۱۳۹۹-۰۷-۱۳ - ۱۱:۴۱

رکود و کسادی بر بازار پارچه نصف جهان

اصفهان که از دیرباز قطب صنعت نساجی ایران بوده امروزه با گسترش کرونا ویروس و رکود بی‌سابقه، کسادی بازار پارچه در نصف جهان را رقم زده است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛از اسفندماه سال گذشته شیوع ویروس کرونا در کشور و گسترش سریع آن در شهر اصفهان نه تنها منجر به تعطیلی بسیاری از مشاغل شد بلکه کاهش تردد مردم در اماکن و بازار‌ها با آغاز موج دوم کرونا ویروس، زخمی عمیق بر تنه اصناف نشانده که صنف پارچه‌فروشان از ترکش‌های این ویروس، خسارت‌های جبران‌ناپذیری را متحمل شدند.

با وجود اینکه تعطیلی مهمانی‌ها و مجالس در پی گسترش ویروس کرونا در کشور و اصفهان تبعات منفی بر اقتصاد و معادلات اقتصادی بسیاری از مشاغل داشته، اما به‌نظر می‌رسد افزایش نرخ جهانی دلار، گرانی چند برابری مواد اولیه تولید، سیر صعودی کاذب قیمت کالا‌های اساسی مردم با کاهش صادرات، واردات، کمبود تقاضا و عرضه با نوسانات قیمتی بالا در ماه‌های اخیر به دلایل احتکار، نبود نظارت و محدودیت‌های تولید و توزیع از رخداد‌هایی بوده که صنف پارچه‌فروشان را به هم ورطه نابودی کشانده است.

بر اساس این گزارش قیمت انواع پارچه از ابتدای شیوع ویروس کرونا در مقایسه با دیگر کالا‌های اساسی به دلیل تعطیلی تالارها، نبود برگزاری مجالس شادی و عزا، عدم استقبال و تردد مردم در بازار‌ها تغییرات قابل مشهودی نداشته، اما در دو تا سه ماه اخیر با وجود شیوع موج دوم کرونا و نبود تقاضای بالا، نرخ پارچه جهش چندین برابری داشته است که فعالان این صنف، گرانی مواداولیه، نوسانات ارزی و عدم واردات را علت گرانی‌های اخیر در بازار پارچه‌فروشان می‌دانند.

در این روز‌ها هیچ کالایی در کشور از افزایش بی‌حساب و کتاب قیمت‌ها در امان نمانده و نه تنها دیگر مردم از شنیدن و دیدن سیر صعودی و عجیب نرخ‌ها متعجب نمی‌شوند بلکه انگار با عادت کردن گوش و چشم آن‌ها به این گرانی‌ها فقط در سکوت؛ سفره‌ها و سبد خرید خود را کوچکتر کرده‌اند.

در این میان تعیین کلید واژه «جهش تولید» به‌عنوان شعار سال بیانگر توجه و عنایت رهبر معظم انقلاب اسلامی به مسئله اقتصاد، معیشت و ضرورت ارتقای سطح زندگی مردم با تکیه بر توان داخلی و استعداد‌های ملی است و همه سازمان‌ها، ارگان‌ها، کارخانجات و … هر کدام با استفاده از ظرفیت‌های انسانی و علمی خود می‌توانند گام بلندی در راستای تحقق آن بردارند و کشور را از تنگنا‌های اقتصادی نجات دهند.

کاهش ۷۰ درصدی درآمد پارچه‌فروشان با نبود مشتری

یکی از پارچه‌فروشان در بازار اصفهان، رکود را عمده‌ترین دغدغه فعالان صنف پارچه در این روز‌های پسا کرونا دانست و گفت: از اسفند سال گذشته با تعطیلی تالار‌ها و عدم برگزاری مجالس، درآمد‌های صنف ما ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش داشته و اکنون هم با نبود مشتری کسادی بر بازار پارچه اصفهان سایه افکنده است.

غلامعلی با سابقه دیرینه در صنف پارچه‌فروشان اصفهان پیرامون اینکه کسادی بازار پارچه در دهه‌های اخیر بسیار بی‌سابقه است اظهار داشت: با شیوع کرونا ویروس تمامی مشاغل با مشکلات رکود، کسادی و اقتصادی روبه‌رو شدند، اما صنف پارچه‌فروشان با اجرای قوانین شیوه نامه های بهداشتی در عدم برپایی مجالس و نبود تردد مردم به خصوص بانوان در بازار پارچه خسارت‌های جبران‌ناپذیری را متحمل شده‌اند.

او افزود: تقاضای خرید انواع پارچه در برگزاری مجالس عروسی، جشن، تولد و عزاداری تاثیر مستقیم بر روند رونق و درآمد‌های صنف پارچه‌فروشان دارد که در شرایط فعلی و وضعیت‌های هشدار گسترش کرونا ویروس در شهر اصفهان، خرید و فروش پارچه راکد مانده است.

این فعال صنف پارچه فروشان اصفهانی با بیان اینکه هر سال بخشی از درآمد‌ها و رونق بازار پارچه دو ماه قبل بازگشایی مدارس با سفارشات لباس دانش‌آموزان حاصل می‌شد گفت: امسال به دلیل برگزاری کلاس‌های مجازی و نیمه حضوری تدارک لباس توسط مدارس با ۹۰ درصد کاهش روبه‌رو شده است.

او درباره گرانی‌های دو ماهه اخیر انواع پارچه با وجود نبود مشتری و کسادی بازار اظهار داشت: بسیاری از کارخانه‌های تولید پارچه به دلیل گرانی مواد اولیه و نوسانات ارزی قیمت‌ها را افزایش داده‌اند و ما نیز اجناس خریداری گران را مجبوریم با درصدی بالاتر در مغازه‌ها عرضه کنیم.

غلامعلی با انتقاد از اینکه با شیوع کرونا ویروس در کنار افزایش کاذب بسیاری از کالا‌های اساسی مردم نرخ اجاره‌بهای مغازه‌ها هم سیر صعودی داشته است افزود: با افزایش اجاره‌ها و کاهش قدرت اقتصادی مردم بسیاری از مغازه‌داران پارچه‌فروش با وجود اقساط وام‌های بانکی در تامین اجاره ماهیانه خود درمانده شده‌اند و کاسه چه کنم بردست گرفته‌اند.

رنگ رونق از بازار پرید

رئیس اتحادیه پارچه‌فروشان اصفهان با بیان اینکه اثرات منفی شیوع ویروس کرونا بر صنف پارچه فروشان نصف جهان بی‌تاثیر نبوده است گفت: از اسفند سال گذشته تاکنون رکود و کسادی بر بازار پارچه نصف جهان حاکم شده است.

احمد تقی‌زاده پیرامون اینکه درصد میزان خرید و فروش پارچه بسیار کاهش یافته است اظهار داشت: کارگاه‌های تولیدی و صنعتی با ظرفیت کمتر خود فعالیت دارند، کارفرمایان با کاهش تولیدات و افزایش هزینه‌های جانبی توانایی پرداخت حقوق کارگران را ندارند و بسیاری از نیرو‌های انسانی بیکار و تعدیل شده‌اند.

او با اشاره به وضعیت توزیع‌کنندگان پارچه اصفهان در ایام کرونا افزود: با رکود حاکم بر صنف پارچه‌فروشان بسیاری از واحد‌های صنفی به فروش آنلاین و اینترنتی گرایش آوردند.

رئیس اتحادیه پارچه‌فروشان اصفهان ادامه داد: طرحی را پیشنهاد داده‌ایم که با تشکیل بازار بزرگی در شبکه‌های مجازی و ساماندهی تجارت الکترونیک به غیر از صنوف پارچه‌فروشان دیگر اصناف هم با اختیار فضا‌هایی بتوانند محصولات خود را عرضه کنند.

او اضافه کرد: البته این موضوع هنوز در حد ایده و فکر است تا کسبه با مشارکت در بازار فضای مجازی بتوانند فعالیت موثری داشته و دغدغه راه‌اندازی، کنترل سایت و فضا را نداشته باشند چرا که در مسیر عملیاتی شدن این پیشنهاد دست‌اندازی‌هایی وجود خواهد داشت که امیدوار به برطرف کردن آن‌ها هستیم.

تقی‌زاده پیرامون اینکه در گذشته هم شاهد رکود در بازار به علت جنگ اقتصادی بودیم، بیان کرد: در چند ماه اخیر به علت کرونا ویروس، رکود و مشکلات به شدت افزایش داشته، اما تلاش کردیم در اتحادیه و بازار با عارضه‌یابی، معضلات را کشف و دسته‌بندی کنیم تا پس از تضعیف کرونا با همکاری مردم به رفع عارضه‌ها و احیای قسمت‌های آسیب دیده بپردازیم.

او افزود: در راستای رونق کسب و کار با دیگر اصناف و مشاوران هم تصمیماتی اتخاذ شده تا با اجرای آن‌ها و کاهش دغدغه صنوف، شرایط مطلوب‌تری در بازار فراهم شود.

رئیس اتحادیه پارچه‌فروشان اصفهان با اشاره به اهداف چند سال اخیر اتحادیه پارچه‌فروشان برای حمایت از تولید ملی گفت: در گذشته ۸۰ درصد کالا‌ها وارداتی بوده، اما در سال‌های اخیر به‌منظور رونق تولیدات داخلی تاکید ما به توزیع‌کنندگان پارچه، افزایش عرضه و فروش پارچه‌های تولید داخل بوده است که در این مسیر بسیار موفق عمل کردند.

او درباره افزایش رقابت در حوزه کیفیت پارچه اظهار داشت: در توزیع مویرگی در بخش عرضه تولید داخل بسیار موفق بوده‌ایم و با افزایش و رشد نیاز تقاضای مصرف‌کنندگان از تولیدکننده، توانسته‌ایم بازار رقابتی در حوزه کیفیت ایجاد کنیم.

تقی‌زاده بیان کرد: تولیدکنندگانی که در اصفهان نقشی در واردات پارچه دارند با رقابتی سالم سبب پیشرفت هم شده‌اند، اما چنانچه رقابت را در جامعه و مصرف تولید داخل با کیفیت مناسب خواستاریم باید بتوانیم بهترین مواداولیه را با کیفتی مطلوب تولید کنیم و در این شرایط دیگر کسی درصدد تامین از خارج کشور نیست چرا که دارای ریسک بالا و مستلزم هزینه‌های بسیاری است و خیلی از مسایل و مشکلات هم پیش می‌آورد و چه دلیلی وجود دارد به آن سمت حرکت کنیم.

او افزود: چنانچه به گذشته‌های نه چندان دور بازگردیم می‌بینیم هر پارچه‌ای که تولید داخل داشته کمتر از خارج کشور وارد می‌شده و حتی در برخی مواقع به صفر هم می‌رسید. در حال حاضر ۹۹ درصد فرم مدارس را از تولید داخل استفاده می‌کنیم.

رئیس اتحادیه پارچه‌فروشان اصفهان گفت: عدم تخصص و امکانات، نبود تجهیزات مدرن و نوین بخشی از موانع تولید محسوب می‌شود، واحد‌های تولیدی برای بروزرسانی کالا‌های خود باید از تولیدات سنتی فاصله بگیرند البته نخستین قدرت ما در تولید پارچه‌های فاستونی و ملافه‌ای با مرغوب‌ترین کیفیت است.

او اظهار داشت: در حال حاضر پارچه‌های ملحفه‌ای، تیترون و ترگال با بهترین کیفیت در کارخانه‌های بروجرد و اردکان تولید می‌شود که کشور ژاپن هم نمی‌تواند آن را تامین کند، البته عمده این تولیدات در داخل کشورمان مصرف می‌شود و درصد اندکی از این نوع پارچه‌ها به عراق و افغانستان که ضعیف‌تر از خودمان هستند صادر می‌شوند.

تقی‌زاده افزود: برای حمایت از تولیدات داخلی باید با تغییر تعرفه واحد‌های تولیدی، نرخ آن‌ها را هم کاهش دهیم و دولت با پشتیبانی از واحد‌های تولیدی مردم را به سمت خرید کالا‌های ایرانی سوق دهد و نباید تمام اقدامات یک طرفه اجرایی شود.

او با اشاره به تاثیر تعاملات مابین اتحادیه پارچه‌فروشان اصفهان و انجمن نساجی ایران، بیان کرد: در این راستا با ارایه نیاز بازار به صنایع و تولیدکنندگان توانسته‌ایم گام‌های تاثیرگذاری را اجرایی کنیم و امیدواریم که این تعاملات در سطح کشور برقرار شود.

رئیس اتحادیه پارچه‌فروشان اصفهان اضافه کرد: دیگر هدف اصلی و مهم ما برای آینده این است که بتوانیم صنعت و تولیدکنندگان پارچه، توزیع‌کنندگان و نیز تولیدکنندگان پوشاک کل کشور را در گروهی قرار بدهیم تا با ایجاد هم‌افزایی و افزایش راندمان کاری، خروجی مطلوب‌تری حاصل شود.

او پیرامون اینکه به طرح‌هایی که توسط مقام معظم رهبری ارائه می‌شود باید در همه بخش‌ها توجه کنیم، افزود: با شرایط فعلی اقتصادی برای تحقق شعار جهش تولید امسال باید تمام اهداف جامعه به مصرف کالا‌های داخلی متمرکز شود و با تلاش مضاعف بتوانیم نیاز‌های داخلی را با عدم خروج ارز از کشورمان محقق کنیم.

کسادی، رکود و گرانی‌های حاکم بر بازار فقط به صنوف پارچه‌فروشان ختم نمی‌شود چرا که مدت‌هاست گرانی گریبانگیر بازار کالا‌های اساسی مردم را گرفته و قیمت‌ها سر به فلک گذاشته و افراد کم‌در‌آمد نه تنها توان خرید مایحتاج روزانه خودشان را ندارد و اقلام پروتئینی از سفره و سبد خوراک خانواده‌های بی‌بضاعت و متوسط جامعه حذف شده بلکه پوشیدن و خرید البسه جدید را برای تامین معیشت‌های ضروری زندگی به لقای خودش بخشیده‌اند.

در این میان در چارچوب تحقق شعار سال جاری، باید تلاش کنیم اثرات مخرب بحران کرونا بر اقتصاد کشور را جبران کنیم و عرصه را برای فعالیت هرچه بیشتر نیروی انسانی که در حوزه تولید مشغول به کار است از جمله کارگران، صنعتگران، کشاورزان و … به درستی صیانت کنیم و سرمایه‌گذاری بهینه‌ای را بر روی آن‌ها انجام دهیم تا با عزم ملی و تحقق الزامات جهش تولید بتوانیم حداقل‌ها در عرصه اقتصادی کشور را به حداکثر تبدیل کنیم.

منبع:تسنیم

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=9776
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما