۱۳۹۹-۰۵-۲۶ - ۱۲:۰۸

۳ مشکل بزرگ در تامین برنج وارداتی

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با تاکید بر اینکه در تامین برنج خارجی با سه مشکل بزرگ روبه‌رو هستیم، اظهار کرد: اگر تا پنج روز آینده بانک مرکزی ارز مورد نیاز برای تامین برنج خارجی را پرداخت نکند با ممنوعیت مجدد واردات مواجه خواهیم شد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛مسیح کشاورز  با بیان اینکه در مجموع حدود ٣٠٠ هزار تن برنج وارداتی در گمرکات رسوب کرده‌ است، گفت: می‌توان مشکلات تامین برنج وارداتی را به سه بخش تقسیم کرد که یکی از آنها مربوط به پرداخت ارز ۸۰ هزار تن برنج است که تخصیص ارز آن انجام شده اما بانک مرکزی تا امروز پرداختی به تجار نداشته است.

وی ادامه داد: علاوه بر آن ۸۰ هزار تن، ۲۰۰ هزار تن دیگر نیز قرار بود به صورت اعتباری تامین ارز شود تا ظرف سه ماه ترخیص آنها از گمرک صورت گیرد که آن نیز انجام نشده است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران از دیگر مشکلات تامین برنج‌های خارجی را مربوط به تغییر تخصیص ارز ترجیحی به نیمایی برای واردات این کالای اساسی عنوان کرد.

کشاورز گفت: ۵۰ هزار تن برنج با ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی وارد شده است که با تغییر نحوه تامین ارز تامین،  همچنان بلاتکلیف باقی مانده است.

وی یادآور شد: چندی پیش قرار بر این شده بود که شرکت بازرگانی دولتی ایران برنج‌هایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده‌اند را از تجار تحویل بگیرند اما تا به امروز این شرکت اقدام به این امر نکرده است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران دلیل تصمیم برای تحویل برنج‌های وارداتی با ارز ترجیحی به شرکت بازرگانی را جلوگیری از نوسان در بازار عنوان کرد.

به گفته کشاورز بدین ترتیب علاوه بر ۵۰ هزار تن برنجی که بلاتکلیف مانده است، حدود هزار تن از این کالا در گمرکات رسوب کرده است.

وی دلیل اصلی افزایش نجومی قیمت برنج‌های خارجی را مشکلات عنوان شده دانست و افزود: نگرانی ما از این است که اگر ارز مورد نیاز برای خروج برنج‌های وارداتی از گمرکات پرداخت نشود، با آغاز ممنوعیت تا پنج روز آینده شاهد افزایش بیشتر قیمت برنج در بازار باشیم.

از ابتدای سال تاکنون بازار افزایش سه برابری قیمت برنج خارجی را تجربه کرده و با توجه به مشکلات عنوان شده به نظر می‌رسد افزایش قیمت این کالای اساسی ادامه داشته باشد.

 

منبع: ایلنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=7825
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما