۱۳۹۹-۰۵-۰۶ - ۱۲:۴۳

عراق در تامین گندم خودکفا شد

عراق که سابق بر این دومین خریدار بزرگ گندم در خاورمیانه بود، انتظار دارد برای سومین فصل متوالی در تامین این کالای اساسی خودکفا شود.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛سخنگوی وزارت کشاورزی عراق اعلام کرد این کشور برداشت بیش از پنج میلیون تن گندم برای فصل زراعی منتهی به اوت سال ۲۰۲۱ را پیش بینی می کند که فراتر از ۴.۵ میلیون تن برآورد شده برای برنامه غذای ملی یارانه ای است. کشاورزان عراقی در فصل جاری که ماه میلادی آینده به پایان می رسد، ۴.۹ میلیون تن گندم را به دولت فروخته اند که میزان آن تقریبا مشابه سال ۲۰۱۹ است.

افزایش تولید داخلی به کاهش واردات کمک کرده و از فشار بر اقتصاد عراق که از شیوع ویروس کرونا و سقوط قیمت نفت آسیب دیده است، کم می کند. طبق گزارش صندوق بین المللی پول، کسری حساب جاری عراق امسال ۲۲ درصد تولید ناخالص داخلی است که بالاترین میزان در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به شمار می رود.

به لطف بارندگیهای فراوان، عراق پس از این که در فوریه سال ۲۰۱۹ بیش از ۴۰۰ هزار تن گندم از آمریکا و کانادا خریداری کرد، نیازی به واردات نداشته است. دستیابی عراق به هدف تولید در سال ۲۰۲۱ به وضعیت جوی بستگی خواهد داشت.

به گفته سخنگوی وزارت کشاورزی عراق، بغداد از ترکیه درخواست کرده میزان آبی که از سمت ترکیه به رودخانه های دجله و فلات جریان پیدا می کند را کاهش ندهد و مذاکرات مشابهی هم با ایران داشته است اما وضعیت این مذاکرات هنوز مشخص نیست.

خودکفایی عراق در تامین گندم پس از چندین دهه وابستگی به واردات از شرکتهایی مانند “کارگیل” و “آرچر دانیل میدلند” یک نقطه عطف به شمار می رود. جنگ با ایران و دو جنگ دیگر با آمریکا در خلیج فارس، تولید غله این کشور را فلج کرده بود. سالها خشکسالی که باعث کاهش جریان آب از ترکیه شده بود هم وضعیت را بدتر کرده بود.

ناتوانی عراق برای تولید کافی گندم و تامین نیاز داخلی در سالهای اخیر از این نظر قابل ملاحظه بود که سومر در بین النهرین قدیم که عمده عراق امروزی را دربرمی گیرد، یکی از قدیمیترین تمدنهایی بود که گندم پرورش می داد.

تولید گندم عراق پس از شکست داعش در سال ۲۰۱۴ و تشویق شدن کشاورزان برای بازگشت به مناطق تولیدکننده گندم در شمال عراق بهبود پیدا کرد. مجموع زمینهایی که زیرکشت گندم رفتند، در فصل جاری ۳۰ درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافت و عراق آب کافی در مخازنش ذخیره کرده تا در فصل آینده در همین وسعت به کشت بپردازد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، وزارت کشاورزی عراق سیستمهای آبیاری بهتر و گونه های مقاومتر گندم در برابر خشکسالی را معرفی کرده است تا به افزایش تولید کمک کند.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=7092
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما