۱۳۹۹-۰۲-۲۳ - ۱۰:۱۵

اولویت اول ما در عراق باید اقتصاد باشد

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تلاش ترکیه برای تصاحب بازارهای عراق گفت: اولویت اول ما در عراق باید اقتصاد باشد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛علی شریعتی در مورد وضعیت ایران در بازار عراق گفت: عراق طی ماه‌های اخیر درگیر تظاهرات و آشوب‌های گسترده بود هرچند کلید واژه این اعتراضات مبارزه با فساد اداری، دولتمردان فاسد و رفع مشکل بیکاری جوانان معترض بود اما در این بین کمپین‌هایی هم علیه کالاهای ترکیه‌ای و در سطح وسیع‌تر علیه کالاهای ایرانی در حوزه تجاری و از طرف مقابل در حوزه امنیتی و نظامی ایجاد شد.

وی ادامه داد: همچنین تهدید حشد الشعبی در برخی شهرها نشان از برنامه‌ریزی هدفمند و مصرف میلیون‌ها دلار بودجه برای هدایت این اعتراضات برای تحقق این اهداف دارد.

شریعتی گفت: پیش بینی وضعیت عراق بواسطه حضور مذاهب و اقوام مختلف پیچیده است؛ از نزدیکی شیعیان به ایران و نمایش افتخارآمیز وحدت پیاده‌روی اربعین حسینی تا حمایت سعودی از اهل سنت و جذابیت آمریکا برای قشر جوان و حتی حمایت ترکیه از معدود ترکمانان موجود در عراق همه دال بر پیچیدگی مدل رقابتی در عراق دارد.

وی تاکید کرد: هرچند مصطفی کاظمی به عنوان یک چهره امنیتی و خیر الموجودین گزینه‌ها از حیث مقبولیت در بین قدرت‌های موجود در عراق، دولت تشکیل داد اما تا تشکیل یک حکومت مقتدر جمعی فاصله زیادی است زیرا امریکا در صدد ایالتی نمودن و تجزیه عراق به ۵ ایالت است، راهی که آمریکا را برای رسیدن به اهدافش کمک می‌کند.

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به صادرات ایران به عراق گفت: بازار عراق نقش استراتژیک در برنامه صادراتی اقتصادی ایران را دارد زیرا ایران بزرگترین سهم در کالاهای صادراتی مصرفی به مقصد عراق را دارد و در سال ۹۸ با اختلاف ۵۰۰ میلیون دلار جایگاه دوم شرکای تجاری صادراتی ایران را داشت. تحقق ۸ میلیارد و نهصد و نود میلیون دلار صادرات دلیل مهمی برای حفظ این بازار برای ایران است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: عربستان با دعوت از مصطفی کاظمی برای دیدار و همچنین سفر اخیر مقتدی صدر چهره شیعی برجسته عراقی که بیشتر ایام در شهر قم مشغول تلمذ است نشان داد به اهمیت حضور در عراق و جا نماندن از قدرت‌های منطقه بسیار مصمم است. در ضمن عراق می‌تواند یک خروجی عملی برای نشان دادن مقبولیت حاکمان سعودی در بین اتحادیه عرب داشته باشد. کاظمی به دلیل کاهش درآمدهای نقتی طی ماه‌های اخیر و نیاز به تامین کسری بودجه پیش آمده، بیش از پیش نیاز به حفظ شخصیت پراگماتیک خود و استقاده از حمایت همه طرفین بازگیر در صحنه عراق دارد.

وی با اشاره به نقش ترکیه در بازار عراق گفت: این کشور در حالی به جشن صد سالگی استقلال خود رسید که با بحران کرونا شاهد بیشترین سقوط ارزش لیر در برابر دلار بود. اما با ۱۸۸ میلیارد دلار صادرات غیرنقتی نشان داد در مسیر رسیدن به هدف ۵۰۰ میلیارد دلاری درحال حرکت است و این کاهش ارزش پول به صادرات ارزان ترکیه به کشور عراق و رقابت بیش از پیش با ایران منجر خواهد شد.

شریعتی افزود: با توجه به کاهش درآمد گردشگری و توریست، ترکیه چاره‌ای جز ترغیب صادرات به عراق ندارد. در روزهایی که تحریم ظالمانه امریکا مشکلات زیادی را برای بسیاری از صادرکنندگان ایران به مقاصد بین‌المللی ایجاد کرده و ارزش دلار روز به روز برای کشور عزیزمان جهت جایگزینی با درآمد نزدیک صفر شده نفت، صد چندان شده است پس باید در عراق اولویت اول ما، در کنار موازنه سیاسی و نظامی، اقتصاد باشد.

منبع:ایلنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=4199
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما