۱۳۹۹-۰۶-۰۳ - ۷:۵۲

صادرات آجیل و خشکبار نیمه‌تعطیل است

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار مشهد گفت: در زمینه صادرات آجیل و ‌خشکبار وضعیت نیمه‌تعطیلی وجود دارد و در حال حاضر ارز دولتی برای صادرات به آجیل و خشکبار تخصیص داده ‌نمی‌شود.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛علیرضا ارزانی ممقانی در خصوص اوضاع صنف آجیل و خشکبار در دوران کرونایی اظهار کرد: با توجه به شیوع کرونا، بازار آجیل و خشکبار در حال حاضر در وضعیت نامساعدی قرار دارد و واحدهای صنفی خصوصا واحدهای اطراف حرم کاملا تعطیل هستند، بسیاری از واحدهای صنفی نیز اقدام به جمع‌آوری کرده‌اند.

وی افزود: در کل کشور و در داخل شهر مشهد، شاهد کاهش مصرف آجیل و خشکبار توسط مردم هستیم و افزایش قیمت‌ها و هزینه‌ها و همچنین افزایش مالیات مزید بر علت شده‌ است.

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار مشهد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اول فصل و اول برداشت محصول است و افزایش تولید اتفاق خواهد افتاد، می‌توان گفت اوضاع مساعد نخواهد بود.

ارزانی ممقانی در خصوص بهبود نسبی اوضاع در ابتدای شیوع ویروس کرونا تصریح کرد: در ابتدای شیوع کرونا که به مردم توصیه می‌شد تا گرمی‌جات مصرف کنند، وضعیت این صنف، بهتر و نرمال‌تر بود و مردم به خوردن آجیل روی آورده‌ بودند اما متاسفانه وضعیت ادامه‌دار نبود و با کاهش توان عمومی مردم برای خرید، میزان استقبال آن‌ها کاهش یافت.

وی با اشاره به عدم تخصیص ارز صادراتی به خشکبار عنوان کرد: در زمینه صادرات وضعیت نیمه‌تعطیلی وجود دارد و در حال حاضر ارز دولتی برای صادرات به آجیل و خشکبار تخصیص داده ‌نمی‌شود و به تخمه آفتابگردان نیز که پیش از این ارز تخصیص داده‌ می‌شد، هیچ‌گونه تخصیصی صورت نمی‌گیرد. حال ما در بخش آجیل و خشکبار مساعد نیست.

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار مشهد گفت: از ابتدای شیوع کرونا، تعدیل نیرو در بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد واحدهای صنفی رخ داده‌ و متاسفانه بالغ بر ۲۰ درصد تعطیلی واحدهای صنفی در صنف آجیل و خشکبار را داشته‌ایم.

ارزانی ممقانی بیان کرد: امیدواریم بتوانیم از این معضل عبور کنیم و بازار نیز بهبود یابد، زیرا ما نیاز به صادرات و اصلاح بازار داخلی داریم و در دنیا، جزو کشورهای تولیدکننده خشکبار هستیم، بنابراین نیاز است تا راهی برای فروش و مصرف اندیشیده‌ شود.

وی در خصوص عدم افزایش قیمت آجیل در بازار عنوان کرد: با توجه به اینکه وضعیت مصرفی در بازار پایین بوده و وضعیت به سمت تولید و برداشت محصول رفته‌، هیچ‌گونه افزایش قیمتی در زمینه آجیل و خشکبار در بازار پیش‌بینی نمی‌شود.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=8146
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما