۱۳۹۹-۰۳-۲۰ - ۷:۴۷

ابلاغ بسته حمایت از صادرات صنایع دستی تا پایان خرداد

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به ارائه تسهیلات ارزان قیمت اشتغال‌زایی روستایی و عشایری به رشته‌های صنایع‌دستی روستایی، گفت: بسته حمایت از صادرات صنایع دستی تا پایان خرداد ابلاغ می‌شود.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛ جلسه بررسی مسائل مربوط به صنایع‌دستی ظهر دیروز به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شد.

 اسحاق جهانگیری در این جلسه اظهارداشت: صنایع‌دستی که با استفاده از فکر و خلاقیت فعالان این عرصه تولید و در نمایشگاه‌های داخلی و خارج از کشور عرضه می‌شود،‌ در حقیقت فرهنگ و تمدن اصیل کشورمان را در معرض نمایش و معرفی قرار می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه حفاظت از بخش صنایع‌دستی و حمایت از استادکاران این عرصه رسالتی مهم بر دوش دولت است، گفت: باید با ثبت جهانی آثار و حمایت از استادکاران صنایع‌دستی ایرانی، ضمن جلوگیری از سوء استفاده از صنایع‌دستی ایران، برای حفظ و پابرجا ماندن هنر ایرانی تلاش کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: متاسفانه در زمینه ثبت جهانی فرش ایرانی نتوانستیم به موقع عمل کنیم و امروز شاهد آن هستیم که فرش‌هایی از کشورهای دیگر با عنوان فرش ایرانی به معرض نمایش و فروش گذاشته می‌شوند.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه توجه به مالکیت معنوی و مالکیت فکری آثار هنری از وظایف اصلی حاکمیت است، تصریح کرد: باید با استفاده از راهکارهای حقوقی و قانونی زمینه را برای حفاظت و حراست از آثار هنرمندان و جلوگیری از سوء‌استفاده از این آثار فراهم کنیم.

وی با اشاره به مشکلات مطرح شده در جلسه مانند درخواست افزایش اعتبار از سوی وزارت میراث‌فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع‌دستی گفت: این وزارتخانه باید برنامه مدون و دقیقی برای توسعه فعالیت‌ها و افزایش اشتغال‌زایی ارائه دهد تا دولت بتواند در حد امکان،‌ اعتبار مورد نیاز این دستگاه اجرایی را در قالب بودجه سالانه تدارک ببیند.

جهانگیری با اشاره به تسهیلات ارزان قیمت اشتغال‌زایی روستایی و عشایری و امکان برخورداری رشته‌های صنایع‌دستی روستایی از این تسهیلات، گفت: این تسهیلات که با نرخ سود شش درصد تعیین شده می‌تواند بخش زیادی از نیازهای فعالان صنایع‌دستی در روستاها را مرتفع کند و اگر موانعی وجود داشته باشد نیز دولت تلاش خواهد کرد این موانع را برطرف کند.

وی همچنین با اشاره به درخواست‌های مطرح شده در جلسه برای حمایت از صادرکنندگان صنایع‌دستی،‌ افزود: در بسته حمایت از صادرات که تدوین شده، قرار است تا پایان خرداد نیز ابلاغ شود، اعتبارات مورد نیاز صادر‌کنندگان نظیر کمک به فعالان این عرصه برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی دیده شده که امیدوارم با پیگیری‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت ظرف دو هفته آینده ابلاغ شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به نیاز فعالان عرصه صنایع‌دستی به منابع ارزی و برخی مشکلات و موانع آن‌ها برای بازگرداندن ارز حاصل از فروش محصولات در مقطع تعیین شده از سوی بانک مرکزی،‌ از وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درخواست کرد، جلسه‌ای را با رئیس کل بانک مرکزی در این خصوص برگزار و راهکارهای لازم را برای حل مشکلات صادرکنندگان صنایع‌دستی و نحوه بازگشت ارز حاصل از فروش محصولات این بخش را مورد بررسی قرار دهند.

وی برنامه‌ریزی‌های دولت برای کمک به کسانی که به دلیل شیوع کرونا بیکار شده‌اند را یادآور شد و افزود: در جلسه ستاد اقتصادی دولت اعتباراتی برای کمک به صندوق بیکاری در نظر گرفته شده و قرار است سازمان برنامه‌و‌بودجه دستورالعمل پرداخت این اعتبارات را به گونه‌ای تدوین کند تا کسانی که شغل خود را در مقطع شیوع کرونا از دست داده‌اند نیز بتوانند از این اعتبارات بهره مند شوند.

 جهانگیری با اشاره به دغدغه برخی فعالان عرصه صنایع‌دستی و کارآفرینان این حوزه مبنی بر نبود مکانی مناسب برای عرضه محصولات،‌ گفت: «وزارت میراث‌فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع‌دستی با شهرداران شهرهای مختلف به ویژه شهرهای بزرگ در این خصوص رایزنی و مذاکره کند تا اماکن مناسبی را در محل‌های پرجمعیت شهر به‌عنوان نمایشگاه‌های دائمی عرضه محصولات صنایع‌دستی اختصاص دهند.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین در خصوص دغدغه دیگر فعالان عرصه صنایع‌دستی مبنی بر نداشتن بیمه،‌ از مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی خواست جلسه‌ای را در این خصوص با نماینده وزارت میراث‌فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع‌دستی و معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور برگزار کند و راهکارهای لازم را برای تحت پوشش قرار دادن فعالان عرصه صنایع‌دستی پیدا و اجرا کنند.

وی با اشاره به تصمیم اتخاذ شده در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مبنی بر معافیت واردات طلا،‌ نقره و برخی فلزات گران‌بها از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و تعرفه‌ها گفت: این تصمیم با این هدف اتخاذ شد که با معافیت واردات این گونه فلزات گران‌بها از پرداخت مالیات، زمینه فرآوری و استفاده از این فلزات در محصولات صنایع‌دستی کشور فراهم شود.

جهانگیری همچنین با تأکید بر اینکه صنایع بزرگ و دستگاه‌های دولتی باید برای تأمین نیازهای خود نظیر هدایا،‌ از صنایع دستی ایرانی استفاده کنند،‌ افزود: با وجود تنوع فراوان در محصولات صنایع‌دستی ایران، دستگاه‌های اجرایی و صنایع بزرگ نظیر خودروسازان باید متناسب با بودجه‌ای که می‌خواهند در نظر بگیرند، از محصولات صنایع‌دستی ایرانی استفاده کنند.

صنایع دستی نقش مؤثری در‌ جهش تولید و فقرزدایی ایفا می‌کند

علی اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه باید از صنایع‌دستی و فعالان این عرصه به عنوان کسب‌و کارهای خرد حمایت کنیم، گفت: نیاز امروز اقتصاد کشور به کسب‌و کارهای خرد است ضمن آنکه توسعه این گونه کسب‌و‌کارها، نقش مؤثری در ایجاد فرصت‌های شغلی،‌ جهش تولید و فقرزدایی ایفا خواهد کرد.

صنایع‌دستی مثال عینی اقتصاد مقاومتی است

پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی در این جلسه گزارشی از ساختار تشکیلاتی صنایع‌دستی کشور در گذر زمان ارائه کرد و گفت: صنایع‌دستی مثال عینی اقتصاد مقاومتی است که با ارزش افزوده بالا و اشتغال‌زایی فراوان همراه است.

وی با بیان اینکه ایران با برخورداری از ۲۹۵ رشته فعال صنایع‌دستی در جایگاه سومین کشور از نظر تنوع در دنیا محسوب می‌شود، افزود: «در حال حاضر بیش از دو میلیون نفر به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم در حوزه صنایع‌دستی در کشور فعالیت دارند و ۷۵ درصد از تولیدکنندگان صنایع‌دستی را زنان تشکیل می‌دهند.

محمودیان صادرات محصولات صنایع‌دستی در ۱۱ ماهه سال ۹۸ را ۲۳۷ میلیون دلار اعلام کرد و به ارائه گزارشی از برنامه‌های در دست اقدام این معاونت برای سال جهش تولید و توسعه کسب و کارهای حوزه صنایع‌دستی پرداخت.

در ادامه این جلسه تعدادی از تولید کنندگان و فروشندگان صنایع دستی و کارآفرینان این حوزه به بیان دغدغه‌ها و مشکلات پیش روی خود پرداختند و نیازها و مطالبات خود را مطرح کردند که برخورداری از بیمه، تأمین ارز برای صادرات، کمک برای شرکت در نمایشگاه‌های خارجی،‌ معافیت مالیاتی و برخورداری از محل دائمی برای فروش محصولات از جمله مطالبات مطرح شده از سوی آن‌ها بود.

اعلام آمادگی سازمان تأمین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی کشور برای حمایت از فعالان صنایع‌دستی

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی و رئیس سازمان امور مالیاتی کشور نیز در این جلسه از آمادگی خود برای حمایت از بخش صنایع‌دستی و تلاش برای رفع مشکلات فعالان این عرصه نظیر حل مشکل بیمه و مسائل مرتبط با مالیات خبر دادند.

در این جلسه که معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده و نمایندگان برخی دستگاه‌های اجرایی مرتبط نیز حضور داشتند، چالش‌ها و دغدغه‌های مطرح شده از سوی فعالان عرصه صنایع‌دستی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد مصوبات و تصمیمات این جلسه در کارگروهی با محوریت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و با عضویت نمایندگان بانک مرکزی، سازمان برنامه‌و‌بودجه و دیگر دستگاه‌های مرتبط مورد بررسی قرار گیرد و نتایج آن اعلام شود.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=5123
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما