۱۳۹۹-۰۲-۲۵ - ۸:۴۲
برای توسعه همکاری‌های گمرکی و تجاری صورت گرفت؛

موافقت گمرک ارمنستان با پیشنهادهای ایران

رؤسای کل گمرکات ایران و ارمنستان درخصوص تسهیل مبادلات تجاری و تردد محموله‌های ترانزیتی بین دو کشور اعلام آمادگی کردند.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک ایران در دیدار با “داوید آنانیان” رئیس کمیته درآمدی جمهوری ارمنستان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، پیشنهادهایی را به منظور رفع مشکلات موجود و بهبود فعالیت‌های گمرکی به‌خصوص در مرز مشترک دو کشور ارائه کرد که به طور کامل مورد پذیرش طرف ارمنستانی قرار گرفت.

مهدی میراشرفی در این دیدار مجازی با اشاره به تأثیر شیوع کرونا بر مناسبات تجاری کشورهای منطقه، ابراز امیدواری کرد که با اتمام این بیماری، سطح تجارت و همکاری‌های گمرکی دو طرف به شرایط قبلی بازگردد.

وی افزود: ما با همفکری و همکاری یکدیگر می‌توانیم مشکلات را به حداقل برسانیم و از آنجا که سیاست راهبردی کشور ما نگاه به سوی همسایگان است، تلاش می‌کنیم تا سطح مبادلات تجاری خود را با کشورهای همجوار افزایش دهیم.

میراشرفی با اشاره به اینکه میزان فعلی مبادلات تجاری ایران و ارمنستان در حد و اندازه دلخواه نیست، اظهارداشت: در صورت بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و امکانات طرفین، می‌توان سطح مبادلات را به نحو مطلوب افزایش داد.

رئیس کل گمرک ایران در ادامه به همکاری  خوب ارمنستان درخصوص ارسال محموله‌های مقابله با کرونا به ایران تشکر کرد و گفت: اولین محموله تست کرونا از ایران به آلمان صادر شده است.

رئیس کل گمرک کشورمان با اشاره به ظرفیت محدود تخلیه و بارگیری در گمرک مغری ارمنستان که در مجاورت گمرک مرزی نوردوز در استان آذربایجان شرقی قرار دارد، خطاب به همتای ارمنی خود گفت: به دلیل اینکه محل تخلیه و بارگیری در مرز نوردوز از گمرک مغری وسیع‌تر و دارای امکاناتی چون جرثقیل و لیفتراک است، طبیعتاً گنجایش و ظرفیت بیشتری در این مورد وجود دارد که در صورت موافقت شما (طرف ارمنستانی) روزانه ۲۰۰ دستگاه کامیون می‌توانند محموله‌های خود را در نوردوز تخلیه و بارگیری کنند که قبل از شروع کرونا روزانه ۸۰ کامیون این کار را انجام می‌دادند.

وی افزود: از آنجا که همه کامیون‌های صادراتی به مقصد ارمنستان در مرز تخلیه و بارگیری نمی‌شوند و تعدادی از آنها از ابتدای مرز ایران تا شهر ایروان توسط پلیس مشایعت می‌شوند و به علت وجود کرونا  اجازه توقف جهت خواندن نماز و خوردن غذا و استراحت در طول مسیر به رانندگان داده نمی‌شود، لازم است مکان مشخصی در کشور ارمنستان برای آنها در نظر گرفته شود.

رئیس کل گمرک ایران اظهارداشت: در حال حاضر تعداد کامیون که توسط پلیس ارمنستان در مسیر مرز تا ایروان مشایعت می‌شوند روزانه ۵۰ دستگاه است که ما خواهان افزایش تعداد آنها به ۷۵ دستگاه در روز هستیم.

میراشرفی همچنین با اشاره به اهمیت هماهنگی ساعت کاری گمرکات مرزی نوردوز و مغری تأکید کرد: درخواست ما این است که فعالیت کاری و شیفتی گمرکات مرزی با یکدیگر هماهنگ باشد و بدون اطلاع طرف مقابل این برنامه کاری تغییر نکنند.

بر پایه این گزارش “داوید آنانیان” رئیس کمیته درآمدی جمهوری ارمنستان نیز با ابراز خرسندی از توسعه همکاری‌های گمرکی و علاقه‌مندی کشورش به رفع مشکلات و بهبود روابط تجاری با ایران گفت: امیدواریم هر چه زودتر موضوع کرونا پایان یابد تا بتوانیم از نزدیک دیدار کنیم.

وی با تأیید اظهارات رئیس کل گمرک کشورمان اظهارداشت: افزایش حجم صادرات تجاری با ایران برای ما اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل با پیشنهادهای شما درخصوص ارائه تسهیلات در مرز نوردوز که دارای امکانات فنی زیادی است موافق هستیم و این موضوع را از طریق وزارت خارجه اعلام کردیم.

داوید آنانیان با اشاره به اینکه هدف گمرک ارمنستان توسعه گمرک مغری است، گفت: حتی با وجود بیماری کرونا، این مرز در حال توسعه بوده و رویکرد ما همانطور که اشاره شد، توسعه تجارت با ایران است.

رئیس کمیته در آمدی جمهوری ارمنستان با پیشنهاد رئیس کل گمرک ایران مبنی بر تخلیه و بارگیری محموله ها در گمرک نوردوز به جای گمرک مغری موافقت و اعلام کرد: به زودی مقدمات انجام این کار را فراهم خواهم کرد.

وی همچنین ضمن موافقت با پیشنهاد گمرک ایران مبنی بر اختصاص مکان‌های خاص برای استراحت رانندگان کامیون‌های ایرانی گفت: در این زمینه با مسئولان مربوط گفت‌وگو خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت گمرک مغری ارمنستان ۲۴ ساعته است، افزود: تعداد کارکنان این گمرک را افزایش خواهیم داد تا بتوانیم با سرعت بیشتری در تمام ساعات کاری خدمات ارائه کنیم.

آنانیان اظهار داشت: از آنجا که بخشی از امور گمرکی مربوط به محموله‌های ترانزیتی در مرز مغری و بقیه در ایروان انجام می‌شود ما قصد داریم با افزایش اختیارات مدیران گمرک مرزی شرایطی را فراهم کنیم که تصمیمات را در همان محل اتخاذ نمایند.

وی گفت: گمرک ارمنستان آمادگی تبادل الکترونیکی اطلاعات براساس توافق انجام شده در آوریل ۲۰۱۹ را دارد.

آنانیان همچنین درخصوص ایجاد دروازه مشترک مرزی با کشورمان در قالب موافقت‌نامه اوراسیا اعلام آمادگی کرد و خواستار ادامه گفت‌وگو طرفین به صورت ویدئو کنفرانس جهت رفع مشکلات موجود شد.

 

منبع: ایلنا

برچسب‌ها:

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=4299
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما