۱۳۹۹-۰۵-۲۰ - ۱۵:۱۰
رونق صادرات قطب صیادی شمال؛

آلمان و انگلیس مصرف‌کننده آبزیان ایران

روند روبه رشد صادرات آبزیان سال خوشی را برای آبزی‌پروری در استان مازندران رقم‌زده، تاکنون ۴ هزار تن محصولات شیلاتی صادر و بسیاری از گونه‌های نادر سفره مردمان دیگر کشورها را رنگین کرده است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛مازندران با داشتن بیش از سه هزار و ۴۰۰ مزرعه پرورش ماهی رتبه اول کشور در تولید آبزیان را عهده‌دار است و سالانه بخشی از این تولیدات روانه آن‌سوی آب‌ها می‌شود. اکنون کشورهای مختلف جهان نام مازندران را با «خاویار»، برند دریای خزر می‌شناسند و ماهی سفید، قره برون، قزل‌آلا و کیلکای مازندران نیز شهره آفاق شده است.

شیوع کرونا و محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه نیز سبد صادراتی مازندران را از گونه‌های مختلف آبزیان خالی نکرده است و در سال جاری به‌رغم همه موانع و محدودیت‌ها چهار هزار تن انواع گونه‌های نادر به آن‌سوی مرزها صادرشده است.

اگرچه صادرات بیش از چهار هزار تنی آبزیان سال جاری در کارنامه مازندران ثبت‌شده است اما همچنان رد پای دلالان را در این حوزه می‌توان مشاهده کرد و هزینه‌های بالای تولید، کم‌توجهی به برندسازی و بسته‌بندی و مسائل دیرینه گمرکی و قوانین دست و پاگیر دغدغه فعالان اقتصادی برای صادرات محصولات شیلاتی در مازندران است.

این مسائل در حالی است که فعالان اقتصادی مازندران تعیین قیمت پایه ریالی، ظرفیت سنجی برای صادرات ماهیان سردآبی و گرم آبی، توجه به بسته‌بندی و بازاریابی و بازار سنجی را از نیازهای مهم و اساسی فراروی صادرات محصولات شیلاتی عنوان می‌کنند.

عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران که متولی بخش خصوصی در فرایند صادرات به شمار می‌رود،  درباره ضرورت توجه به آبزی‌پروری برای صادرات می‌گوید: صنعت آبزی‌پروری هم درآمدزا و اشتغال‌زاست و هم ارزآوری بالایی دارد و باید موانع فراروی صادرات آن با حضور متولیان امر در شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولتی برطرف شود.

وی راه‌اندازی آزمایشگاه همکار دامپزشکی را برای حل مسائل مربوط به صادرات آبزیان ازجمله دغدغه‌ها بیان می‌کند و ادامه می‌دهد، یکی از مسائل فراروی صادرات آبزیان، بررسی ازنظر وجود فلزات سنگین است که با راه‌اندازی آزمایشگاه همکار می‌توان این دغدغه را حل کرد.

مهاجر که از ثبت صادرات آبزیان مازندران به نام دیگر استان‌ها گلایه دارد و آن را ناشی از ضعف در برخی زیرساخت‌ها می‌داند، می‌گوید: امسال میزان صادرات آبزیان در استان رشد دو برابری نسبت به سال قبل داشت اما فقط درصد کمی از آن به نام مازندران و در گمرکات استان ثبت‌شده است.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران رقم صادرات محصولات شیلاتی را سال گذشته هزار و ۸۳۰ تن اعلام کرد و گفت: این رقم امسال تاکنون به چهار هزار و ۱۵۵ تن رسیده است درحالی‌که با محدودیت‌های کرونایی و تحریم‌های ظالمانه مواجه بودیم.

لزوم برندسازی و بسته بندی محصولات شیلاتی

وی همچنین مهم‌ترین نیاز استان در حوزه صادرات محصولات شیلاتی را شرکت‌های بزرگ تجاری و هلدینگ بیان می‌کند و می‌گوید: برای توسعه صادرات آبزیان باید شرکت‌های بزرگ برای پاسخ دادن به تقاضای بازارهای هدف راه‌اندازی کنیم زیرا در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های آبزی‌پروری استان، اسمی هستند.

مهاجر با تأکید بر اینکه شرکت‌های بزرگ و هلدینگ به صادرات آبزیان و محصولات شیلاتی در استان جهش می‌دهند، یادآور شد: برندسازی و بسته‌بندی محصولات شیلاتی نیز از دیگر کارهایی است که باید توسط تولیدکنندگان و صادرکنندگان موردتوجه قرار گیرد.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای بسته‌بندی محصولات شیلاتی گفت: در حال حاضر محصولات شیلاتی استان با نام یک برند تجاری صادر می‌شود و این مسئله می‌تواند به بازاریابی و گسترش بازارهای هدف کمک کند.

درحالی‌که بخش خصوصی دغدغه صادرات آبزیان و کاهش زمان صدور مجوزهای دامپزشکی را دارد، اما بخش دولتی و دامپزشکی معتقد است مشکل راه‌اندازی آزمایشگاه همکاری برای بررسی آزمایشگاهی و سنجش فلزات سنگین در استان در حال رفع است.

توسعه آزمایشگاه‌های همکار دامپزشکی

سید حسین رضوانی مدیرکل دامپزشکی مازندران با اشاره به اینکه در حال حاضر بخشی از زمان صادرات محصولات شیلاتی به دلیل بررسی‌های آزمایشگاهی و فلزات سنگین تلف می‌شود، ادامه داد: با تفاهم‌نامه‌ای که با استاندارد منعقد کردیم برای حل این مشکل برنامه‌ریزی‌شده است.

وی تعداد آزمایشگاه‌های همکار دامپزشکی در استان را چهار واحد بیان کرد و افزود: باید از ظرفیت محصولات شیلاتی برای توسعه ارزآوری در استان بهره‌گیری و موانع فرارو را رفع کنیم.

به گفته رضوانی با توسعه آزمایشگاه‌های همکار دغدغه فراروی صادرکنندگان شیلاتی حل می‌شود و استعلام درباره سلامت نمونه‌ها کمتر از یک هفته انجام می‌شود.

مازندران ظرفیت‌های شیلاتی بالایی دارد و سالانه بیش از ۱۱۰ هزار تن انواع محصولات آبزی در استان تولید می‌شود و به اعتقاد مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران، به‌رغم همه این ظرفیت‌ها، استفاده مناسبی از ظرفیت‌های شیلاتی صورت نگرفته است.

مهدی گلچوب مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران  با بیان اینکه کشورهای مختلف ازجمله روسیه متقاضی محصولات آبزی استان هستند، تصریح کرد: باید از ظرفیت کشورهای همسایه و هدف و اوراسیا در این بخش بهره‌گیری کرد.

 

وی با اظهار اینکه استانداری برای حمایت از صادرکنندگان به‌ویژه در حوزه شیلات آمادگی دارد و پای‌کار ایستاده است، افزود: از همه ظرفیت‌های قانونی برای حل مشکلات فرارو بهره خواهیم گرفت تا بازار صادراتی آبزیان را گسترش دهیم.

حسن اسحاقی سرپرست شیلات مازندران نیز توسعه صادرات آبزیان را از برنامه‌های تدوین‌شده بیان می‌کند و می‌گوید: برای توسعه صادرات این بخش باید مسائل و موانع گمرکی، دامپزشکی و مشکلات مسیر صادرات را برطرف کرد.

وی خاویار پرورشی، گوشت ماهیان خاویاری، خوراک آبزیان، ماهی پرورشی تازه، کنسرو ماهی را ازجمله محصولات شیلاتی مطرح کرد و ادامه داد: کشورهایی نظیر آلمان، انگلیس، امارات متحده عربی، افغانستان، آذربایجان و ترکمنستان ازجمله بازارهای صادراتی به شمار می‌روند.

وی توسعه محصولات شیلاتی باکیفیت و صادرات محور را ازجمله برنامه‌ها بیان کرد و گفت: این استان قطب آبزی‌پروری کشور محسوب می‌شود و باید از این ظرفیت برای جهش تولید در سال جاری بهره‌گیری کرد.

سالانه بیش از ۱۱۰ هزار تن محصولات شیلاتی در مازندران تولید می‌شود که تلاش برای توسعه صادرات این محصولات در ارزآوری و رونق اقتصادی تأثیر بسزایی خواهد داشت.

منبع: مهر

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=7592
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما