۱۳۹۹-۰۴-۳۱ - ۸:۱۹

ضربه شدید کرونا بر پیکره اقتصاد جهانی

بانک جهانی در گزارشی تازه اعلام کرده است که بحران کرونا و تداوم محدودیت‌های اجتماعی ضربه شدیدی بر پیکر اقتصاد جهانی از جمله منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا وارد می‌کند.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛  به باور بانک جهانی به سبب بحران کرونا میزان رشد اقتصادی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا ممکن است به کمترین سطح در ۵۰ سال گذشته رسیده و سبب شود حدود ۱۰۰ میلیون نفر درجهان با فقر شدید دست و پنجه نرم کنند.
همچنین پیش بینی شده است بحران کرونا سبب کوچک شدن اقتصاد جهان تا حدود ۱۰ درصد شود و موجبات چنان ضربه ای عظیمی را به اقتصاد فراهم آورد که نظیر آنرا در هفت دهه گذشته شاهد نبوده ایم  به نحوی که این رویداد سبب بروز نآرامی‌های اجتماعی در این منطقه شود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، صندوق بین‌المللی پول با هشدار در خصوص افزایش میانگین فقر و بیکاری در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، اعلام کرد رشد اقتصادی کشورهای این منطقه در سال جاری میلادی با ۵.۷ درصد روبرو می شود. این درحالیست که این رقم در مقایسه با پیش‌بینی این سازمان در ماه آوریل (فرودین/ اردیبهشت) حدود ۲.۴ درصد کمتر است.
در حال حاضر صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی و رهبران کشورهای آفریقایی آوریل سال جاری میلادی خواستار مداخله فوری جهانی برای کمک به کشورهای آفریقایی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا شده بودند.
همچنین کارشناسان اقتصادی بر این باورند که کرونا اقتصاد قاره سیاه را در سال جاری، با افت ۱.۲۵ درصدی روبرو می کند.

رکود در منطقه یورو
به گزارش اداره آمار اتحادیه اروپا (یورو استات) آمارهای رسمی و برآورد نهادهای اروپایی حاکی است میزان رکود اقتصادی ناشی از بحران کرونا در این حوزه پولی بسیار شدید تر از چیزی است که پیش از این تصور می شد.
اگر چه پیشتر تصور می شد بحران کرونا بیشترین تاثیر را روی کشور های ضعیف بگذارد، اما آمارهای جدید حاکی است کرونا وضعیت اقتصادی در اروپا را نیز که یکی از قطب‌های اقتصادی بزرگ دنیا است، با مشکلات اقتصادی شدیدی روبرو کرده است.
آمارهای یورو استات حاکی است میزان رشد اقتصادی اتحادیه اروپا و منطقه یورو طی سه ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۹ میلادی، به ترتیب ۲.۷ و ۳.۳ درصد کاهش یافته است.
این اداره تاکید کرده که افت رشد اقتصادی اتحادیه اروپا و منطقه یورو در فصل نخست سال ۲۰۲۰ شدیدترین نزول اقتصادی ثبت شده از سال ۱۹۹۵ تاکنون به شمار می‌رود؛ سالی که ثبت سری زمانی آمارهای اقتصادی اروپا آغاز شده است.
این گزارش نشان می‌دهد که افت فعلی رشد اقتصادی اروپا از کاهش تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا و منطقه یورو در جریان بحران مالی سال ۲۰۰۹ شدیدتر بوده است؛ در آن سال منطقه یورو و اتحادیه اروپا با رکود ۳.۳ و ۲.۷ درصدی مواجه شده بودند.
از دیگر سو به گزارش آسوشیتدپرس، میران رشد منفی اقتصادی در کشورهای توسعه یافته بسیار شدیدتر از سایر کشورهاست. زیرا کشورهای در حال توسعه به سبب نرخ بیشتر رشد جمعیت به رشد اقتصادی بیشتری نسبت به کشورهای توسعه یافته نیازمند هستند تا بتواند برای جمعیت خود شغل و درآمد ایجاد کنند. لذا افول رشد اقتصادی برای این کشورها در مقایسه با با کشورهای توسعه یافته پیامدهای بسیار وخیم تری را در پی خواهد داشت.
همچنین ارزیابی صندوق بین‌المللی پول نشان می دهد بحران کرونا سبب شده است کشورهای در حال رشد بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی موجود در آن کشورها را از دست بدهند.
به عنوان مثال، برزیل و آفریقای جنوبی جزو کشورهای در حال توسعه هستند که به سبب شیوع ویروس کرونا متحمل خسارات فراوانی شده اند و رشد اقتصادی این کشور با افت شدیدی روبرو شده است.
گزارش‌ها همچنین از وضعیت اسفناک اقتصادی در کشورهای فقیر آسیای جنوبی، آمریکای جنوبی و آفریقا حکایت دارد.
تشدید رکود اقتصادی در کشورهای در حال رشد سبب شده است کارشنان اقتصادی در صندوق بین‌المللی پول در خصوص احتمال ورشکستگی گسترده شرکت‌ها در کشورهای در حال رشد هشدار دهند.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=6822
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما