۱۳۹۹-۰۶-۰۲ - ۸:۱۸

رشد ۵۰ درصدی حجم تجارت الکترونیکی

تجارت الکترونیک طی سال‌های اخیر به‌دلیل تغییر مناسبات اقتصادی و نوع مبادلات با رونق مناسبی همراه شده و استقبال بی‌نظیری در کشورهای مختلف از آن صورت گرفته است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛ این اهمیت امروز به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و تبعات اقتصادی و تجاری آن بیش از گذشته احساس می‌شود و به نظر می‌رسد کسب‌و‌کارهایی که در شرایط فعلی از روزنه‌های تجارت الکترونیک بهره مناسب‌تری برده‌اند به موفقیت‌های بیشتری هم دست پیدا کرده‌اند.

در این چارچوب می‌توان شرکت آمازون را به عنوان یک نمونه موفق تلقی کرد که در همین چند ماه گذشته ثروت و دارایی خود را چند برابر کرد. در مقابل شرکت‌هایی که نتوانستند خود را با شرایط جدید تطبیق دهند و در بین آنها حتی نام برندهای مطرحی نیز به چشم می‌خورد از قافله عقب افتادند و با زیان‌های مالی مواجه شدند. به نظر می‌رسد با توجه به شیوع ویروس کرونا و درگیری جهان با این پدیده برای مدتی نامعلوم، راهی برای کسب‌و‌کارهای مختلف باقی نمانده است، جز آنکه الزامات تجارت الکترونیک را بپذیرند. در همین راستا رئیس مرکز تجارت الکترونیک ایران در نشست خبری دیروز خود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، به تازه‌ترین وضعیت ایران در حوزه تجارت الکترونیک پرداخت و جدیدترین آمار و ارقام در این بخش را ارائه کرد. این مقام مسوول در وزارت صمت اعلام کرد: گام مهمی در جهت تحقق دولت الکترونیک برداشته شده و در راستای تسهیل رویه معاملات دولتی و با هدف جایگزینی اسناد الکترونیکی به جای کاغذی و حذف دوباره‌ کاری، قابلیت امضای الکترونیکی اسناد پیشنهادی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت فراهم شده است.

ارائه آمار و ارقام

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت حجم کل گردش مالی تجارت الکترونیکی کشور در سال ۹۸ را بیش از ۴۲۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

علی رهبری گفت: در این مدت مجموعه مبالغ تراکنش‌های درگاه پرداخت الکترونیکی حدود ۲۹۶ هزار میلیارد تومان و مجموعه مبالغ پرداخت در محل و سایر روش‌های پرداخت بالغ بر ۱۲۷ میلیارد تومان بوده است. او افزود: در سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل آن نسبت اسمی حجم تجارت الکترونیکی به تولید ناخالص داخلی (GDP) بدون احتساب نفت، ۵۰ درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین نسبت حقیقی حجم تجارت الکترونیکی به تولید ناخالص داخلی (GDP) بدون احتساب نفت در این مدت افزایش ۴۰ درصدی داشته است. رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت مبلغ اسمی معاملات تجارت الکترونیکی سال ۹۸ را بالغ بر ۴۲۳ میلیارد تومان بیان کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل خود ۱۰۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.

رهبری اعلام کرد: تعداد وب‌سایت‌های تجارت الکترونیکی در کشور ۳۰۰ هزار سایت است و تعداد کل واحدهای کسب‌و‌کار الکترونیکی دارای «ای‌نماد» حدود ۶۱ هزار واحد. او اضافه کرد: تعداد واحدهای کسب‌و‌کار الکترونیکی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ با رشد ۱۱ درصدی همراه بوده است و سهم واحدهای کسب‌و‌کار الکترونیکی دارای ای‌نماد از کل وب سایت‌های تجارت الکترونیکی حدود ۲۱ درصد است.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص حوزه فعالیت واحدهای کسب‌و‌کار الکترونیکی دارای ای‌نماد افزود: ۴۲ درصد واحدهای کسب‌و‌کار الکترونیکی در زمینه ارائه کالا، ۳۴ درصد ارائه خدمات و ۲۴ درصد در ارائه کالا و خدمات فعالیت می‌کنند.

رهبری ادامه داد: بیشترین زمینه فعالیت واحدهای کسب‌و‌کار الکترونیکی دارای ای‌نماد فروش کالاست و خدمات آموزشی و خدمات آژانس‌های مسافرتی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

او گفت: پارسال حدود ۲۶ درصد خدمات الکترونیکی واحدهای کسب‌و‌کار از طریق اپلیکیشن‌های موبایل، ۶۸ درصد از طریق شبکه‌های اجتماعی و ۶ درصد نیز توسط پیام‌رسان‌ها، کالا یا خدمات واحد الکترونیکی را به متقاضیان در کنار به کارگیری وب سایت ارائه کرده‌اند. رهبری اعلام کرد: استان تهران با ۲۸ هزار و ۱۲۵ واحد کسب‌و‌کار الکترونیکی دارای ای‌نماد و سهم ۴۶ درصدی بالاترین رتبه را در کشور دارد و پس از آن استان‌های اصفهان، خراسان رضوی و فارس به ترتیب با ۸ درصد و ۵ درصد سهم تعداد واحدهای کسب‌و‌کار الکترونیکی رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. او گروه جنسیتی مالکان واحدهای کسب‌و‌کار الکترونیکی دارای ای‌نماد را شامل ۸۷ درصد سهم مردان و ۱۳ درصد سهم بانوان اعلام کرد. رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت از ضریب نفوذ ۹۴ درصدی اینترنت پهن‌باند در ایران خبر داد و گفت: هم‌اکنون حدود ۷۳ میلیون نفر کاربر اینترنت در کشور وجود دارد و ایران، پانزدهمین کشور از نظر داشتن کاربر اینترنت در سال ۲۰۱۹ به شمار می‌رود. رهبری اظهار کرد: ایران دهمین کشور از نظر رشد اینترنت در جهان است و نرخ رشد ضریب نفوذ اینترنت در ایران ۲۷ درصد و ضریب نفوذ کاربران اینترنت در ایران ۸۹ درصد است. او اعلام کرد: هم اکنون بالغ بر ۴۷ میلیون کاربر شبکه‌های اجتماعی با ضریب نفوذ ۵۷ درصدی در کشور فعال هستند و با نرخ رشد ۷۱ درصدی، حدود ۷ میلیون کاربر جدید به شبکه‌های اجتماعی در سال ۹۸ افزوده شده است.

رهبری در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: با استفاده از قابلیت جدید، فقط نسخ الکترونیکی اسناد با استفاده از امضای الکترونیکی صاحبان حق امضای مجاز و مُهر الکترونیکی شرکت، موسسه یا سازمان، امضا و مُهر و در سامانه بارگذاری می‌‌شود و نیازی به چاپ، امضا و مُهر گرم، اسکن اسناد و ارسال نسخ فیزیکی نیست.

او تصریح کرد: تدابیر فنی و امنیتی لازم جهت حفاظت از نسخ الکترونیکی امضا شده تا قبل از جلسه بازگشایی و همچنین جلوگیری از هر گونه تغییر در آنها پس از بازگشایی اتخاذ شده و با توجه به اینکه بهره‌‌برداری از قابلیت جدید، نیازمند اخذ گواهی امضای الکترونیکی توسط صاحبان حق امضای مجاز است، برای لحاظ کردن فرصت کافی برای اخذ گواهی مذکور، ارسال موازی نسخ فیزیکی اسناد تا پایان مرداد بلامانع خواهد بود، اما باید از اول شهریور امسال تمام پیشنهاد دهندگان از ارسال نسخ فیزیکی پاکت‌‌های «ب» و «ج»، و نیز دستگاه‌‌ها از پذیرش نسخ فیزیکی خودداری کنند.

رهبری تصریح کرد: برآورد می‌‌شود بهره‌‌برداری از این قابلیت جدید منجر به حذف یک میلیارد برگ کاغذ و ۱۵۰ هزار مراجعه حضوری در سال و به تبع آن کاهش مصرف کاغذ و ارزبری مربوط، حذف عملیات چاپ و اسکن مربوط، کاهش حمل ‌و‌نقل، کاهش مصرف سوخت و پیشگیری از آلودگی هوا و حفاظت از محیط زیست و از همه مهم‌‌تر، سهولت امور کاربران بخش خصوصی و دولتی شود.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=8100
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما