۱۳۹۹-۰۴-۲۲ - ۱۳:۴۱
رئیس کانون علم و فن صنعت زنبورداری:

صادرات عسل صفر شد

رئیس کانون علم و فن صنعت زنبورداری کشور اظهار داشت: در حال حاضر مازاد تولید داریم اما چون استاندارد عسل در کشور ما اجباری نیست هیچ کشوری تمایل به خرید آن نیست به طوری که در حال حاضر صادرات عسل صفر شده است. حتی کشور عراق که بازار خوبی برای ما محسوب می‌شد از بهمن ماه سال گذشته واردات عسل از ایران را ممنوع کرده است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛عفت رئیسی سرحدی  در مورد وضعیت صنعت زنبورداری کشور گفت: این صنعت در سال‌های اخیر رشد خوبی داشت و به ویژه بسیاری از فارغ‌التحصیلان به علت بیکاری، جذب این صنعت شده‌اند. هم‌اکنون ۱۱۰ هزار زنبوردار حرفه‌ای و بیش از ۸.۵ میلیون کندو داریم. مسئله‌ای که در این صنعت غافل مانده این است که این صنعت را تنها برای تولید عسل می‌شناسند در حالی که حرفه تاثیرگذار در صنعت کشاورزی و گرده‌افشانی است که موجب ازدیاد محصولات می‌شود.

وی افزود:  پرورش زنبور عسل باعث افزایش کیفی وکمی محصولات کشاورزی است که در کشورهای دیگر به زنبورداران، کندویی ۱۵۰ دلار تا ۲۰۰ دلار بابت یک دوره گرده افشانی می‌دهند که در کشور ما  متاسفانه بابت ورود کلنی‌های زنبور عسل در روستاها، شوراهای روستا مبالغی را از زنبوردار می‌گیرند و این یک کار ناپسند است.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما، فارغ از رویکردهای سیاسی نوعی نگاه زیربخشی به این صنعت وجود دارد که همیشه آن را زیرمجموعه بخش دام و طیور می‌داند و به همین جهت سیاست مدونی برای رشد رفاه اجتماعی و معیشتی فعالان این صنعت در نظر گرفته نمی‌شود. این موضوع باعث شده تا صنعت زنبورداری در حاشیه باشد. البته در سال‌های اخیر دفتر زنبورداری در معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده که آن نیز کارکرد لازم را ندارد به طوری که زیان زنبورداران را در دو یا سه سال اخیر در عدم تخصیص ارز مورد نیاز برای واردات دارو، موضوع بیمه اجتماعی و گرانی نهاده‌های زنبورداری نتوانستند جبران کنند.

رئیس کانون علم و فن صنعت زنبورداری کشور در مورد قیمت عسل گفت: باید توجه داشت که این موضوع تحت تاثیر متغیرهای زیادی مانند محل تولید آن که کوه باشد یا دشت و عدم استاندارد عسل و سایر است. به نوعی نبودِ موضوع استاندارد عسل باعث قیمت‌گذاری سلیقه‌ای در این صنعت شده است در حالی که نباید با سلامت مردم اینگونه رفتار شود هرچند که قرار بود مراحل اجباری استاندارد عسل در شورای عالی استاندارد مطرح شود که به دلیل شیوع کرونا هنوز این کار صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: نبودِ استاندارد عسل باعث شده تا بیشتر کارخانجات به دنبال عسل درجه ۳ باشند که این باعث می‌شود تا تولیدکنندگانی که محصول آنها حاصل شهد طبیعی است مجبور به انبارداری این محصول شوند و به نوعی با عدم فروش محصولات مرغوب روبه‌رو هستیم.

رئیسی تصریح کرد: هم‌اکنون قیمت عسل طبیعی فله‌ای ۴۵ تا ۶۰ هزار تومان است که با ۴۰ یا ۵۰ درصد هزینه اضافی به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

وی در مورد صادرات عسل گفت: در حال حاضر مازاد تولید داریم اما چون استاندارد عسل در کشور ما اجباری نیست هیچ کشوری تمایل به خرید آن نیست به طوری که در حال حاضر صادرات عسل صفر شده است. حتی کشور عراق که بازار خوبی برای ما محسوب می‌شد از بهمن ماه سال گذشته واردات عسل از ایران را ممنوع کرده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر بیماری کرونا این صنعت را متاثر کرده است به طوری که امسال با چالش جدی در جذب کارگر زنبورداری داریم چون خانواده آنها اجازه فعالیت و انتقال به محل دیگر را نمی‌دهند. همچنین گرانی سوخت موجب شده تا هزینه‌های این صنعت روزافزون باشد.

 

منبع: ایلنا

برچسب‌ها:

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=6445
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما