۱۳۹۹-۰۶-۱۰ - ۱۰:۴۳

تسهیل تأمین ارز برای واردات کالاهای اساسی

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت از ممنوع شدن ترخیص و توزیع نهاده دامی بدون مجوز وزارت جهاد خبر داد و گفت: با تصمیمات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، واردات کالاهای اساسی سرعت گرفته است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛محمد رضا کلامی در خصوص برگزاری جلسات ستاد ملی تنظیم بازار اظهار داشت: از امروز (دوشنبه ۱۰ شهریور ماه) جلسات کارگروه ملی ستاد تنظیم بازار با تمدید مجوز سران سه قوه تشکیل خواهد شد. بر اساس این مجوز در سال ۹۹ نیز هر دستگاهی بخواهد اقدام به افزایش قیمت کند، باید از ستاد تنظیم بازار مجوز بگیرد.

وی با اشاره به اینکه در این مدت جلسات ١٧ گانه ذیل کارگروه تنظیم بازار  از جمله کمیته اقلام پروتئینی، کمیته تنظیم بازار برنج، فولاد و…مستمر در حال برگزاری بوده ، گفت: جلسات کارگروه ستاد ملی تنظیم بازار با توجه به تأکید دولت و اختیارات محول شده از سوی هیئت وزیران در زمینه های قیمت گذاری و سیاست گذاری تأمین و توزیع و نظارت از امروز برگزار می شود.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت خاطر نشان کرد: مصوبه سران قوا در سال ۹۷ و ۹۸ ناظر بر واگذاری اختیارات فرا قانونی در زمینه مدیریت بازار از جمله قیمت گذاری کالا و خدمات شرکتهای دولتی و کنترل مقادیر خروج کالا از کشور که به دلیل  نوسانات نرخ ارز  دچار افزایش یا کاهش هیجانی می شود، بوده،  که ستاد تنظیم بازار با استفاده از این اختیارات توانسته در دو سال گذشته و به خصوص در دوره بعد از اصلاح نرخ بنزین و دوره شیوع بیماری کرونا در حوزه کالاهای اساسی اقدامات موثری انجام دهد.

کلامی افزود: انشالله با توجه به تأیید و تمدید مصوبه مذکور از سوی سران قوا که در سال ۹۹  و پیش از این انجام شده است، تأیید نهایی و ابلاغ این مصوبه نیز با پیگیری های دولت و سرپرست وزارت صمت محقق می شود و زمینه تنظیم موثر تر کالاها و خدمات دولتی و غیر دولتی از سوی ستاد ملی تنظیم بازار فراهم خواهد شد.

*تسهیل واردات کالاهای اساسی و تأمین ارز

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت در خصوص تأمین ارز صادرات کالاهای اساسی خاطر نشان کرد: با توجه به رفع مشکلات مرتبط با صادرات غیر نفتی و تلاش دستگاه های مسئول برای تأمین ارز کالاهای اساسی، روند تأمین ارز نسبت به دو ماه ابتدایی سال بهتر شده است.

کلامی ادامه داد: مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نیز برای تسهیل واردات کالاهای اساسی با شیوه های مختلف بانکی باعث شده، روند تأمین این کالاها خیلی بهتر از گذشته شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه با بهتر شدن شرایط واردات کالاهای اساسی از ابتدای شهریور ماه سال جاری مجموع ترخیص وزنی ذرت بیش از ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بوده است، افزود: این میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد افزایش یافته است.

*ترخیص و فروش نهاده دامی بدون مجوز وزارت جهاد ممنوع است

وی خاطر نشان کرد: با توجه به مسئولیتی که ستاد تنظیم بازار در خصوص ترخیص  کالاهای اساسی به ویژه نهاده های دامی به وزارت جهاد کشاورزی دارد، خروج نهاده های دامی از جمله جو، ذرت، کنجاله و دانه های روغنی بدون مجوز وزارت جهاد از گمرک ممنوع است.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی اظهار داشت: بر اساس آخرین هماهنگی های انجام شده با وزارت جهاد کشاورزی فرایندها به گونه ای تنظیم شده که هیچ واردکننده ای امکان ترخیص و توزیع نهاده ها را خارج از سامانه بازارگاه وزارت جهاد را نخواهد داشت.

کلامی دلیل این اقدام را توزیع عادلانه و مناسب نهاده های دامی دانست و گفت: قطعا با خاطیان و متخلفان احتمالی برخورد خواهد شد. طبق بررسی های صورت گرفته به وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده که با رفع ایرادات سامانه بازارگاه و استفاده از ظرفیت تشکل های تولیدی، توزیع نهاده را در اختیار استانها قرار دهد.

به گفته وی، خروج نهاده کنجاله سویا که از محل ترخیص دانه های روغنی و تبدیل آن در کارخانجات روغن کشی انجام می شود، خارج از سامانه و به صورت عرضه خارج از شبکه برخورد خواهد شد و دستگاه های نظارتی مکلف شدند با هر گونه فروش بدون مجوز نهاده برخورد نماید.

*تخم مرغ مازاد نیاز داخل باید صادر شود 

وی در خصوص بازار تخم مرغ نیز تأکید کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه راه صادراتی  آن با استفاده از ظرفیت تشکل های تولیدی پیشنهاد شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی باز شده است، به دلیل اینکه ابتدا باید نیاز داخل تأمین شود و سپس مازاد نیاز داخل، صادرات داشته باشیم، بازار تخم مرغ متعادل شده است.

رئیس ستاد تنظیم بازار گفت: برای جلوگیری از تأثیر افزایش نرخ ارز بر میزان تقاضا برای صادرات و همچنین افزایش قیمت تخم مرغ داخلی، قرار است ماهانه حداکثر ۸ درصد و معادل مقادیر مازاد تولید و نیاز داخل صادرات انجام شود، زیرا اولویت بازار تأمین نیاز داخل است.

 

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=8335
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما