۱۳۹۹-۰۴-۲۴ - ۹:۴۵

عامل اصلی گرانی محصولات دخانی چیست؟

رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی اظهار داشت: به واسطه تحریم‌ها در حوزه حمل و نقل، ما نمی‌توانیم مواد اولیه را به صورت مستقیم در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهیم و شرکت‌ها عملاً کالا را به کشور دیگر مانند ترکیه منتقل و از آنجا با تغییر کانتینرها به داخل کشور انتقال می‌دهند که این باعث می‌شود هم هزینه واحدهای تولیدی بعضاً تا ۱۰ برابر افزایش و هم زمان رسیدن مواد اولیه به دست تولید کننده طولانی‌تر شود.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛محمدرضا تاجدار در مورد افزایش قیمت سیگار در هفته‌های اخیر گفت: به دلیل عدم تخصیص ارز به واحدهای تولیدی بسیاری از ۱۵ شرکت فعال این صنعت نتوانسته‌اند مواد اولیه خود را از گمرک ترخیص کنند و این باعث شده تا تولید روند معمولی نداشته باشد. از همین روی این شرکت‌ها با نزدیک به ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند، این عدم تناسب در عرضه و تقاضا کالای داخلی باعث افزایش قیمت در خرده فروشی شده و شرایط برای افزایش قاچاق مهیا شده است.

وی ادامه داد: البته باید توجه داشت که به دلیل شیوع کرونا و بسته شدن بسیاری از مرزهایی که عمده قاچاق از طریق آنها صورت می‌گرفت این پدیده نسبت به شرایط عادی کاهش پیدا کرده است. در نتیجه عدم تخصیص ارز برای واحدهای تولیدی و همچنین کاهش قاچاق باعث شده تا کنترل بازار از دست تولیدکننده خارج و قیمت‌ها به صورت نجومی افزایش یابد.

تاجدار با انتقاد از عدم تخصیص ارز بر واردات مواد اولیه صنعت دخانی گفت: در حال حاضر تخصیص ارز از گروه نیمایی خارج و در بخش ارز اشخاص قرار گرفته است و تقریباً سه ماه است که هیچ‌یک از درخواست‌های واحدهای تولیدی برای تخصیص ارز اجابت نمی‌شود که این باعث کاهش تولیدات شده است. در حال حاضر تقریبا ۷۰ درصد مواد اولیه این صنعت مانند توتون و کاغذ فیلتر وارداتی است که بیشتر آن نیز کشورهای اروپایی تهیه می‌شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی تصریح کرد: وقتی ما در وزارت صمت ثبت سفارش می‌کنیم، مجاز به ترخیص کالا هستیم که قبلاً نیز همین طور بود اما در ۳ ماه اخیر تایید این ثبت سفارش‌ها در بانک مرکزی با تاخیر و یا اصلا انجام نمی شود. باید توجه داشت که به واسطه تحریم‌ها در حوزه حمل و نقل ما نمی‌توانیم مواد اولیه را به صورت مستقیم در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهیم و شرکت‌ها عملاً کالا را به کشور دیگر مانند ترکیه منتقل و از آنجا با تغییر کانتینرها به داخل کشور انتقال می‌دهند که این باعث می‌شود هم هزینه واحدهای تولیدی بعضاً تا ۱۰ برابر افزایش و هم زمان رسیدن مواد اولیه به دست تولید کننده طولانی‌تر شود.

وی ادامه داد: وقتی مواد اولیه با همین تصور پس از ثبت سفارش، حمل و به گمرک منتقل شده است و بانک مرکزی گواهی ثبت آماری را صادر نمی‌کند امکان ترخیص برای این کالا وجود ندارد که در شرایط آب و هوایی بنادر جنوب، بسیاری از این مواد کیفیت خود را از دست می‌دهند که این یک معضل بزرگ برای واحدهای تولیدی است.

تاجدار در مورد افزایش استفاده از توتون داخلی جهت حمایت از کشاورزان گفت: سیگار یک خرمن است که شاید از ۳۰ نوع گوناگونی توتون تشکیل شده باشد تا ذائقه مصرف کننده را به صورت ثابت حفظ کند. هیچ کشوری در دنیا تنها از توتون‌های خود استفاده نمی‌کند و از سایر کشورها خریداری کرده، آنها را ترکیب و خرمن مورد نیاز را تشکیل می‌دهد. بنابراین در حوزه دخانیات بیشترین صادرات ما توتون خام است که در اختیار شرکت‌های خاص جهت عمل‌آوری قرار می‌گیرد تا بر اساس ذائقه تعریف شده، تولید و در اختیار شرکت‌ها قرار بگیرد.

 

منبع: ایلنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=6530
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما