی این محصول دانست و تصریح کرد: در حال حاضر فقط حدود ۵۰ کشور، هدف صادراتی ما هستند و ما نباید به این بازار اکتفا کنیم بلکه لازم است چشم اندازمان گسترش این بازار باشد.

 

حسینی با بیان اینکه کشور‌هایی مانند چین، اسپانیا و امارات به عنوان مشتریان عمده زعفران ایرانی، زعفران ایرانی را خریداری و خودشان مجدد آن را به کشور‌های دیگر صادر می‌کنند، بر لزوم استفاده از این ظرفیت‌ها و در اختیار گرفتن بازار‌های مذکور و صادرات مستقیم به کشور‌های دیگر تاکید کرد و ادامه داد: صادرات زعفران ایران توسط این کشورها، چون با نام زعفران ایرانی انجام می‌شود نیازمند نظارت و مراقبت مداوم و جدی است چرا که اگر زعفران با کیفیت نامناسب از طریق این کشور‌ها و به عنوان محصول ایرانی صادر شود، به برند زعفران ما صدمه می‌زند.

 

وی در بخش دیگر گفت‌وگو به بازار داخلی این محصول پرداخت و گفت: سهم بازار داخلی از تولیدات زعفران بستگی به قیمت آن، بین ۱۰ تا ۲۰ درصد تولیدات است و مابقی آن به بازار‌های جهانی ارسال می‌شود.

 

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان زعفران خراسان جنوبی، تغییرات قیمت زعفران را در چند سال اخیر، با توجه به هزینه‌های تولیدی، ناچیز توصیف کرد و دلیل کاهش مصرف داخلی و استقبال مردم از خرید این محصول را شرایط کلی اقتصاد جامعه عنوان کرد و تصریح کرد: بین سهم زعفران در سبد خرید خانوار با قدرت خرید مردم، رابطه مستقیم وجود دارد.

 به گفته حسینی، تولیدکنندگان در حوزه کشاورزی بویژه زعفران، صدای خاموش جامعه هستند و طبق آمار جهاد کشاورزی، ۷۰ درصد تولیدگنندگان زعفران در کشور خرده تولیدکنندگان هستند که با سطح کشت حداکثر یک هکتار، بین ۳ تا ۴ کیلو تولید دارند؛ بنابراین حمایت از این قشر یک موضوع ضروری است که به یک عزم ملی نیاز دارد.

 

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان زعفران خراسان جنوبی، پرداخت تسهیلات بدون بهره و با مدت بازپرداخت ۶ ماه را یک راه حل مناسب برای حمایت از کشاورزان این حوزه عنوان کرد و گفت: پرداخت این تسهیلات به کشاورز می‌تواند مانع از فروش زعفران به دلالان و با قیمت پایین شود. کمک می‌کند تا کشاورز بدون نگرانی از تامین مخارج، محصول خود را با قیمت مناسب به فروش برساند.

 

منبع: میزان

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=10134
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما