۱۳۹۹-۰۷-۱۶ - ۱۳:۳۳

افزایش ۲۶ هزار واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران برای دومین روز هفته مثبت شد و در پایان معاملات امروز با افزایش ۲۶ هزار و ۲۷ واحد روبرو شد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛بورس اوراق بهادار تهران که هفته قبل و روزهای آغازین هفته جاری با ریزش همراه بود، از دیروز روند رو به رشد به خود گرفته و امروز هم در پایان معاملات با افزایش ۲۶ هزار و ۲۷ واحد به رقم یک میلیون و ۵۴۰ هزار و ۷۲۵ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با افزایش ۵ هزار و ۷۲ واحد به رقم ۴۰۷ هزار و ۱۹۷ واحد رسید.

ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از ۵ میلیون و ۸۰۵ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در بورس تهران بیش از ۸.۱ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۱.۳ میلیون نوبت معامله و به ارزش ۹ هزار و ۳۰۴ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

اگر ارزش امروز معاملات فرابورس که به بیش از ۵ هزار و ۷۳۱ میلیارد تومان رسید را در نظر بگیریم، معامله‌گران امروز بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان در بورس و فرابورس معامله کردند.

به نظر می‌رسد با ریزش هفته‌های قبل بورس کسانی که قصد داشتند از بازار خارج شوند، خارج شده و روند معاملات بورس قدری منطقی شده است که البته سهام‌داران باید صبوری کنند که روزهای خوب بورس هم در پیش است.

امروز همه شاخص‌های بورس سبزپوش بودند به گونه‌ای که شاخص کل بورس و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی نسبت به روز قبل ۱.۷ درصد رشد کردند.

امروز همچنین شاخص کل بورس با معیار هم‌وزن و شاخص قیمت با معیار هموزن هر یک ۱.۲ درصد رشد کردند.

شاخص آزاد شناور امروز ۱.۷ درصد افزایش یافت، شاخص بازار اول بورس ۲.۱ درصد رشد و شاخص بازار دوم بورس با معاملات بلوکی و عمده ۱.۱ درصد رشد کرد.

نمادهای شاخص ساز امروز شامل گروه مپنا، پتروشیمی خلیج فارس، بانک ملت، پالایش نفت بندرعباس، مخابرات ایران، ایران خودرو و ملی مس بودند که بیشترین اثر افزایشی در شاخص کل بازار را داشتند.

نمادهای معاملاتی که امروز بیشتر مورد اقبال معامله‌گران قرار گرفت شامل ایران خودرو، فولاد مبارکه، ملی مس، پتروشیمی سرمایه ایرانیان، بانک ملت، بانک تجارت و سایپا بودند.

امروز در فرابورس ایران هم وضعیت رو به رشد بوده به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات به افزایش ۲۶۸ واحد به رقم ۱۸ هزار و ۱۵۴ واحد رسید.

ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۲۱۶ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از ۲.۸ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۱.۳ میلیون نوبت معامله و به ارزش ۵ هزار و ۷۳۱ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای پتروشیمی پلیمر آریا ساسول، گروه سرمایه‌گذاری سپهر صادرات، صبا تأمین، هلدینگ معدنی خاورمیانه، ذوب‌آهن و بانک دی بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشتند و برعکس نماد سنگ آهن گهر زمین بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

نمادهای پربینند در فرابورس ایران شامل بانک دی، ذوب‌آهن اصفهان، تهیه و توزیع غذای دناآفرین، فدک، پتروشیمی تندگویان، صبا تأمین، آریا ساسول و توسعه مولد نیروگاه جهرم بودند.

  با توجه به این که قرار است، حدود یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه تزریق شود، به نظر می‌رسد دلیل رشد شاخص بورس امروز و دیروز به خاطر همین مسأله بوده است.

البته معمولا بازار بورس به عنوان ویترین اقتصاد هر کشور و دماسنج اقتصاد به شمار می‌رود که اگر اقتصاد در بخش واقعی رشد کند، شاخص‌های بورس هم باید رشد کنند.

از طرفی دولت چاره‌ای جز حمایت از بازار بورس و بازار سرمایه ندارد، زیرا با کاهش درآمدهای نفتی دولت مجبور است بسیاری از تأمین مالی شرکت‌های زیر مجموعه خود و تأمین مالی اقتصاد را از طریق بورس انجام دهد.

در حال حاضر تأمین مالی در کشور ما بانک‌محور است به گونه‌ای که بیش از ۸۰ درصد تأمین مالی برای اقتصاد از طریق بانک‌ها صورت می‌گیرد در حالی که باید سهم بازار سرمایه و بورس از تأمین مالی برای اقتصاد حداقل به ۳۰ درصد برسد زیرا با فشار آوردن به شبکه بانکی در شرایطی که بانک‌ها هم مشکلات خود را برای تأمین مالی دارند، نتیجه‌ای جز افزایش تورم و فشار به مردم که خواهان تسهیلات خرد و کوچک هستند، پدید نمی‌آید.

به هر حال باید بسیاری از تأمین مالی‌های کلان بنگاه‌های بزرگ از طریق بورس انجام شود و این نیازمند عمق‌بخشی به بازار سرمایه و حضور شرکت‌های بیشتر در بورس است که البته به خاطر ریزش شاخص بورس در حال حاضر دو هفته پیاپی است که سهام شرکت جدیدی در بورس عرضه نشده است.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=9951
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما