۱۳۹۹-۰۲-۱۷ - ۹:۰۲

فقدان الگوی کشت معضل همیشگی بخش کشاورزی

با وجود تشکیل ستاد ملی الگوی کشت در کشور بارهم شاهد مشکلاتی هستیم که از اجرا نشدن این الگو در کشور حکایت دارد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی با عنوان بررسی چالش‌های الگوی کشت و آب مصرفی کشاورزی منتشر کرد.

در این گزارش عنوان شد که در وزارت جهاد کشاورزی از چند سال گذشته ستادی تحت عنوان ستاد ملی الگوی کشت تشکیل شده است و با اینکه وزارت جهاد مسئول رسیدگی و اجرای الگوی کشت مدیریت شده را برعهده دارد، اما این ستاد تاثیر چشم گیری بر الگوی کشت کشور نداشته است.

این طور که در گزارش آمده است برنامه‌های الگوی کشت طی چهار مرحله از جمله طراحی سازمان انجام کار، تهیه شرح خدمات اجرای پایلوت الگوی کشت، عملیاتی کردن پایلوت الگوی کشت، بسط و توسعه نتایج پایلوت و اجرایی کردن سامانه پشتیبان الگوی کشت کشوری است.

طبق برنامه‌ها کشت و صنعت‌های بزرگ نیز تحت تاثیر الگوی کشت قرار خواهند گرفت و به طوریکه می‌توان الگو‌های کشت مناسب طراحی و به صورت نمونه و الگویی معرفی کرد.

دارایی نژاد رئیس اتحادیه صنف بارفروشان میوه درباره الگوی کشت از نبود الگوی کشت علمی در کشور انتقاد کرد و گفت: بیشتر مشکلات به همین موضوع بر می‌گردد.

به گفته رئیس اتحادیه صنف بارفروشان میوه باید کشت ما متناسب با مصرف و صادرات باشد و باید کارگروهی با حضور وزارت خانه‌ها و سازمان‌های ذیربط (وزارت کشاورزی، وزارت صمت، وزارت نیرو، گمرک، اتحادیه باغداران و بارفروشان) تشکیل شود و کشاورزی و باغداری ما علمی شود.

وی معتقد است اگر بخش کشاورزی به دانش و ابزار روز مجهز شود مشکلات حل خواهد شد و دیگر شاهد نخواهیم بود که یک وزارت خانه شبانه یک بخشنامه صادر کند و دست و پای باغداران و کشاورزان را ببندد.

به گفته دارایی نژاد بخش کشاورزی و باغداری کشور ظرفیت صادرات و ارز آوری بالایی در حد صادرات نفت برای کشور دارد و ایران تنها کشوری است که چهار فصل میوه با کیفیت دارد و اگر باغداران علمشان به روز شود و ابزار و ماشین آلاتشان فراهم باشد بهره وری در هکتار بالا می‌رود.

سید رضا نورانی رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی درخصوص الگوی کشت گفت: افزایش قیمت برخی محصولات در ابتدای سال باعث وسوسه برخی کشاورزان می‌شود که در نوبت کشت تابستان اقدام به تولید بیش از حد آن کرده و در نهایت این امر باعث مازاد تولید و از بین رفتن محصولات بر سر زمین‌ها می‌شود.

البته رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی مقصر اصلی در این زمینه را مسئولین وزارت جهاد نمی‌داند و معتقد است کشاورزان نیز در این میان بی تقصیر نیستند.

این موضوع درحالی مطرح می‌شود که محصولاتی که در ابتدای سال با افزایش بیش از حد قیمت مواجه می‌شوند در نتیجه در اواخر سال با مازاد و رشد تولیدات محصول روبرو هستند که نشان از تصمیم گیری‌های سلیقه‌ای کشاورزان در مورد کشت محصولات است.

این موضوع با پرداختن جدی به موضوع الگوی کشت در کشور قابل حل است، اما تا به حال اجرای الگوی کشت علمی در کشور تاثیر چشم گیری نداشته است.

 

منبع: میزان

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=3951
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما