۱۳۹۹-۰۴-۲۴ - ۹:۱۳
خبر رئیس مرکز ملی فرش ایران برای قالیبافان؛

تا دو ماه آینده اکثر بافندگان فرش بیمه می‌شوند

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: از میان یک میلیون و ۲۰۰ هزار بافنده فرش، تنها ۲۲۰ هزار نفر دارای بیمه هستند.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛فرناز رافع در جمع خبرنگاران با اشاره به تمهیدات لازم برای مقابله با انجام تقلب در فرش دستباف اظهار داشت: در شبیه‌سازی نقشه‌های فرش ماشینی و دستباف واقعا کاری نمی‌توان انجام داد، چون در بازار فرش مورد استفاده  فرش ماشینی قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: در استفاده از نوع ابریشم و انجام تقلب به دنبال تصویب قانونی در حمایت از هنرمندان و صنعتگران هستیم، در این باره ماده تخلف آئین نامه به کمک میراث گردشگری نهاد ریاست جمهوری تدوین شده و مورد پیگرد قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در این آئین نامه استانداردها و مصادیق مشخص می شود تا از تقلب در فرش دستباف جلوگیری شود، بافندگان فرش ماشینی ملزم هستند نشان‌های فرش ماشینی را در کنار فرش بافته شود و لوگو را مشخص کنند، هر چند این کار نیز نظر ما را تامین نمی‌کند و تا وقتی به صورت قانون نشود این تخلفات تداوم دارد.

 

رافع بیان کرد:تقلب در تولید فرش، صدمه به میراث کهن و هنرمندان است و تا نظارتی نباشد، صنعت فرش دچار لطمه می‌شود، امیدواریم امسال این قانون اجرایی شود.

وی در مورد بیمه قالی‌بافان خاطرنشان کرد: با همراهی نهاد ریاست جمهوری و معاونت مناطق محروم و روستایی توانستیم حق قالی‌بافان‌ روستا و یا فعالان در کارگاه‌های شهری را طبق توافق‌نامه‌ای در قالب بیمه روستایی پوشش دهیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران عنوان کرد: شرایط بافت بسیار سخت است و تا دو ماه دیگر این قانون بیمه اجرایی می شود و جمعیت زیادی زیر پوشش قرار می‌گیرد، در حال حاضر از میان یک میلیون و ۲۰۰ هزار بافنده فرش، تنها ۲۲۰ هزار نفر دارای بیمه هستند.

وی گفت: حق بیمه گذار در بیمه روستایی از طریق توافق نامه با صندوق، به مدت یک سال بر عهده دولت است و قالی‌بافان می‌توانند از این موقعیت استفاده کنند، متاسفانه بودجه بیمه تامین اجتماعی تکمیل نشد و بسیاری در صف بیمه هستند اما می توانند از بیمه روستایی استفاده کنند، به خصوص اینکه به زودی جذابیت‌های بیمه روستایی نیز افزایش می یابد.

رافع در ادامه بیان کرد: کرونا، لطمه زیادی به واردات مواد اولیه و صادرات فرش زد و وضعیت صادرات فرش خوب نیست و میزان صادرات نسبت به سه ماه مشابه سال قبل کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: در مواد اولیه همچون ابریشم با موانعی مواجه هستیم و ۹۰ درصد این مواد وارداتی است و تولید فرش گران شده است، از طرفی با وجود لطمات ناشی از کرونا، صنعت فرش در کسی و کارهای آسیب دیده لحاظ نشد و تولیدکنندگان و صادرکنندگان لطمه دیدند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران اظهار داشت: فرش دستباف، میراث ارزشمندی است و هنرمندان با کیفیت بالایی به تولید می پردازند و نباید موانع به این صنعت لطمه وارد کند.

 

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=6528
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما