۱۳۹۹-۰۴-۲۴ - ۱۲:۴۶

برندگان و بازندگان بازار کالا در شش ماه گذشته

هر سال این موقع عملکرد بازارهای مواد خام مورد بررسی قرار می‌گیرد اما امسال از رقابت خبری نبود و فلزات ارزشمند بزرگترین برندگان شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ بودند.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛ طلا که قیمت هر اونس آن از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون رشد بیش از ۱۷ درصدی داشته، در رتبه نخست قرار گرفت و پس از آن نقره با حدود دو درصد رشد قیمت و پالادیم تقریبا با قیمت ثابت ایستادند.

پلاتین که در تولید کاتالیزورهای خودرو مورد استفاده قرار می گیرد با فاصله قابل توجهی پس از این سه فلز ارزشمند قرار گرفت زیرا فروش جهانی خودرو در نتیجه وضع مقررات قرنطینه در شش ماه گذشته به شدت کاهش پیدا کرده است.

با این حال اوضاع ممکن است تغییر کند؛ تولیدکنندگان خودرو در چین که دومین بازار بزرگ خودروی جهانی است، روز جمعه اعلام کردند که فروش سه ماهه دوم بیش از ۱۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد کرده است. در واقع فروش ژوئن در چین به رکورد بالای جدیدی صعود کرد و ۲.۳ میلیون خودرو فروخته شد.

طلا هفته گذشته برای پنجمین هفته متوالی رشد هفتگی داشت و با تقاضای سرمایه گذاران برای خرید دارایی امن، سه شنبه هفته گذشته برای نخستین بار از سال ۲۰۱۱ به بالای مرز ۱۸۰۰ دلار صعود کرد و روز چهارشنبه تا مرز ۱۸۲۸ دلار پیش رفت که بالاترین قیمت در ۹ سال اخیر بود اما با سودگیری معامله گران روبرو شد و به عقب نشینی تن داد اما اکثر تحلیلگران مسیر حرکت طلا را صعودی پیش بینی می کنند.

بسیاری اکنون رکورد بالای قیمت طلا در ۱۲ ماه آینده را پیش بینی می کنند و گلدمن ساکس با اشاره به احیای اقتصادی متزلزل، قیمت هر اونس طلا را ۲۰۰۰ دلار پیش بینی کرده است. تحلیلگران این بانک وال استریت هفته گذشته در یادداشتی برای سرمایه گذاران نوشتند:  مس، نقره و فولاد بخرید و خریدار طلا بمانید.

سهام طلا و صندوق‌های ETF طلا در طول روند صعودی قیمت طلا شاهد موج ورود سرمایه بوده‌اند و شرکت‌های معدنکاری طلا شاهد رشد ۱۴۵ درصدی ارزش سهام خود در ۱۲ ماه گذشته بوده اند.

در این بین مجموع ذخایر طلا در صندوق‌های ETF طلای جهان در نهم ژوییه به رکورد ۱۰۴.۳ میلیون اونس رسید که معادل بیش از ۲۹۵۶ تن طلا است. برای این پی بردن به این که رقم مذکور تا چه حد عظیم است کافیست بدانیم که این میزان طلا بالاتر از ذخایر هر کشوری در جهان بجز آمریکا (۸۱۳۳.۵ تن) و آلمان (۳۳۶۳.۶ تن) است.

بدترین عملکرد به نام انرژی زده شد

انرژی بدترین عملکرد بخش اس اند پی ۵۰۰ را در نیمه اول سال ۲۰۲۰ داشت و حداکثر ۳۵.۳ درصد سقوط کرد که بالاتر از پیش بینی افت ۳۴.۹ درصدی از سوی بانک‌های وال استریت بود. گاز طبیعی، زغال سنگ و نفت همگی در شش ماه نخست سال میلادی جاری که محدودیت‌های سفر اعمال شد و چشم انداز تقاضا رو به وخامت گذاشت، بیش از ۲۰ درصد سقوط کردند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، مانند سایر بخش‌های آسیب دیده شامل ایرلاین‌ها، وضعیت جاری بخش انرژی ممکن است به منزله فرصت خوبی برای خرید بزرگ باشد.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=6545
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما