۱۳۹۹-۰۳-۲۹ - ۸:۱۱

چه کالاهایی قاچاق گمرکی هستند ؟

بر اساس قانون واردات کالاهای غیرمجاز و انجام برخی اقدامات غیرقانونی قاچاق به حساب می‌آیند.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛بر اساس ماده ۱۱۳ قانون امور گمرکی موارد مختلفی جز قاچاق گمرکی محسوب می‌شوند.

کالایی که از مسیر غیرمجاز یا بدون انجام تشریفات گمرکی به قلمرو گمرکی وارد یا از آن خارج شود قاچاق محسوب می‌شود.

همچنین کالاهایی که بدون انجام تشریفات گمرکی یا از مسیرهای غیر‌مجاز وارد کشور شود و در داخل کشور کشف شود هم یکی دیگر از موارد قاچاق است.

مسیر غیرمجاز، مسیرهایی هستند که غیر ‌از موارد مندرج در تبصره(۱) ماده(۱۰۳) قانون آمده‌اند.

خارج نکردن وسایل نقلیه یا کالای ورود موقت، برای پردازش، عبور خارجی و مرجوعی ظرف مهلت مقرر از قلمرو گمرکی و عدم تحویل کالای عبور داخلی شخصی ظرف مهلت مقرر جز در مواردی که عدم خروج یا عدم تحویل به گمرک و یا ترخیص قطعی، عمدی نباشد.

البته ارائه اسناد خلاف واقع که دلالت بر خروج وسایل نقلیه و کالا از قلمرو گمرکی و یا تحویل آنها به گمرک داشته باشند نیز مشمول مقررات این بند است.

بیرون بردن کالای تجاری در اماکن گمرکی قاچاق است 

از جمله موارد دیگری که جز قاچاق به حساب می‌آیند بیرون بردن کالای تجاری از اماکن گمرکی بدون اظهار یا بدون پرداخت یا تأمین حقوق ورودی، خواه عمل در حین خروج از اماکن گمرکی یا بعد از خروج کشف شود.

البته هرگاه خارج‌کننده غیر ‌از صاحب کالا یا نماینده قانونی او باشد گمرک عین کالا و در صورت نبودن کالا بهای آن را از مرتکب می‌گیرد و پس از دریافت وجوه گمرکی مقرر، به صاحب کالا مسترد می‌کند و مرتکب طبق مقررات کیفری تعقیب می‌شود.

کالای عبور خارجی که تعویض و یا قسمتی از آن برداشته شود هم قاچاق به حساب می‌آید.

کالایی که ورود یا صدور آن ممنوع است تحت عنوان کالای مجاز یا مجاز مشروط و با نام دیگر اظهار شود هم یکی دیگر از مصادیق قاچاق به حساب می‌آید.

وجود کالای اضافی همراه کالای اظهارشده که در اسناد تسلیمی به گمرک ذکری از آن نشده است، مشروط بر اینکه کالای اضافی از نوع کالای اظهار شده نباشد کالایی قاچاق به حساب می‌آید.

یکی دیگر از موارد قاچاق کالا زمانی است که وسایل نقلیه و کالایی که صدور قطعی آن ممنوع یا مشروط است و به‌عنوان خروج موقت یا کران‌بری (کابوتاژ) اظهار شده باشد و ظرف مهلت مقرر به قلمرو گمرکی وارد نشود.

اگر کالای جایگزین شده ممنوع‌الصدور یا مشروط یا دارای ارزش کمتری که با کالای صادراتی که برای آن پروانه صادر شده است تعویض شود از جمله مصادیق قاچاق به حساب می‌آید.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=5462
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما