۱۳۹۹-۰۲-۲۶ - ۹:۲۶

احتمال اتمام سلطه دولت بر خرید تضمینی گندم

نایب رییس بنیاد توانمندسازی گندم کاران گفت: دولت با تغییر اندازه الک گندم، زمینه‌های دلال بازی در خرید گندم را ایجاد کرده است و با این وجود تا چند سال آینده خرید گندم از چرخه دولت خارج می‌شود.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛علیقلی ایمانی در خصوص آخرین وضعیت برداشت و خرید تضمینی گندم اظهار کرد: خرید تضمینی گندم در نوبت کشت امسال تاکنون به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسیده و سطح زیادی از مطالبات پرداخت شده است.

وی افزود: گندم کاران از وضعیت پرداختی‌های دولت رضایت مندی کامل دارند و دولت در تلاش است تا پایان نوبت برداشت امسال، روند پرداخت مطالبات به همین شکل ادامه داشته باشد.
نایب رییس بنیاد توانمندسازی گندم کاران بیان کرد: استان خوزستان با برداشت ۸۰۰ هزار تن گندم، رکورد دار بیشترین برداشت و فروش این محصول در تمام استان‌های کشور است.
ایمانی ادامه داد: شرایط آب و هوایی نیز در استان‌هایی که هم اکنون برداشت در آن‌ها انجام می‌گیرد بسیار مساعد است و تاکنون هیچ مشکلی گریبان گیر گندم کاران نشده است.
وی خاطر نشان کرد: هم اکنون تنها مشکلی که گندم کاران با آن مواجه اند، تغییر اندازه الک‌های گندم و تطبیق دادن آن با استاندارد‌های اروپایی است.
نایب رییس بنیاد توانمندسازی گندم کاران مطرح کرد: هیچ کدام از مراحل کاشت، داشت و برداشت گندم در کشور مطابق با استاندارد‌های اروپایی نیست پس با این وجود الک گندم طبق این استاندارد‌ها موجب می‌شود تا کیفیت گندم‌های دیمی کاهش پیدا کند.
ایمانی عنوان کرد: با کاهش کیفیت گندم، دولت بهای کمتری به گندم کاران پرداخت می‌کند که این موضوع به یک معضل در صنعت گندم کشور تبدیل شده است.
وی گفت: دولت با پرداخت بهای کمتر به گندم کاران، زمینه بروز دلال بازی را در خصوص فروش گندم فراهم کرده است به طوری که گندم کاران به فروش گندم خود به متقاضیان خصوصی می‌پردازند.
نایب رییس بنیاد توانمندسازی گندم کاران افزود: با ادامه این روند، گندم از چرخه خرید دولت خارج می‌شود و با مشکلات بزرگی در بخش کشاورزی مواجه خواهیم شد.
ایمانی بیان کرد: هم اکنون چند سال متوالی است که با خودکفایی گندم در کشور مواجه هستیم و در صورتی که دولت این مشکلات گندم کاران را رفع نکند، روند خودکفایی قطع خواهد شد.
منبع: میزان
لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=4314
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما