۱۳۹۹-۰۲-۲۴ - ۹:۵۳

درباره تجارت محصولات کشاورزی لحظه‌ای فکر می‌کنیم

عضو شورای ملی زعفران گفت: تا ۱۰ سال آینده تولید زعفران از ۴۰۰ تن به ۸۰۰ تن افزایش می‌یابد و در عین حال بازار مصرف آن با ورود کشورها جدید تولیدکننده و توسعه کشت این محصول در جهان، کوچک‌تر می‌شود.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛علی حسینی با تاکید بر اینکه درباره تجارت محصولات کشاورزی لحظه‌ای فکر و تصمیم گرفته می‌شود، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود تا ۱۰ سال آینده میزان تولید زعفران در کشور ما به دو برابر افزایش یابد در حالی که هر روز بازار جهانی این محصول برای ما با ورود کشورها تولیدکننده جدید و توسعه کشت این محصول در جهان، کوچک‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: تولید زعفران در سال زراعی جاری ۴۰۰ تن بود که پیش بینی می‌شود با توجه به روند افزایش سطح کشت در کشور، میزان آن تا ۱۰ سال آینده به ۸۰۰ تن برسد.

حسینی با یادآوری اینکه در حال حاضر کشور ما بزرگترین تولید کننده زعفران دنیا است، افزود: با این شرایط انتظار می‌رود ما اصلی‌ترین بازیگر بازار جهانی زعفران باشیم، اما واقعیت این است که به دلیل اینکه درباره تجارت محصولات کشاورزی لحظه‌ای فکر می‌کنیم و تصمیم می‌گیریم بازار در دست ما نیست.

وی اضافه کرد: زعفران ما علاوه بر مشکل در مدیریت بازار جهانی، از نبود زیر ساخت‌های لازم برای ایجاد ارزش افزوده رنج می‌برد.

به گفته حسینی؛ اگر برای رفع این دو مشکل فکری نشود افزایش دو برابری تولید زعفران در کشور می تواند  همچون عاملی مخرب برای این محصول ارزشمند عمل کند.

وی تصریح کرد: به دلیل مزیت های فراوان زعفران کشت این محصول در حال توسعه در کشورهای مختلف جهان است که خود تهدیدی دیگر برای بقای تولید و بازار زعفران کشور ما محسوب شود.

حسینی ایجاد ارز افزاده با تولید محصولات فرآوری حاصل از زغفران به جای صادرات فله‌ای را راهکاری عنوان کرد که می‌تواند افزایش دو برابری تولید زعفران در کشور را از تهدید به فرصت تبدیل کند.

وی یکی از تصمیمات لحظه‌ای درباره زعفران را ورود دولت به خرید حمایتی این محصول دانست که اکنون کشور را با ۷۰ تن زعفران مانده در انبارها از سال گذشته مواجه کرده است.

حسینی مدعی شد دولت با گذشته ۶ ماه از خرید زعفران سال گذشته هنوز مطالبات برخی کشاورزان را پرداخت نکرده است.

وی افزود: علاوه بر عدم پرداخت مطالبات کشاورزان، ورود دولت به خرید زعفران پیامد منفی کاهش قیمت این محصول نسبت به سال گذشته را نیز به همراه داشته است، ضمن اینکه محصولات مانده در انبارها کیفیت خود را از دست داده و همراه با سقوط قیمت مشتری کمتری برای آن وجود دارد.

 

منبع: ایلنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=4258
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما