۱۳۹۹-۰۶-۲۳ - ۸:۱۸

سایه سیاه کرونا بر اقتصاد جهانی

در حالی که اکثر کشورهای جهان به سبب شیوع بیماری کرونا با بحران شدید مالی دست و پنجه نرم می کنند و رشد اقتصادی آنها با کاهش روبرو شده است، اما اقتصاد چین به عنوان دومین اقتصاد جهان پس از چند ماه رکود، بار دیگر در مدار افزایشی قرار گرفته است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛  آمارها حاکی است رشد اقتصادی در سه ماه دوم سال جاری میلادی ۲۰۲۰ در کشورهایی مانند هند (۲۳.۹- درصد)، انگلستان (۲۱.۷- درصد), (ایتالیا ۱۷.۷- درصد)، آلمان (۱۱.۳- درصد)، ترکیه (۹.۹- درصد)، آمریکا ( ۹.۱- درصد)، روسیه ( ۸- درصد) با کاهش روبرو شده است.
گفتنی است چین به عنوان نخستین کشوری که کرونا را تجربه کرد بیشترین خسارت‌ها را بابت شیوع این بیماری در سه ماهه نخست سال جاری میلادی متحمل شده است، اما آمارهای سه ماهه دوم همین سال نشان می دهد که اقتصاد این کشور با پشت سر گذاشتن یک دوره رکود کوتاه مدت، بار دیگر در حال رشد است. آمارها حاکی است چین در مدت زمان مشابه رشد ۳.۲ درصدی را تجربه کرده است.
بر اساس داده های منتشر شده از سوی اداره ملی آمار چین، تولید ناخالص داخلی (جی دی پی) این کشور در سه ماهه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، ۶.۸ درصد کاهش یافته است موضوعی که نشان می دهد کرونا تا چه اندازه بر اقتصاد این کشور تاثیر منفی گذاشته است.
کارشناسان می گویند این رقم غیرمنتظره نبوده است زیرا سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بازار چین، یک دوره خاص محسوب می شود، چین در این سه ماه با چالش جدی شیوع کرونا مواجه بود و نجات و درمان بیماران را در اولویت قرار داد و با بستن کارخانه ها و تعطیلی واحدهای تولیدی، به دنبال مهار کرونا بود.
همچنین آمارهای گمرک چین نشان می دهد حجم واردات و صادرات چین در ماه آگوست (۱۰ مرداد تا ۱۰ شهریور) ۲.۸۸ تریلیون یوان (هر دلار ۶.۷ یوان) بود که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۶ درصد افزایش یافته است.
بر باور کارشناسان، انعطاف پذیری شگفت آور چین در صادرات در میان همه گیری کرونا به برخی از عوامل خاص از جمله افزایش صادرات تجهیزات محافظت شخصی، محصولات صنایع دستی و کاهش صادرات توسط برخی از رقبای این کشور در بازار ناشی می شود.
گفتنی است براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان سازمان تجارت جهانی به سبب شیوع  بیماری کرونا ، فعالیت‌های اقتصادی و تجارت جهانی کالا در سال ٢٠٢٠ افت ١٣ تا ٣٢ درصدی را تجربه می کند.
این سازمان تجاری که در سال ۱۹۹۵ تاسیس شده، بر این باور است سقوط بازارهای مالی به سبب این بیماری مرگبار در سال میلادی ۲۰۲۰ از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ نیز بیشتر خواهد شد و در صورت همکاری تمام کشورها بازگشت به شرایط عادی ممکن است از سال ۲۰۲۱ آغاز شود.
گفتنی است وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران،‌ ارزش تجارت خارجی این کشور در پنج ماه نخست امسال به ۲۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسیده که ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار آن به صادرات اختصاص دارد.
به گزارش ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، از مجموع ۵۲ میلیون تن کالا به ارزش ۲۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار تجارت خارجی ایران در پنج ماه نخست امسال، سهم صادرات ۳۸ میلیون تن به ارزش ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۱۳.۸ میلیون تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار است.
مبادلات تجاری ایران با کشورهای خارجی در مردادماه به ۹ میلیون و ۸۲۲ هزار تن و ارزش پنج میلیارد و ۳۷ میلیون دلار رسیده است.
سهم صادرات نیز هفت میلیون و ۷۸۱ هزار تن به ارزش دو میلیارد و ۱۶۲ میلیون دلار بوده و همچنین سهم واردات، ۲ میلیون و ۴۱ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۸۷۵ میلیون دلار بوده است.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=8880
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما